×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیر کل آموزش قضات قوه قضاییه و دبیر کارگروه جذب و استخدام داوطلبان تصدی امر قضا، با تشریح چگونگی انجام آزمون شفاهی و علمی از پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی تصدی امر قضا از احتمال جذب قضات با ظرفیت بیش از ۵۰۰ نفر اعلام شده، خبر داد.

 

حسن افشار درباره چگونگی اعلام اعتراض از سوی داوطلبان آزمون تصدی منصب قضا که در تاریخ ۹ مهر برگزار و نتایج آن ۳۰ مهرماه اعلام شد  گفت: اگرچه در آزمون‌های استخدامی، قراردادن امکان اعتراض از سوی داوطلبان چندان مرسوم نیست زیرا موجب به هم ریختگی برنامه و حتی رکود فرایند ارزیابی علمی و اختبار می‌شود، اما ما به منظور شفاف سازی فرایند برگزاری آزمون، کارنامه بسیار کامل و دقیقی صادر کردیم که تصحیح پاسخ نامه‌ها در آن به صورت مکانیزه انجام شد و من شخصا با حضور نماینده حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و معاونت آموزش و تحقیقات از هر ۴۰ برگ پاسخنامه، یک برگ را به صورت تصادفی دستی تصحیح کردم که در این بررسی حتی یک مورد هم خطا در تصحیح مکانیزه مشاهده نکردیم.

 

 

 درصد خطا بسیار پایین بوده است

 

وی با بیان اینکه مجری نرم افزار ثبت نام که معاونت آموزش حوزه علمیه قم است به ما اطمنیان داد که درصد خطا بسیار پایین است، افزود: ما هنوز یک مورد هم مشاهده نکردیم که خطایی صورت گرفته باشد، اما به دلیل تماس‌های مکرر داوطلبان برای بررسی مجدد کارنامه، این امکان را در سایت فراهم کردیم که هر کس اعتراض داشته باشد در یک پروسه زمانی مشخص اعتراض کند.

 

مدیر کل آموزش قضات اضافه کرد: معترضان می‌توانند با وارد کردن کد رهگیری‌شان وارد سایت شوند. ما اعتراض‌ها را به صورت دستی و مکانیزه بررسی می‌کنیم و نتیجه این بررسی را مجددا از طریق سایت اعلام می‌کنیم.

 

 

هیچ اعتراضی بدون بررسی کنار گذاشته نمی‌شود

 

افشار از کلیه داوطلبان درخواست کرد از تماس تلفنی یا مراجعه مستقیم به معاونت آموزش خودداری کنند و گفت: چون با کمبود نیروی انسانی و تراکم کار سازمانی و فرا سازمانی به ویژه در بحث اختبار داوطلبان و گزینش و مصاحبه علمی مواجه هستیم، داوطلبان هر مطلبی دارند از طریق سایت منعکس کنند و ما هم از طریق سایت اطلاع رسانی خواهیم کرد. داوطلبان مطمئن باشند هیچ اعتراضی بدون بررسی کنار گذاشته نمی‌شود. هر اعتراضی که داوطلبان منعکس کنند حتما با نظر کارشناسان بررسی دقیق می‌شود و نهایتا خودم بر این بررسی‌ها نظارت نهایی را خواهم داشت.

 

وی درباره نحوه ارایه اعتراض‌ها به معاونت آموزش اظهار کرد: هر داوطلب تا دوبار می‌تواند وارد سیستم شود و اعتراض خود را وارد کند. بیشتر از دو بار به دلیل حفظ امنیت شبکه، اطلاعات و جلوگیری از بروز اشکالات و بی نظمی در سیستم امکان ندارد.

 

 

حداکثر تا ۱۰ دی نتایج اعتراضات اعلام می‌شود

 

مدیر کل آموزش قضات در پاسخ به سوال ایسنا درباره پروسه زمانی بررسی و پاسخگویی به اعتراض‌ هر داوطلب عنوان کرد: از روز شنبه (۲۲ آبان ۸۹) داوطلبان می‌توانستند وارد سایت شده و اعتراض خود را اعلام کنند. زمان نهایی برای اعلام اعتراض در سایت تا ۵ آذرماه است و ما حداکثر بین ۲۰ روز تا یک ماه از زمان پایان اعتراض یعنی حداکثر تا ۱۰ دی نتایج بررسی اعتراضات را اعلام می‌کنیم.

