×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس کل دادگستری استان تهران به بررسی برخی عوامل مهم در پیروزی انقلاب و استقرار نظام پرداخت و گفت:« چنانچه عوامل دخیل در پیروزی انقلاب و استقرار نظام ادامه پیدا کند عمر این نظام طولانی خواهد بود و در صورتی که به هر دلیلی این عوامل دچار آسیب شود اصل انقلاب و نظام آسیب خواهد دید.»

 سید علیرضا آوایی در مراسم افتتاح ساختمان جدید مجتمع قضایی شهید مفتح داشتن روحیه ایثار، از خودگذشتگی و فدا کردن خود برای اهداف بزرگ و از اسارت خویش خارج شدن را از عوامل پیروزی انقلاب و استقرار نظام خواند و گفت:« در دوران پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی فضایی ایجاد شده بود که مردم بیش از خودشان به کشور، دین و ارزش‌های اخلاقی فکر می‌کردند اما پس از جنگ این روحیه یک مقدار فروکش کرد و برای برخی‌ها حفظ کشور و اعتقادات دیگر جزو اولویت‌ها نبود.»

وی تصریح کرد:« تا زمانی که روحیه ایثار، بزرگ منشی، فدا کردن خود برای کشور و دین وجود دارد این نظام با اقتدار پیش می‌رود و به میزانی که این روحیه فروکش کند، نظام تضعیف می‌شود.»

آوایی با تاکید بر این‌که این نظام قابل نابودی نیست، گفت:« علت آن این است که نظام در تمام خانواده‌ها ریشه دارد، اما قابل استحاله است. اگر این عوامل پیروزی از بین برود فقط اسمی از نظام جمهوری اسلامی می‌ماند اما از درون تهی. حفاظت از این نظام توسط انسان‌های بزرگ، معتقد و پایبند به یک سری اصول و ارزش‌ها امکان پذیر است.»

وی داشتن قناعت، صداقت، بی ادعایی و مناعت را در حفظ نظام موثر خواند و با بیان این‌که اتحاد، وحدت مردم، تبعیت از ولی فقیه، چه در زمان امام و بعد از آن باعث استقرار و استمرار نظام شد، گفت:« اگر این وحدت و تبعیت دچار آسیب شود، کشور دچار از هم گسیختگی، انشقاق و درگیری داخلی می‌شود. هر صحبتی که کشور را متشنج، صفوف مردم را از هم جدا کند، دشمن را به طمع بیاندازد، از ناحیه هر کس یا هر گروهی از روی جهل یا خیانت صورت بگیرد قطعا سودجویان و دشمنان از این فرصت بهره می‌برند.»

وی تاکید کرد که «ما با عقل، تعقل و تدبیر می‌توانیم کشور را اداره کنیم.» افزود:« برای ناسزا گفتن نیاز به بهانه نیست. خیلی آسان است که همه را تخریب کنیم و این که بگوییم در ۳۰ سال گذشته هر کس در انقلاب خدمت کرده خائن است افتخاری ندارد. هر کس باید عواقب صحبت هایش و پیامش را بسنجد تا ببیند سرنوشت کشور را به کجا می‌برد.»

آوایی دارا بودن روحیه عدالت خواهی و انزجار از ظلم را از ویژگی‌های مهم در پیروزی انقلاب خواند و گفت:« ظلم از ناحیه هر کسی اتفاق بیفتد، بد است. مظلوم هر که باشد ما وظیفه داریم کمکش کنیم. ما باید در نظام این را جا بیاندازیم. این روحیه که اگر ظلم از سوی طرفداران ما بود به آن اعتنا نکنیم ، اما اگر از ناحیه طرف مقابل بود آنرا ظلم بندانیم و پیگیری کنیم، انقلاب را از درون تهی می‌کند. روحیه ضد ظلم برای همه فضیلت است و برای مسوولان حکومت فضیلتش بیشتر است. با این روحیه نظام می‌ماند.»

وی خاطرنشان کرد:« این نظام دین خدا را ترویج می‌دهد و قطعا با ظلم کار پیش نمی‌رود و قطعا نظام با قانون مداری بیشتر تثبیت می‌شود تا بی قانونی.»

