×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

حجت‌الاسلام مصدق ـ معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح ـ در آیین افتتاح این اندرزگاه تصریح کرد: نیروهای مسلح آرامش‌بخشان جامعه‌اند و مردم به خاطر وجود آنان در امنیت هستند.

وی اقتدار نیروهای مسلح در محاکم نظامی را یک اصل پذیرفته شده خواند و ادامه داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح در عین حال که باید جدی باشد اما اقتدار فرماندهی نباید زیر سوال برود.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح افزود: به کمک فرماندهان نظامی و انتظامی در سراسر کشور توانستیم با برنامه‌هایی که بیشتر توسط خود فرماندهان در استان‌ها اجرا می‌شود، در این سال‌ها شاهد کاهش آمار جرایم و تخلفات نیروهای مسلح باشیم.

مصدق با اشاره به آمار جرایم و تخلفات همه نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع، اظهار کرد: آمار جرایم و تخلفات نیروهای مسلح در مقایسه با جامعه عمومی بسیار کمتر بوده و این نشان‌دهنده صلاحیت و سلامت نیروهای مسلح است.

وی با بیان اینکه از ۱۵ سال پیش، سازمان قضایی نیروهای مسلح در کنار فرماندهان نظامی و انتظامی، سه برنامه ۵ ساله پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح را در برنامه اصلی خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: امسال آخرین سال از این سه برنامه است. برنامه پنج ساله اول به عنوان آسیب‌شناسی، برنامه پنج ساله دوم به عنوان آسیب‌زدایی و برنامه پنج ساله سوم به عنوان تطبیق برنامه‌ها و کیفیت عملی کردن راهکارها و نتیجه‌گیری از این برنامه‌ در دستور کار بوده است.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح ضمن تقدیر از فرماندهان نظامی و انتظامی سراسر کشور که در امر پیشگیری از وقوع جرم با سازمان همکاری داشته‌اند، یادآور شد: نیروهای مسلح جایگاه ویژه‌ای دارند و چنانچه کسی در این نیرو جرمی مرتکب شود هم مجازات او سنگین و هم روش رسیدگی به پرونده‌اش متفاوت خواهد بود.

مصدق با بیان اینکه در همه کشورها رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح توسط محاکم اختصاصی انجام می‌شود، گفت: در نظام قضایی ما نیز به تبعیت از اصل ۱۷۲ قانون اساسی رسیدگی به جرایم مربوط به تکالیف نظامی در صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های نظامی سراسر کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه اساسا شان و جایگاه نیرهای مسلح اقتضا می‌کند که رسیدگی به جرایمشان در محاکم اختصاصی نظامی صورت گیرد، تصریح کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح صلاحیت رسیدگی به جرایم خاص انتظامی و نظامی را داراست.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: زندان فی نفسه به لحاظ اینکه با حیثیت انسان‌ها مرتبط است دارای حساسیت ویژه‌ای است و واقعیت نشان داده است که جوامع به مکان‌هایی نیاز دارند که بتوان برای مدتی افراد ناسازگار و نا به هنجار را در آنجا نگهداری کرد تا بلکه این افراد اصلاح شوند.

مصدق ادامه داد: از دیدگاه اسلام، اصلاح مجرمان یک اصل است و اساسا فلسفه مجازات این است که به اصلاح مددجویان توجه شود.

وی افزود: امروز ما شاهد افتتاح مکان ویژه‌ای برای نگهداری کسانی هستیم که در نیروهای مسلح مرتکب جرم می‌شوند و این کار مقدسی است و ما متهمان نیروهای مسلح را با متهمان جامعه عمومی متفاوت می‌دانیم.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه بیشتر پرونده‌های ما مربوط به سربازان وظیفه است که گرفتار می‌شوند و ما هم چاره ای جز مجارات آنها نداریم، خطرنشان کرد: آنها افرادی هستند که به هر علتی نتوانسته‌اند در سر خدمت خود حضور یابند و اصطلاحا مرتکب فرار از خدمت شده‌اند.

مدیر کل زندان‌های استان همدان نیز طی سخنانی در این مراسم تصریح کرد: اداره کل زندانهای استان همدان در دو سال اخیر با همکاری، همدلی و تلاش مسئولان استانی و کشوری توانسته گام‌های موثری در حوزه طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان برای اصلاح و تربیت مددجویان انجام دهد.

کریم ملکی ادامه داد: اقداماتی در راستای فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، آموزشی، آموزه‌های دینی و اعتقادی، احیای شخصیت مددجویان و توانبخشی آنان با جدیت انجام گرفته است.

وی با اشاره به تنوع جرایم افزود: ما وظیفه داریم بر اساس تنوع جرایم، زندانیان را طبقه‌بندی کنیم تا دچار آسیب‌های داخلی زندان نشوند.

مدیر کل زندان‌های استان همدان اظهار کرد: خوشبختانه در این راستا با راهنمایی‌های مسئولان استانی توانستیم بند جدید نظامیان را از داخل زندان تفکیک و به محل جدید منتقل کنیم.

ملکی در ادامه خاطرنشان کرد: بند نظامیان در مساحتی به وسعت ۴۸۰ متر مربع ساخته شده و امکانات مناسبی از جمله فروشگاه، بهداری، سالن ملاقات حضوری، فرهنگی، تربیتی و ورزشی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت اسمی این بند به تعداد ۶۰ نفر یادآور شد: در صورت ضرورت می توان تا ۱۰۰ نفر را نیز در این بند نگهداری کرد.

مدیر کل زندان‌های استان همدان گفت: این بند به صورت سالنی و در فضایی مناسب و زیبا طراحی شده و بهداشت روانی مددجویان در آن لحاظ شده است.

ملکی در ادامه ضمن تقدیر از زحمات دادستان، قاضی ناظر بر زندان و دفتر فنی و مهندسی اداره کل زندان‌ها تصریح کرد: رییس زندان مرکزی همدان پیرامون اعزام زندانی مساعدت‌های مطلوبی را داشته و خوشبختانه با اهرم‌های تشویقی که از دستگاه قضایی داشتیم تمامی اقدامات عمرانی توسط مددجویان محاکم عمومی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: این اقدامات درون‌سازمانی بوده و معماری این مجموعه توسط دفتر فنی و مهندسی اداره کل زندان‌ها انجام گرفته است.

مدیر کل زندان‌های استان همدان افزود: هدف این بوده است که دسترسی نظامیان به دستگاه قضایی آسان شود، هر چند سازمان قضایی نیروهای مسلح به صورت هفتگی و ماهیانه نظارت ویژه‌ای بر مددجویان نظامی دارد.

ملکی اظهار کرد: خانواده این مددجویان نظامی را با نگاهی دیگر می‌نگریم و حفظ شان و رعایت کرامت آنان را مد نظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت این مجموعه به عهده افراد جدیدالاستخدامی است که به بدنه سازمان زندان‌ها تزریق شده‌اند؛ از جمله پرسنل یگان حفاظت و آموزش‌دیده. همچنین به علت مجاورت این مجموعه با اداره کل از امکانات اداره کل نیز بهره‌مند خواهند شد.