 

افشار در پاسخ به این سوال ایسنا که رسیدگی به اعتراضات به صورت یک جا انجام می‌شود یا مرحله به مرحله صورت می‌گیرد؟ گفت: سعی خواهیم کرد برای اینکه تراکم کار پیش نیاید و داوطلبان هم به مرور بتوانند پاسخ خود را دریافت کنند از پنجم آذر ماه رسیدگی به اعتراضات را آغاز کنیم. پاسخ‌ها نیز به مرور وارد سایت خواهد شد و داوطلب معترض می‌تواند با کد رهگیری خود وارد سایت شده و نتیجه اعتراضش را ببیند.

 

 

 ۱۰۰۰ نفر اعتراض کرد‌ه‌اند

 

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که تعداد اعتراضات تاکنون چه میزان بوده و بیشتر در رابطه با کدام بخش کارنامه بوده است گفت: به دلیل اینکه طراحی سیستم اعتراض در سایت معاونت آموزش بسیار سهل و آسان است و هر کس می‌تواند با یک کلیک و اقدام بسیار ساده اعتراض کند تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر اعتراض کرده‌اند. بیشترین اعتراض نیز در زمینه درصد پاسخگویی داوطلبان به سوالات و رتبه آنهاست که البته این ابهامی است که برای داوطلبان به وجود آمده وگرنه ما به نرم افزار اطمینان داریم و تقریبا امکان خطا در حد صفر است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر تعداد بیشماری از داوطلبان اعتراض کردند این به معنی وجود مشکل در سیستم یا نحوه تصحیح نیست، بلکه به دلیل سهولت امکان اعتراض در سایت است.

 

 

نمره کتبی برای قبول شدن باید بالای ۱۲ باشد

 

مدیر کل آموزش قضات و دبیر کارگروه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درخصوص دلایل اینکه “رتبه کل کشوری بدون لحاظ مقطع” بعدا به کارنامه اضافه شده است گفت: در ابتدا در کارنامه عبارت “رتبه کل کشوری” درج شده بود و این موضوع این ابهام را ایجاد کرده بود که برخی ملاحظه می‌کردند با رتبه‌های کمتر مردود اعلام شده‌اند. ما موضوع را بررسی کردیم و دیدیم مجری نرم افزار در ذکر رتبه کشوری واژه با لحاظ مقطع را نیاورده بود و در واقع “رتبه کشوری با لحاظ مقطع” بوده است. برای رفع این ابهام ما “رتبه کل کشوری بدون لحاظ مقطع تحصیلی” را اضافه کردیم. الان هر کس وارد سیستم شود این اصلاحات را ملاحظه خواهد کرد یعنی علاوه بر رتبه کشور با لحاظ مقطع، رتبه کل کشوری بدون لحاظ مقطع هم اضافه شده است.

 

 

 شاید عده‌ای به صورت ذخیره دعوت به مصاحبه شوند

 

افشار با اشاره به اینکه کسانی که نمره آزمون کتبی آنها بالای ۱۲ است به عنوان قبول آزمون کتبی معرفی شده‌اند گفت: کسانی که نمره آزمون کتبی شان زیر ۱۲ است مردود اعلام شده‌اند البته ممکن است بعدا تصمیم‌گیری شود و با بررسی نمرات دروس اختصاصی از میان این افراد نیز عده‌ای به عنوان ذخیره پذیرفته شوند اما در این مورد هنوز تصمیم گیری نشده است و منوط به پیشنهاد معاونت آموزش و تحقیقات قوه و موافقت و تصویب نهایی ریاست قوه قضاییه است.

 

وی با بیان اینکه سه رتبه در کارنامه ذکر شده که عبارتند از “رتبه در منطقه”، “رتبه کل کشوری با لحاظ مقطع” و ” رتبه کل کشوری بدون لحاظ مقطع” گفت: مبنای پذیرش داوطلبان، نمره آزمون کتبی بوده است اما اگر کسی به کارنامه‌اش مراجعه کرد و متوجه شد ما ۱۳۳۳ نفر قبول کردیم و رتبه کل کشوری او بدون لحاظ مقطع پایین تر از این میزان است و مردود نیز اعلام شده، حتما اعتراض کند. البته درصد خطای این سیستم بسیار پایین است و تقریبا در حد صفر است و اگر موردی مشاهده شود، حتما بررسی خواهیم کرد.