رییس کل دادگستری استان تهران افزود:« حکم عدل، برخورد انسانی عادلانه، موجب تقویت نظام و رهبری می‌شود. یک تحقیر، بذل تنفر از نظام را در دل مردم می‌کارد. دین خدا با خلق پیامبر (ص) و شمشیر عدل مرتضی به جایی رسید و فراگیرشد. خلقی که معاندین را شکار می‌کرد.»

وی در ادامه عقل گرایی، تدبیر، برخورد منصفانه با دوست و دشمن را از دیگر عوامل پیروزی انقلاب دانست و گفت:« هنر نظام اسلامی و بزرگان دین ما این است که هم با نیروهای خودی، هم با آنهایی که با ما نیستند و حتی ضد ما هستند با انصاف و تعادل برخورد کنند. هیچ دستور دینی وجود ندارد که مجوز ظلم کردن را داده باشد چون ظلم با ذات انسان ناسازگار است و عدل با ذات انسان سازگار است.»

وی با تاکید بر این‌که روحیه عدالت خواهی و انصاف، باعث طولانی تر شدن عمر نظام و ثبات کشور می‌شود، گفت:« به هر میزان که از روی غفلت، غلبه احساسات، عصبانیت با هر توجیهی و لو توجیه دینی اقدامی صورت گیرد خدمت به خدا، پیامبر، ائمه، ولی امر، کشور و مردم نیست.»

آوایی از همکاران قضایی‌اش تشکر کرد و از وجود کمبودهای اداری و معیشتی آنها ابراز شرمندگی کرد و از آنها خواست نظم در کار را جدی بگیرند و گفت:« مردم از این مجتمع بسیار کم گله دارند. یکی از گله هایی که مردم دارند این است که برخی از قضات و کارمندان اداری سر ساعت تعیین شده از سوی خودشان حاضر نمی‌شوند.»

وی خطاب به حضار گفت: « چرا بدقولی می‌کنید. شما که باید مظهر وفای به عدل باشید. برخی جواب دادن‌ها باعث سرخوردگی، افسردگی و عصیان مردم می‌شود. پاسخ گویی باید درست، صحیح، بدون سرو کار گذاشتن مردم باشد چون مردم زندگی شان را بر مبنای قول‌های ما تنظیم می‌کنند.»

وی با اشاره به تعطیلی اعمال ماده ۱۸ بر اتقان آرای قضات گفت:« عمدتا در بسیاری از موارد رای صادره از دادگاه بدوی سرنوشت مردم را تعیین می‌کند. با وجود تعطیلی ماده ۱۸ عملا راه‌ها که از طریق اعمال این ماده می‌شود، بر روی مردم بسته شده است.»

وی در ادامه تاکید کرد:« مردم به اندازه‌ای که اکسیژن نیاز دارند به حرمت و کرامت نیز نیاز دارند یکی از مهمترین درخواست‌ها از دادگستری در مورد نحوه برخوردها است. می‌گویند ما را تحویل بگیرید.»

وی با انتقاد از برخی برخوردهای نامناسب با ارباب رجوعان گفت:« امروز ادبیات اقنایی جواب می‌دهد، ما ۳۰ سال است به مردم یاد می‌دهیم نترسید، نمی‌شود حالا به آنها بگویید از من بترسید. مردم از بی اعتنایی ها، شوکه می‌شوند. هم چنان که به خود ما بی احترامی شود دنیا برای ما تیره و تار می‌شود لذا از همکاران قضایی و اداری استدعا دارم که اگر می‌خواهند به خودشان و نسلشان در این کشور حرمت گذاشته شود به مردم احترام بگذارند.»

آوایی خاطرنشان کرد: « ظلم به مردم، بدی به پدر و مادر و شراب خواری از جمله مواردی هستند که در این دنیا عواقبش را انسان می‌بیند. کسی که در دنیا به مردم ظلم کند عواقب آن به آخرت کشیده نمی‌شود در این دنیا مرحله سختی را می‌گذرانند و بعد نوبت حساب و کتاب در آن طرف می‌رسد.»