با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، حوزه وقوع جرایم نیز متنوعتر و گستردهتر میشود، توصیه کارشناسان برای کاهش خطرات و گرفتار شدن در دام مجرمان حرفهای، پیشگیری پیش از وقوع جرم است.
در ادامه به مرور برخی از پیامهای پیشگیری از جرایم و آسیبهای اجتماعی در فضای تولید و تبادل اطلاعات از جمله حوزههای «تلفن همراه»، «پست الکترونیک» و «بانکداری الکترونیک» میپردازیم.
الف- پیامهای پیشگیری در حوزهی تلفن همراه:
۱٫ برای تعمیر تلفن همراه خود به مراکز مجاز مراجعه کنید.
۲٫ هنگامی که تلفن همراه خود را جهت تعمیر واگذار میکنید، کارت حافظه و سیم کارت آن را نزد خود نگه دارید.
۳٫ گزینههای موجود در قسمت بلوتوث گوشی را به نحوی تنظیم کنید که برای دریافت فایلهای ارسالی حداقل دو بار از شما موافقت بخواهد.
۴٫ برای حفظ اطلاعات شخصی، حتی الامکان از روشن کردن بلوتوث در محیطهای عمومی خودداری کنید.
۵٫ اطلاعات شخصی شما (مثل شماره تلفنها، عکس، فیلم و پیامک) در صورت روشن بودن بلوتوثتان در دسترس دیگران قرار میگیرد.
۶٫ هنگام اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه، بر روی لینکها و پیامهای نامطمئن کلیک نکنید.
۷٫ در صورت دریافت پیامکها و ایمیل مشکوک، از ارسال آن به افراد دیگر خودداری کنید.
۸٫ نرم افزارهایی جهت دسترسی به اطلاعات شخصی تلفن همراه بدون تأیید شما وجود دارد که با روشن بودن بلوتوث تلفن همراه تان، این امکان را در اختیار دیگران قرار میدهید.
۹٫ از قرار دادن عکسهای خانوادگی در تلفن همراه خودداری کنید.
۱۰٫حتیالمقدور از تهیهی تلفنهای دارای قابلیت بلوتوث، برای فرزندان زیر ۱۴ سال خودداری کنید.
۱۱٫ هکرهای تلفن همراه میتوانند از طریق بلوتوث از سیم کارت شما نیز جهت تماس با تلفنهای دیگر بدون اجازه شما بهره بگیرند.
۱۲٫ ارسال کنندگان اطلاعات بلوتوثی میتوانند علاوه بر ارسال پیام با محتوای ناشایست، موجب آسیب زدن به محتوای تلفن همراه شما شوند.
ب- پیامهای پیشگیری در حوزهی پست الکترونیک:
۱٫ ارسال هرگونه فایل اطلاعات و آمار مهم دارای طبقه بندی را از طریق ایمیل ممنوع کنید.
۲٫ حتی الامکان ایمیلهای دریافتی فرزندتان را کنترل کنید.
۳٫ نظر به اینکه تکنیک فیشینگ، از شایعترین تکنیکهای دستیابی به اطلاعات و کلاهبرداری است، ایمیلهایی که از شما اطلاعات کاربری، کلمه عبور و رمز عبور پست الکترونیک حسابهای بانکی را میخواهند، قبل از اطمینان کامل از هویت فرستنده و آدرس دقیق سایت مربوطه، به آنها جواب ندهید.
۴٫ آنتی ویروس رایانهی شما باید مرتباً به روز رسانی شود و طوری تنظیم شود تا فایلهای پیوستی ایمیل را به صورت خودکار اسکن کند.
۵٫ بر روی لینک سایتهای داخل ایمیلها کلیک نکنید و در صورت نیاز، با وارد کردن آدرس سایتهای معتبر در صفحهی جدیدی از مرورگر اینترنتی آن را باز کنید.
۶٫ هرگز نامههای الکترونیکی ناخواسته، مشکوک، هرزنامه و به خصوص آنهایی که حاوی فایلهای پیوستی هستند، را باز نکنید و برای کسی باز فرست (FORWARD) نکنید و آن را فورا از پست الکترونیکی خود حذف کنید.
۷٫ در موقع ارسال ایمیل حتما آدرس گیرنده را به صورت دقیق وارد کرده و قبل از ارسال مجدد آدرس را بررسی کنید.
۸٫ از انتخاب رمز عبور ساده برای پست الکترونیکی پرهیز کنید.
۹٫ جهت ایمنی بیشتر، گذرواژه (Password) انتخاب شده حداقل ۸ کاراکتر باشد.
