×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه درمورد رفع تعارض در آراء اعلام کرد، تغییر پست ثابت سازمانی مستخدم بدون تنزل مقام یا گروه از اختیارات مدیریت دستگاه متبوع مستخدم است.

 متن رای شماره ‌۴٢٢-۴۲۷ در این زمینه به شرح زیر است: «اولا، تعارض در مدلول آراء مندرج در گردش کار محرز است.

ثانیا، به موجب ماده ‌١٢ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال ‌١٣٧٢، مقامات مصرح در این ماده قانونی اختیار اعمال مجازات‌های مقرر در بندهای الف- ب- ج – د ماده ‌٩ قانون مذکور را دارند لکن اعمال سایر مجازات‌های مقرر در آن ماده از جمله تنزل مقام و گروه منحصرا در صلاحیت هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری قـرار دارد و آراء وحـدت رویـه هیـات عمومـی دیوان عـدالت اداری بـه شماره دادنامـه‎های ‌١٢-۲۵/ ‌١/ ‌١٣٨٨ و ‌٣١-۳۰/ ‌١/ ‌١٣٨٨ نیز مؤید همین امر است. بنابراین تغییر پست ثابت سازمانی مستخدم بدون تنزل مقام یا گروه از اختیارات مدیریت دستگاه متبوع مستخدم است. در نتیجه آرای شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار در حدی که متضمن معنی مذکور است صحیح و مطابق قانون تشخیص می‎شود.

هم‌چنین آرای شعب سیزدهم و هجدهم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار که تغییر پست ثابت سازمانی منجر به تنزل مقام و یا گروه یا عناوین مشابه را ابطال کرده‎اند و علاوه بر آن، حکم بر پرداخت مابه‎التفاوت حقوق ثابت و فوق‎العاده‎های مشمول کسور بازنشستگی قبل از تغییر سمت را صادر کرده‎اند، صحیح و موافق قانون تشخیص داده می‎شود.

این رای به استناد بند ‌٢ ماده ‌١٩ و ماده ‌۴٣ قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.»

 در گردش کار این پرونده آمده است: « نظر به این که در خصوص دادخواست تعدادی از کارکنان بانک تجارت و ملی و همچنین بیمه دانا به طرفیت محل خدمت متبوع و به خواسته اعتراض به تنزل مقام و پست سازمانی و الزام به پرداخت حقوق و مزایای متعلق براساس سمت قبلی، شعب دیوان عدالت اداری آراء معارضی صادر کرده‎اند، رفع تعارض و صدور رای وحدت رویه درخواست شده است.»