 

 

 بیش از ۵ هزار نفر در آزمون شرکت نکردند

 

مدیر کل آموزش قضات در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعداد افراد غایب در جلسه آزمون گفت: بیش از ۱۹ هزار نفر در آزمون ثبت نام کردند که کمتر از ۱۴ هزار نفر آنها شرکت کننده بود یعنی بیش از ۵ هزار نفر غایب داشتیم چون ثبت نام رایگان بوده، برخی شرایط ثبت نام را نداشتند و در جلسه آزمون نیز شرکت نکرده بودند.

 

 

 ۱۳۳۳ نفر اسامی‌شان برای مرحله بعد اعلام شد

 

افشار درباره فرایند اجرایی آزمون تصدی منصب قضا گفت: آزمون علمی کتبی داوطلبان تصدی امر قضا که بیش از ۱۹ هزار نفر در رشته‌های مختلف حقوق قضایی، فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و تعدادی هم دانشجوی دکتری در آن شرکت کردند روز جمعه ۹ مهرماه در ۵ منطقه کشور با همکاری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه و دادگستری استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کرمان با رعایت معیارها و استاندارهای مطلوب آموزش برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار نفر در این مسابقه علمی بزرگ شرکت کردند افزود: با توجه به معیارهای مصوب کارگروه جذب و استخدام امر قضا که در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه تشکیل می‌شود بدون لحاظ اولویت‌ها صرفا بر اساس نمره علمی هر داوطلب اسامی پذیرفته شدگان اصلی یعنی تعداد ۱۳۳۳ نفر بدون در نظر گرفتن مقطع تحصیلی آنها اعلام شد و کارنامه هر داوطلب که فقط خود داوطلب می‌توانست به آن دسترسی داشته باشد در سایت بارگذاری شد.

 

مدیر کل آموزش قضات درباره بخش‌های مختلف کارنامه داوطلبان گفت: کارنامه هر داوطلب حاوی اطلاعات فردی داوطلب بود که شامل مشخصات سند سجلی، محل سکونت، محل آزمون، مقطع تحصیلی و آخرین مرکز علمی است که از آن فارغ التحصیل شده‌اند. بخش بعدی کارنامه اطلاعات آزمون کتبی شامل تعداد پاسخ صحیح، سفید و غلط و نمره آزمون کتبی، رتبه در منطقه، رتبه کشوری با با لحاظ مقطع و بدون لحاظ مقطع و نتیجه آزمون کتبی است. در بخش سوم این کارنامه درصد پاسخگویی داوطلب به مواد درسی آزمون کتبی درج شده است.

 

 

 جداسازی گزینش علمی از گزینش اخلاقی و رفتاری

 

افشار درباره چگونگی درج درصدهای هر درس و معنی آنها توضیح داد: درج درصدها در کارنامه صرفا برای آگاهی داوطلبان از وضعیتشان صورت گرفته است. اگر داوطلبی در درس آیین دادرسی مدنی یا کیفری یا حقوق جزای عمومی یا اختصاصی از ۲۰ سوال به ۱۰ سوال جواب صحیح بدهد در واقع به ۵۰ درصد سوالات پاسخ صحیح داده است، اگر به ۱۱ سوال درست جواب بدهند در واقع ۵۵ درصد سوالات را درست جواب داده اند یعنی بابت هر سوال درست پنج درصد اضافه می‌شود. در مورد دروسی که ضریب سه دارد پاسخ دادن به مثلا ۱۱ سوال درست، ضربدر سه می‌شود و در واقع داوطلب به ۳۳ سوال درست جواب داده یعنی ۳۳ نمره خام داوطلب را تشکیل می‌دهد. در این آزمون نمره خام داوطلبی که همه سوالات را صحیح جواب دهد۳۰۰ است.

