×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در صورت تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سال آینده ابلاغ الکترونیکی احکام دیوان عدالت اداری ، قانونی می شود.
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان گلستان، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در حاشیه افتتاح دومین دفتر این دیوان در گرگان گفت: از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کردیم بررسی این طرح را در اولویت کاری خود قرار دهد که در صورت تایید طی یکی دو ماه آینده ، بستر ابلاغ الکترونیکی فراهم می شود. وی افزود : با اجرایی شدن این طرح ، علاوه بر کاهش کار شعب در دادسراها ، دادگاه ها و دیوان عدالت اداری و تسریع در روند پرونده ها ، بخشی از مشکلات مردم نیز رفع می شود.
وی در ادامه از راه اندازی دفاتر دیوان عدالت اداری ، تا پایان سال آینده در همه استان های کشور خبر داد و گفت : با راه اندازی این دفاتر ، دیگر مردم برای ارائه شکایات و دادخواست های خود نیاز به مراجعه مستقیم به تهران ندارند. منتظری افزود : با ثبت دادخواست در دفاتر استانی که مستقیما با سیستم دیوان در تهران لینک هستند یک کد ۱۶ رقمی و رمز پرونده برای افراد صادر می شود که امکان پیگیری پرونده به صورت الکترونیکی را برای افراد فراهم می کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش ۱۵ درصدی پرونده های ارجاعی به دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت : این درحالیست که حدود ۵۵ درصد پرونده ها در دیوان پذیرفته نمی شود . رئیس دیوان عدالت اداری کشور با بیان این که هیئت عمومی دیوان عدالت در سال به بیش از یک هزار و ۲۰۰ پرونده رسیدگی می کند، افزود : استخدام ، بیمه و مسائل کار و کارگری بیشترین موضوع شکایات مردم از دستگاه های اجرایی را تشکیل می دهند. منتظری گفت: افزایش حجم پرونده های ورودی ، فشار سنگینی به لحاظ تعداد پرونده روی قضات دیوان عدالت اداری وارد کرده است. وی ادامه داد: یکی از راه های حل مشکل میزان بالای شکایات آسیب شناسی آنها است و باید بررسی کرد که چطور می توان تعداد شکایات را کمتر کرد. منتظری با بیان این که گاهی مشاهده می شود که پاسخ لایحه های شکایت ارسالی به ادارات و وزارتخانه ها به موقع ارسال نمی شود افزود : این موضوع سبب گرفتاری مردم و قاضی و در مواردی نیز سبب تضییع بیت المال می شود. وی از ادارات دولتی و وزارتخانه ها خواست با تقویت بخش حقوقی خود ، تنها به تبادل لایحه ها اکتفا نکنند. رئیس دیوان عدالت اداری گفت : آسیب در نظام اداری ما جدی است و اگر این آسیب ها را شناسایی و رفع نکنیم نمی توانیم به پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم. وی افزود: از ابتدای سال جاری مقرر شد بر طبق برنامه پنجم در کلیه استان ها دیوان عدالت اداری راه اندازی شود تا با افتتاح این دفاتر ، دسترسی مردم به دیوان عدالت اداری فراهم شود. منتظری از افتتاح دفتر سوم دیوان عدالت اداری در یزد در هفته آینده خبر داد واظهارداشت: ما سیستم اینترنتی را به نوعی آماده سازی کرده ایم که مردم بدون مراجعه به تهران می توانند از تمام خدمات دیوان عدالت اداری استفاده کنند.