×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه: ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضا داریم/ ضرورت اجرای طرح وکیل خانواده/ برخی وکلا فقط نگاه مادی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ذبیح‌الله خداییان صبح امروز در هفتمین همایش مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان، با بیان اینکه شهدا نیاز به برگزاری چنین همایش‌ها و برنامه‌هایی ندارند بلکه این ما هستیم که به این برنامه‌ها نیاز داریم، اظهار کرد: شهدا زندگان واقعی هستند و ما نیازمند استمداد از شهدا هستیم.

وی نیاز جامعه امروز را پاسداشت خون شهدا، گرامیداشت یاد و خاطره آنها و پاسداشت ارزش‌های انقلاب دانست و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب گرامیداشت و پاسداشت یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه بیان کرد: امروز اگر می‌خواهیم مقابل توطئه‌های دشمنان استقامت کنیم، تنها راه آن زنده نگه داشتن ارز‌ش‌های اسلام و انقلاب است.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی علیه ایران با پشتیبانی استکبار و آمریکا، افزود: در جنگ تحمیلی همه با فرمان امام (ره) در مقابل دشمن ایستادگی کردند تا جایی که استکبار جهانی نتوانست کاری کند.

خداییان با بیان اینکه جنگ تحمیلی اگر ۲۰ سال هم به طول می‌انجامید استکبار به جایی نمی‌رسید؛ در ادامه جنگ امروز را جنگ نرم دانست و تصریح کرد: جنگ نرم توپ و تانک، خط مقدم و سنگر ندارد، بلکه سنگرها را در دل منازل ما احداث کرده‌اند و جنگ را به داخل خانواده‌ها کشانده‌اند.

وی با بیان اینکه دفاع در مقابل تهاجم جنگ نرم مهم است، ادامه داد: راه دفاع زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و بسیج مردمی بوده و تشکیل این همایش‌ها مناسب و به جاست.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش وکلا را از نخبگان جوامع و دارای جایگاه و شأن بالایی دانست و گفت: موضع‌گیری وکلا در هر موضوعی موجب عکس‌العمل جهانی می‌شود، زیرا این موضوع تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه رسالت وکلا دفاع از عدالت و حق است و وکلا به همین دلیل مورد احترام مردم بوده و هستند؛ اقدام متفکران و عدالت‌خواهان برای اجرای عدالت را اصلی اساسی دانست و اظهار کرد: در شرع مقدس نیز عدالت دارای جایگاه بوده و هدف از ارسال انبیاء هم اجرای عدالت است.

خداییان معیار تقوا را عدالت دانست و اینکه وکیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند را تنها یک شعار ندانست و افزود: اگر هدف وکیل و قاضی اجرای عدالت باشد مطمئناً حکم صادره به حق و نتیجه آن اجرای عدالت و ایجاد امنیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه احترام به وکیل و قاضی در جامعه به دلیل رسالتی است که بر عهده آنهاست؛ بیان کرد: یک وکیل نسبت به موکلش تعهد دارد که از حق او دفاع کند.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه در صورتی که لغزشی در ما باشد منجر به مجازات فردی بی‌گناه و یا عدم رسیدن فردی به حقش می‌شود، ادامه داد: با اعلام حکمی که موجب اعدام، حبس، سلب آزادی یک انسان و… می‌شویم در پیشگاه خدا مسؤول خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه کار وکلا و قضات بسیار مهم است، ادامه داد: تا زمانی که بر محور عدالت حرکت کرده؛ در جلسه محاکمه خالی از حب و بغض باشیم و آزادانه و بدون ترس برای احقاق حق تلاش کنیم می‌توانیم جایگاه وکالت را ارتقا دهیم.

خداییان خاطرنشان کرد: اگر از هدف اجرای عدالت دور شویم نه تنها خدمتی به جایگاه نکرده‌ایم بلکه احترامی که مردم قائل هستند نیز خدشه‌دار می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز نهاد وکالت با چند چالش مواجه است، اولین چالش را برخی از وکلا عنوان کرد که وکالت را با تجارت اشتباه می‌گیرند و فقط مباحث اقتصادی را می‌بینند.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه وکلایی که وکالت را متوجه دستمزد می‌دانند، نمی‌توانند به هدف ترسیم شده برسند، تصریح کرد: در مجموعه بزرگ وکلا اگر تنها یک مورد این چنینی وجود داشته باشد، باعث لطمه به جایگاه وکالت خواهد شد.

وی نگاه برخی همکاران قضائی به وکلا را نیز چالش دیگر دانست و گفت: بعضی از ما قضات استنباطمان از وکیل این است که وکیل هم طرف دعواست و از آنها دوری می‌کنیم؛ گاهی وکلا مورد بی‌توجهی و بی‌احترامی قاضی قرار می‌گیرند.

خداییان بیان کرد: وقتی در دستگاه قضا احترام وکیل را نداشته باشند چطور انتظار می‌رود در سایر موارد احترام وکلا حفظ شود.

وی افزود: نگاه مردم نسبت به وکلا چالش دیگری است؛ کسی که به وکیل مراجعه کرده و قرارداد منعقد می‌کند، انتظار دارد حتما وکیل در کارش موفق باشد و در غیر این صورت مورد اعتراض شدید موکل قرار می‌گیرند.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه گاهی موکلان کینه وکیل را به دل می‌گیرند، تصریح کرد: برخی موکل‌ها با تصور اینکه وکیل دشمن است گاهی می‌بینیم که جان و آبروی وکلا را به مخاطره می‌اندازند که علت آن هم نشناختن جایگاه وکالت است.