 

وی در پاسخ به سوال درباره نحوه تعیین صلاحیت علمی پذیرفته شدگان آزمون تصدی منصب قضا عنوان کرد: رییس قوه قضاییه در راستای ارتقا و اهتمام بر سیاست‌های نخبه گزینی و توجه جدی به ورودی مناسب انسانی دستگاه قضایی به خصوص در حوزه جذب قضات، بخش گزینش علمی را از گزینش اخلاقی و رفتاری جدا کردند. با توجه به اعتقادی که دکتر واعظی معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه به این مقوله دارند که باید ورودی دستگاه قضایی به سامان شود و نیروهای با انگیزه، توانمند و متخصص وارد شوند بنابراین این مسوولیت فرا سازمانی را معاونت آموزش و تحقیقات پذیرفت.

 

 

 مرحله بعد انتخاب افراد تیزهوش و متعهد است

 

مدیر کل آموزش قضات در ادامه گفت: معاونت آموزش و تحقیقات قوه با تمام تلاش و امکانات مادی و معنوی تلاش می‌کند در این حوزه کارش را به نحو احسن انجام دهد در همین راستا آزمون علمی کتبی برگزار شد. مرحله بعدی شناسایی افراد توانمند، تیز هوش و متعهد در مرحله اختبار یا مصاحبه علمی شفاهی است.

 

افشار ادامه داد: برای اینکه این کار منظم و با برنامه‌ریزی پیش برود و ضوابط مشخصی داشته باشند، شیوه نامه مصاحبه علمی داوطلبان تصدی امر قضا در ۲۲ ماده در ۱۳ شهریور ۸۹ به تصویب معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه رسید و ۱۷ شهریور ۸۹ ابلاغ شد. در ماده یک شیوه نامه مقرر شده که اننخاب نهایی علمی داوطلبان تصدی امر قضا از بین کسانی است که حائز شرایط ورود به مرحله مصاحبه هستند. بر اساس ماده ۲ و ۳ این شیوه نامه کمیته تشخیص صلاحیت علمی جلسات متعددی برگزار کرد که در آن اساتید عالی رتبه حقوق دانشگاه ها، قضات عالی رتته دستگاه قضایی و متخصص در امور مدنی و جزایی و همچنین روانشناسان و روانپزشکان حضور داشتند و شیوه نامه در جلسات متعددی با حضور معاون آموزش و تحقیقات قوه تبیین و ترکیب هیات‌ها معلوم شد.

 

 

 دعوت تلفنی برای انجام مصاحبه شفاهی

 

وی افزود: هر هیات تشخصیص صلاحیت علمی از چهار نفر تشکیل شده که یک نفر متخصص در امور مدنی اعم از فقهی و حقوقی، یک متخصص در امور جزایی از جهت فقهی و حقوقی، یک نفر روان شناس یا روان پزشک و یکی از قضات مجرب و متخصص به عنوان عضو و دبیر که او هم متخصص در امور مدنی و هم جزایی است، حضور دارند. این هیات ها با تدوین جدول زمانی روز و ساعت کارشان مشخص شدند و بر اساس تقسیم کار صورت گرفته، فهرست اسامی پذیرفته شدگان با تشکیل پرونده از سوی دبیر کارگروه جذب و استخدام داوطلبان امر قضا مطابق این شیوه نامه به معاون آموزش و تحقیقات قوه یا قائم مقامشان اسال می‌شود. فهرست‌های ده تایی به همراه پرونده این داوطلبان به کمیته‌های ده گانه ارجاع می‌شود.

 

مدیر کل آموزش قضات پرونده هر داوطلب را شامل اوراقی مانند مشخصات کامل، نامه ارجاع مصاحبه داوطلب به هیات، کارنامه داوطلب، عکس اسکن شده برای مراحل گزینشی و اوراقی که مربوط به پرسش و ارزیابی داوطلب است دانست و گفت: هر یک از هیات‌ها با تماس تلفنی که از داوطلبان به عمل می آورند برای یک جلسه دو ساعته، حدود دو الی چهار داوطلب را برای مصاحبه علمی شفاهی دعوت می‌کنند به محض اینکه دعوت می‌کنند متصدی دعوت صورت جلسه می‌کند.

