×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر


حوزه هنوز مظلوم و ناشناخته است
رسانه‌ها باید همواره حق را بیان کنند و نباید جناحی عمل کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با مسوولان خبرگزاری رسا با بیان این که امروز رسانه‌ها حرف اول را در دنیا می‌زنند و در بسیاری از مسائل هم‌چون مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و به خصوص فرهنگی تاثیرگذارند، اظهار کرد: غربی‌ها در مسائل رسانه‌یی از ما بسیار فعال‌ترند و موفقیت خود را در زمینه‌های مختلف تا حد زیادی مربوط به رسانه‌ها می‌دانند.

وی با اشاره به این که صهیونیست‌ها نقش وسیعی از رسانه‌های دنیا را در اختیار دارند، افزود: آن‌ها با همه خلاف‌هایی که انجام می‌دهند در سایه‌ی همین رسانه‌ها در برخی از نقاط دنیا مثل آمریکا ملتی مظلوم شناخته می‌شوند چرا که نبض رسانه‌های مهم جهان در اختیار آن‌هاست.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها با همه‌ی مفاسد و ظلم‌هایی که انجام می‌دهند ملت متمدن، مظلوم و صاحب حق شمرده می‌شوند.

مکارم شیرازی با تاکید بر این که رسانه‌ها در شرایط فعلی اثرگذارند، عنوان کرد: باید بکوشیم تا با آن رسانه‌ها در سطح داخل و خارج رقابت داشته باشیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌های خارجی دارند و استفاده از ماهواره‌ هم زیاد شده است که گاها افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برخی‌ها نیز شست‌وشوی مغزی می‌شوند.

وی مسوولیت در امر رسانه را سنگین دانست و اظهار کرد: باید رسانه‌های متعددی در درون حوزه داشته باشیم تا با هم رقابت و بهتر اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: اگر رسانه‌ها در درون حوزه متعدد باشد رقابت به وجود می‌آید و هر کدام سعی می‌کنند مطالب را دقیق‌تر، سریع‌تر و به موقع در اختیار مخاطبان قرار دهند که اگر این رقابت از بین برود رسانه‌ها حالت انفعال به خود می‌گیرند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: رسانه‌های حوزه‌یی باید از این مقدار که هستند ارتقاء یابند و اگر وسایل جدید و شبکه‌ای در اختیار داشته باشند می‌توانند مطالب خود را منتشر کنند.

مکارم شیرازی با بیان این که حوزه هنوز مظلوم و ناشناخته است، افزود: گاهی حوزویان نیز وضع حوزه را نمی‌دانند چه برسد به آن‌هایی که در خارج از حوزه‌اند و سیاسیون نیز اطلاع کافی از اوضاع موجود در حوزه ندارند. باید اهمیت و تاثیرگذاری حوزه را در مسائل مختلف را معرفی کرد تا حوزه از این مظلومیت و محجوریت بیرون آید.

این مرجع تقلید با یادآوری این که بنده قبلا پیشنهاد دادم تا هفته‌ای به نام حوزه قرار داده شود، افزود: در این هفته که به نام حوزه است می‌توان فعالیت‌های حوزه را در رسانه‌ها و صداوسیما منتشر کرد تا این فعالیت‌ها برای مردم روشن شود. در حال حاضر ۴۰۰ مرکز پژوهشی در حوزه وجود دارد و از ۹۵ کشور دنیا افرادی مشغول درس خواندن هستند و فعالیت‌های بسیاری در حال انجام است که متاسفانه انعکاس نمی‌یابد.

وی خطاب به دست‌اندرکاران خبرگزاری رسا اظهار کرد: نباید به خبرهای روزمره قناعت کرد؛ باید به ریشه‌ها و اموری که موجب معرفی حوزه می‌شود پرداخت و مراکز پژوهشی و طلاب غیرایرانی، کتابخانه‌ها و سایت‌های موجود در حوزه را به جامعه معرفی کرد.

مکارم شیرازی با بیان این که در زمینه معرفی حوزه و اطلاع‌رسانی آن کم کار شده است و حوزه محجور مانده است،‌ اظهار کرد: هر روز حدود هزار سوال شرعی به دفتر بنده می‌آید و هزار نفر نیز به این سوال‌ها پاسخ می‌دهند و مراجع فعال دیگری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر مردم بدانند که چنین فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد اعتقادشان به حوزه تقویت می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روایتی گفت: همه مخصوصا رسانه‌ها باید راست بگویند و امانت را رعایت کنند و به دیگران نیز بگویند تا رعایت کنند و اگر راست‌گویی و امانت در همه کارها رعایت شود نورانیتی پیدا خواهد شد.

مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: سیاستمداران باید راست بگویند و امانت را رعایت کنند؛ منابع اقتصادی و مراکز فرهنگی باید با دادن آمارها راست بگویند، امانت را رعایت کنند و خلاصه هم دولت به ملت و هم ملت به دولت باید راست بگوید.

وی با تاکید بر این که رسانه‌ها باید راست بگویند و امانت را رعایت کنند، افزود: اخبار دست شما امانت است باید آن را به دست مخاطبان رساند و نباید با سلیقه‌های شخصی آن‌ها را حذف یا بی‌دلیل سانسور کرد.

مکارم شیرازی اظهار کرد: در حال حاضر در سطح جهان هیچ رسانه‌ای نه صدق حدیث دارد و نه امانت را رعایت می‌کند.

وی با بیان این که رسانه‌های داخلی باید مراقب باشند تا مثل رسانه‌های خارجی کار نکنند، افزود: متاسفانه در رسانه‌های ما نیز همین مساله وجود دارد و گزینش کردن اخبار چیزی عادی شده است.

این مرجع تقلید گفت: روزنامه‌های داخل کشور را به سه قسمت تقسیم کرده‌ایم تا با مطالعه همه آن‌ها بفهمیم در مملکت چه خبر است. نباید این‌طور باشد. رسانه‌ها باید همواره حق را بیان کنند و نباید جناحی عمل کنند.

مکارم شیرازی در پایان اظهار کرد: با خواندن تنها یک روزنامه در کشور نمی‌شود فهمید چه خبر است. باید نقطه مقابل آن را هم خواند که در یک کشور اسلامی نباید این طور باشد که متاسفانه خیلی‌ها این طور هستند.