وی نهادینه نشدن فرهنگ وکالت در جامعه را چالشی دیگر دانست و ادامه داد: هنوز مردم باورشان نشده کار حقوقی یک کار تخصصی است که نتیجه آن وجود ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضا شده است.

خداییان با ارائه راهکارهایی در این خصوص، خاطرنشان کرد: نیاز است دستگاه‌های نظارتی وکلایی که این حرفه را با تجارت اشتباه گرفته‌اند شناسایی کند و افراد قابل اصلاح را سعی بر اصلاحشان داشته باشند و افراد غیر قابل اصلاح را از بدنه جامعه وکالت جدا کنند.

وی یادآور شد: تشکیل جلسات هم‌اندیشی با قضات، تعامل و ارتباط موجب مبارزه با تفکر و نگاه تجارتی به این حرفه می‌شود.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مردم باید به این باور برسند که کار حقوقی هم تخصص می‌خواهد، اظهار کرد: باید وکیل خانواده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وکلا باید شئون خود را حفظ کنند، گفت: گاهی برخی وکلا شأن خود را در برخورد با موکل، مراجعان، قضات و کارکنان رعایت نمی‌کنند؛ اگر وکل در جلسات دادگاه با هم با اهانت صحبت نکرده و حقوقی صحبت کنند موجب ارتقای شأن و جایگاهشان می‌شود.

خداییان رازداری و امانت‌داری را از شاخصه‌های مهم وکیل برشمرد و بیان کرد: مردم محرمانه‌ترین رازهایشان را با وکیل در میان می‌گذارند، در صورتی که حتی رابطه وکالت به هم خورد باز هم وکلا شرعاً و قانوناً مکلف به رازداری و امانت‌داری هستند.

وی افزود: صبر و حوصله لازمه وکالت است و انتظاری که از یک وکیل و قاضی است از دیگران نیست؛ وکیل و قاضی باید کلمه کلمه صحبت‌هایش با تفکر، دقیق و حساب شده باشد.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه شجاعت را دیگر لازمه وکالت دانست و تصریح کرد: گاهی وکالت ایجاب می‌کند از کسی که دولت و حکومت طرف اوست دفاع کند اما وکیل باید آزادنه از حق موکل دفاع کند؛ قاضی نیز برای صدور حکم باید چیزی جز خدا و قانون را در نظر داشته باشد.

وی در ادامه یادآور شد: تقویت بنیه علمی از معیارهایی است که باید به آن توجه شود؛ باید به‌روز باشیم و با مطالعه قدرت استدلال را بالا ببریم.

خداییان با اشاره به ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم و دایر شدن مرکز امور وکلا و مشاوران، اظهار کرد: معتقدم تصویب این ماده منشأ خیر و برکت زیادی برای جامعه شد، تا قبل از تصویب این ماده استان‌هایی داشتیم که تعداد وکلای آن به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید؛ آزمونی برگزار نمی‌شد و بسیاری اجازه ورود به این کسوت را نداشتند.

وی با بیان اینکه تعداد وکلا با ایجاد این مرکز افزایش یافت اما برخی به این ماده قانونی ایراد گرفتند؛ در ادامه با اشاره به لایحه برنامه ششم در مبحث ایثارگران، بیان کرد: ۳۰ درصد جذب کانون وکلا به ایثارگران اختصاص داده شده است.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه به تهیه لایحه جامع وکالت اشاره کرد و افزود: در برنامه پنجم تکلیفی بر دوش قوه قضائیه گذاشته شده و لایحه جامع وکالت به دولت ارسال شد؛ دولت تغییراتی در کانون وکلا ایجاد کرد که وکلا فریاد زدند استقلال وکلا بر باد رفته که این طور نبود.

وی با تأکید بر اینکه هدف قوه قضائیه سلب استقلال وکلا نیست، تصریح کرد: هدف این بود بهترین‌ها را انتخاب کنیم و هر کسی جذب نشود؛ شرایط و هیأت‌هایی برای انتخاب گذاشته شد و لایحه به مجلس رفت اما در مجلس رأی نیاورد.

خداییان ادامه داد: در لایحه پیش‌بینی شد که کانون و مرکز وکلا ادغام شود و نظام یکپارچه بر همه حاکم باشد که رد شد.

وی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که به سمت اجباری شدن وجود وکیل در جلسات دادگاه حرکت شود، اظهار کرد: باید بودجه‌ای نیز در نظر گرفته شود که اگر کسی نیاز به وکیل داشت و توان پرداخت هزینه نداشت حق‌الزحمه وکیل از بودجه در نظر گرفته شده تأمین شود و حق کسی برای نداشتن وکیل ضایع نشود.

معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه با بیان اینکه بسیاری از پرونده‌ها دعاوی واهی هستند، در ادامه با مهم دانستن تخصصی کردن در وکالت و قضاوت، گفت: در صورتی که تخصصی کردن در وکالت و قضاوت صورت گیرد وکلا نیز به قوانین و مقررات مسلط می‌شوند.

وی خواستار جذب بیشتر وکیل در صورت کمبود شد و بیان کرد: در جذب با مشکل مواجه هستیم؛ می‌توانیم جذب را بالا ببریم و در عین حال هم وکیل بیکار نداشته باشیم.

.