 

 

 تاکنون۵۰ نفر مصاحبه شد‌ه‌اند

 

افشار درباره تعداد پذیرفته شدگان مصاحبه علمی شفاهی گفت: نمی‌توان پیشگویی کرد ولی اگر استقراء کنیم، در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر مصاحبه شده‌اند و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها ریزش داشتند. به نظر می‌رسد ۸۰ درصد پذیرفته شدگان آزمون کتبی در گزینش علمی و مصاحبه شفاهی نیز پذیرفته شوند و اسامی نهایی به اداره کل گزینش و استخدام قضات برای طی بقیه مراحل گزینش اخلاقی و رفتاری ارسال شوند.

 

 

 ممکن است بالای ۵۰۰ نفر هم جذب شوند

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت خاصی برای پذیرش داوطلبان در نظر گرفته نشده و اگر همه ۱۳۳۳ نفر قبول شوند آیا محدودیتی برای پذیرش آنها وجود ندارد گفت: محدودیت هست ولی از ۱۰۰۰ نفر ۵۰۰ نفر روحانی و ۵۰۰ نفر غیر روحانی جذب می‌شود. ریاست قوه قضاییه این اجازه را داده که اگر از نظر علمی و گزینشی تعداد بیشتری پذیرفته شدند ما مقید به آن ۵۰۰ نفر نباشیم اما چه بسا ممکن است ۵۰۰ نفر هم نتوانند موفق از مراحل گزینش دربیایند و نهایتا تعداد پذیرفته شدگان کمتر از ۵۰۰ نفر باشد چون تحقق سیاست نخبه گزینی برای دستگاه قضایی بسیار جدی است و معاون آموزش و تحقیقات قوه هم خیلی تاکید دارند و قرار نیست به هر قیمتی و بهایی نیروی قضایی جذب شود و چه بسا کمتر از ۵۰۰ نفر در نهایت استخدام شوند ضمنا ۵۰۰ نفر سهمیه جذب قضایی روحانی هم متولی دیگری دارد و متولی آن موسسه آموزش و پژوهش قضا مستقر در قم است.

 

 

 تشریح نحوه‌ی آزمون شفاهی از داوطلبان

 

مدیر کل آموزش قضات و دبیر کارگروه با اشاره به فرم صورت جلسه کمیته تشخیص صلاحیت علمی اظهار کرد: ماده ۱۲ شیوه نامه ۱۰۰ امتیار برای مرحله آزمون علمی شفاهی در نظر گرفته که ۵۰ امتیاز آن پرسش در امور مدنی است که ۲۰ نمره مربوط به ارزیابی توان پاسخگویی داوطلب در امور مدنی و ۲۰ نمره در امور جزایی و ۵ نمره تفسیر مواد قانونی در امور مدنی و ۵ نمره به امور جزایی اختصاص دارد. بخش دیگر درک و توضیح متن فقهی است که منبع آن را تحریرالوسیله حضرت امام (ره) قرار دادیم که آن هم ۱۰ نمره امور مدنی ۱۰ نمره امور جزایی است. نهایتا قدرت تجزیه و تحلیل مباحث مطرح شده در مصاحبه است که ۱۵ نمره به امور مدنی و ۱۵ نمره به امور جزایی اختصاص دارد.

 

افشار درباره ترکیب کمیته تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان گفت: اعضای علمی کمیته‌های ده گانه سه نفر عضو حقوقدان هستند که سوالات متعددی مطرح می‌کنند و سوالاتشان مطابق مواد ۸ و ۹ شیوه نامه باید مربوط به مباحث مدنی، کیفری و فقهی باشد که بتوانیم قدرت تفسیر، توان تجزیه و تحلیل، ضریب هوشی و توانایی کاربرد مبانی قواعد حقوقی داوطلب را احراز کنیم. در همین راستا سوالات متعدد از آیین دادرسی مدنی، کیفری، حقوق مدنی، حقوق تجارت، امور حسبی، حقوق ثبت، حقوق جزای عمومی و اختصاصی مطرح می‌شود و در بخش مدنی و جزایی تحریر الوسیله مسایلی پرسیده می‌شود به این صورت که داوطلب باید بتواند متن را با رعایت اعراب قرائت کند و ترجمه و توضیح دهد.