۱۰٫به صورت دورهای، رمز عبور (کلمه رمز) پست الکترونیکی خود را تغییر دهید.
۱۱٫پس از پایان کار و یا در صورت نیاز به ترک سیستم، حتماً از پست الکترونیکی خود خارج شوید.
۱۲٫برای ارسال و تبادل فایلها و اطلاعات مهم به هیچ عنوان از سرویس پست الکترونیکی خارجی استفاده نکنید.
ج- پیامهای پیشگیری در حوزه بانکداری الکترونیک:
۱٫ هیچ گاه اطلاعات کارتهای بانکی، کد و رمز عبور آن را در اختیار دیگران قرار ندهید.
۲٫ از نوشتن پین کد و رمز عبور کارت عابر و یا حساب اینترنتی خود بر روی فایل یا کاغذ اکیدا خودداری کنید.
۳٫ پس از ورود به صفحه بانکداری اینترنتی و یا خرید اینترنتی، از امن بود اتصال، صحت آدرس در قسمت https و جعلی نبودن صفحه، اطمینان حاصل کنید.
۴٫ در صورت احساس نفوذ به حساب اینترنتی خود آن را مسدود کرده و به بانک مربوطه اطلاع دهید.
۵٫ فوراً پس از پایان امور بانکی و یا در صورت نیاز به ترک سیستم حتماً از محیط بانکداری اینترنتی خارج شوید.
۶٫ در صورت استفاده از دستگاه پایانه فروش (POS)، رمز عبور کارتهای عابرتان را خودتان وارد کنید.
۷٫ هنگام انجام عملیات بانکی در اینترنت، برای ورود رمز عبور و اطلاعات حساس حساب بانکی حتماً از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.
۸٫ از نوشتن رمز عبور در کنار کارت خودداری کنید.
۹٫ کارت و رمز عبور خود را برای دریافت وجه در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.
۱۰٫ هنگام برداشت وجه از عابر بانک، مراقب باشید افراد سودجو رمز عبور کارت عابر بانک شما را مشاهده نکنند.
۱۱٫ موجودی حسابهای بانکی خود، به ویژه حسابهای عابر بانک را در فاصله های زمانی مناسب چک کنید.
۱۲٫ در صورت نیاز به کسب اطلاع یا آگاهی از بروز اشکال در عملیات بانکی، از توسل به افراد ناشناس و غیر مطمئن خودداری کنید.
۱۳٫ رمز عبور کارتهای خود را به صورت متناوب تغییر دهید.
۱۴٫ در رمزهای عبور خود از شمارههای متداول، مانند شماره شناسنامه، تلفن همراه، سال تولد و غیره استفاده نکنید.
۱۵٫ هنگام استفاده از خودپردازها دقت کنید در صورتی که به چیزی مانند اسکیمر (Skimmer) مشکوک شدید، از خودپرداز استفاده نکنید و به مسوول مربوطه اطلاع دهید.
– اسکیمر دستگاههای الکترونیکی کوچکی هستند که توسط سارقین روی دستگاه های خودپرداز نصب می شوند و تلاش می کنند تا اطلاعات کارت بانکی و رمز شما را سرقت کنند.
۱۶٫ در صورت دریافت پیامک با محتوای در اختیار قراردادن مشخصات کارتتان (به عنوان مثال برای دریافت جایزه)، از ارسال آن خودداری کنید.
۱۷٫ حتی الامکان از محلهای عمومی ارائه دهندهی خدمات اینترنتی، مانند کافی نت ها و محلهای نامطمئن برای استفاده از خدمات بانکی اینترنتی استفاده نکنید.
۱۸٫ توصیه میشود از نسخه های به روز شدهی مرورگرهای مطمئن (فایر فاکس، گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر و غیره) استفاده کنید.
۱۹٫ پس از انجام و اتمام کار، حتماً با استفاده از گزینهی خروج از سیستم خارج شوید.
۲۰٫ در نظر داشته باشید که بستن مرورگر، به معنی خروج از صفحهی پرداخت اینترنتی نیست.
۲۱٫ از بازگویی اطلاعات محرمانه به دیگران به وسیلهی تلفن، پیامک، پست الکترونیک و غیره خودداری کنید.
۲۲٫ بانک و هیچ نهاد قانونی دیگری هرگز اطلاعات محرمانهی حساب شما، همچون رمز، رمز عبور اینترنتی، پست الکترونیک و غیره را به صورت تلفنی و یا پیامک از شما درخواست نمیکند. در صورت برخورد با چنین مواردی از ارسال اطلاعات خودداری کرده و مراتب را به مسوولان مربوطه بانک اطلاع دهید.
https://lawyernews.ir/?p=2740