 

وی افزود: پس از مصاحبه دبیران کمیته‌های ده گانه مکلف‌اند کارنامه داوطلبان را به دبیرخانه کارگروه برگردانند. دبیر کارگروه با لحاظ ۶۰ درصد نمره آزمون علمی کتبی و ۴۰ درصد نمره آزمون علمی شفاهی نتیجه نهایی را اعلام کند و اسامی نهایی را به اداره کل گزنیش و استخدام قضات اعلام کند.

 

 

 تا دو ماه آینده گزینش علمی داوطلبان تمام می‌شود

 

مدیر کل آموزش قضات قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که نتایج مصاحبه‌های شفاهی علمی چه زمانی اعلام می‌شود گفت: معاونت آموزش به لحاظ نیاز جدی دستگاه قضایی به نیروی انسانی، تمام توان خود را به کار گرفته و کمیته‌ها به صورت دو شیفت کار می‌کنند که گزینش علمی سریع به پایان برسد. به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده گزینش علمی داوطلبان یعنی مصاحبه شفاهی تمام شود و اسامی نهایی به حوزه گزینش و استخدام ارسال شود که آنها بحث تحقیقات، استعلام، گزینش و مصاحبه اخلاقی و رفتاری دارند.

 

افشار همچنین خبر داد: برای تسریع قضیه تصمیم گیری شده استان‌هایی که بالای ۳۰ نفر پذیرفته شده دارد هیات‌ها به آن استان‌ها اعزام شوند و مصاحبه را همانجا انجام دهند. الان استان‌های خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان به اضافه استان‌هایی که بیش از ۳۰ نفر داوطلب پذیرفته شده است مقرر شده که هیات‌ها به آن استان‌ها بروند اما تهران و استان‌های همجوار تهران و استان‌هایی که زیر ۳۰ نفر پذیرفته شده دارند برای مصاحبه علمی شفاهی به معاونت آموزش و تحقیقات قوه دعوت می‌شوند. بعد از مصاحبه علمی که نتایج نهایی را به اداره کل گزینش و استخدام قضات اعلام کردیم اسامی پذیرفته شدگان نهایی را از طریق سایت و رسانه‌ها به اطلا داوطلبان عزیز خواهد رسید.

 

 

 داوطلبان قبول شده در آزمون کتبی تماس نگیرند

 

وی به داوطلبان پذیرفته شده‌ای که هنوز مصاحبه علمی شفاهی خود را انجام ندادند توصیه کرد: داوطلبان برای حضور در کمیته‌های ده گانه مدام پیگیری و تماس نگیرند. شماره تماس تلفن ثابت و همراه همه داوطلبان پذیرفته شده را استخراج کردیم و در اختیار هیات‌های ده گانه قرار دادیم. از طریق معاونت، اسامی داوطلبان به تناسب کار و برنامه زمان بندی کمیته‌های دهگانه ارجاع شده است. دبیران کمیته‌های ده گانه یا کارمندی که متصدی این امور است حتما با داوطلبان تماس خواهند گرفت و زمان و مکان حضور داوطلب را اعلام خواهند کرد لذا داوطلبان پذیرفته شده از این جهت دغدغه نداشته باشند.

 

مدیر کل آموزش قضات در ادامه گفت: داوطلبان با مطالعه دقیق مواد درسی اعلام شده یعنی تجزیه، تحلیل و تفسیر، آیین دادرسی مدنی، کیفری، قانون مجازات اسلامی و قانون تجارت و تحریرالوسیله حضرت امام (ره) در بخش امور مدنی و جزایی، به اضافه منابعی که در آزمون‌های کارشناسی ارشد استفاده می‌شود، در مصاحبه‌های علمی حضور یابند. فضای مصاحبه بسیار صمیمی و دوستانه است داوطلبان بدون استرس با تمرکز و آرامش کامل شرکت کنند و ان شالله خداوند عنایت خواهد داشت و در مصاحبه علمی موفق خواهند شد.

 

وی اضافه کرد:‌ تعداد زیادی از پذیرفته شدگان مدام تماس می‌گیرند و می‌پرسند که چه زمانی برای مصاحبه بیاییم. همه پذیرفته شدگان حداکثر دو ماه دیگر برای مصاحبه علمی دعوت می‌شوند. اگر شماره تماس کسی تغییر یافته تماس بگیرد شماره تماس جدیدش را اعلام کنند تا در اختیار هیات‌های ده گانه قرار دهیم