×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

یا مقلب القلوب و الابصار                  حول حالنا الی احسن الحال

ای خداوند؛

ای خداوند عزت و ذلت

ای خداوند عدل و داد

ای خداوند مهر و مدارا

ای رسول:

ای سروش صبر ، ای وسعت دل و دلاوری ، ای روح بارانی رحمت ، ای موهبت مهر آگین مدارا

و ای علی:

ای اوج بلندای علم ، ای قعر نهائی غرور ، ای ایت بلند خلخال و یهود ،

راهمان بنمائید که ما راهیان مقصد صبوری در عدالتیم

اینجا هگمتانه است شهر بوعلی ، باباطاهر و عین القضاۀ ؛

زیبا شهر گنج نامه ، محل سکونت این کلام اهورائی «خدائی که شادی را آفرید. و شادی را آفرید برای مردم»

شهر آغاز تمدن اخلاق ، عدل و انسانیت ایرانی

به دامن الوند خداوندگار داوریِ دشتهای وسیع خوش آمدید.

دیدار شما ، دیدار مردمانی است که در آغاز راه مشارکت در قضاوتند.آغاز راهی که به توانمندی در اخلاق ، توانمندی در عدل ، توانمندی در انصاف ، توانمندی در به دوش کشیدن بار انتظارات اجتماعی و قضایی
می انجامد.

تفکری که مسئولیت اجتماعی را می افزاید ، اعتماد اجتماعی را بارور می کند ، همگرایی ملی را تسهیل و عواطف اجتماعی را تلطیف می نماید و مردم را به آغوش مردم باز می گرداند.

تفکری که بارِ گران سیستم قضا را سبک می سازد و از خُشونت تفکر دیوان سالارانه می کاهد.

این چشمه در بهاری از زایش مجدد تفکر الهی و اسلامی جوشید ، پویایی قوای سه گانه آن را هدایت و بینش بلند ، و تفکر خدامحوری در خلق محوری ریاست قوه قضائیه ، آن را اجرایی کرد و به میان مردم کشاند.

اینک آرزوی دیرینه در مشارکت فعالانه مردم در این رکن از نظام تحقق یافته ، کودکی به میان آمده است که باید دامن به دامن گرداند و سینه به سینه چرخاند تا به بوی دامن فرهیختگان و گرمی سینه دلسوزان قوت و قدرت یابد ، مهارت آموزد ، معرفت و همت فراگیرد ، و حشمت یابد تا شاید فردایی ببیند که هر انسان ایرانی در سایه تربیت اجتماعی به این کودک احترام جلیله بگذارد

این کودک تمنای دامن شما را دارد تا به نامی و نشانی ، نگاهی و نظری خود را باز یابد. روزی تندی تشری و نیش نقدی اورا به راه می آورد ، روزی به باری سنگین بردبار می شود و روزی به کاستن باری اَز تن خسته ، جان می گیرد. این شاخه اگر روزی زیر پای شما بیافتد به بهانه راست کردن کژی هایش پای شما را می بوسد و اگر بالای سر شما بایستد به امید مرحمت شما سایه می افکند.

اندیشمندان گرامی؛

عدم اقبال امروزین صاحبان تجربه و اساتید به یاوری و توانمندی سازی شوراها شاید از سوء تفاهمی است که به ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه و آئین نامه اجرائی آن بازمی گردد.غافل از آنکه ضرورت شرایط اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور وجود شوراها را حیاتی دانسته است.حق این نهاد نوپا حذف نیست ، محتاج توانمند سازی ، حمایت ، هدایت و مدیریت است.

امروز روز همایش و هم اندیشی است ، هم اندیشی در همه جوانب ، نقد تلخ ، تقدیر شیرین و بی توجهی گَس. و در مجموع هرآنچه بارآمد به امید قوت ، قدرت ، فرهیختگی ، کارآمدی ، هدیه ای می پنداریم برای توشه راه فردای شوراها .

شوراها محتاج بینش بلند شمایند.

سربلندم من ، دوچشم من بلند                  بینش عالی امان است از گزند

امروز روز قضاوت و مجادلاتی است که ما به تعدد تجربه و تأمل علم به بهانه سلامت شوراها برای ادامه در مجامع دیگر گرد آمده ایم و امیدواریم در همه احوال ادامه یابد.

بسیاری از اندیشمندان ارجمند در صلح و سازش محوری شوراها قلم فرسوده اند و به اثبات آن کوشیده اند که بی گمان یکی از مهمترین اهداف شوراها همین بوده است بخشی از وظایفی که با عواطف ، اخلاقیات ، فرهنگ ، ادب ، دین و مذهب مردم پیوند داشته است و سازش نیز پیامد رفتار انسانی انسانها با خود و جامعه است اما نباید غافل شد از سیل عظیم پرونده هائی که گاه به بها ، گاهی به بهانه ظلم را روا می دارند و قضاوت را به چالش می کشانند

گفت خصمان عالمند و علتی                       جاهلی تولیک شمع ملتی

اساتید محترم ، پژوهشگران گرامی ؛

ما به بهانه ادامه گفت و گوها ، ایجاد بستری جدید برای نقد و نقادی شوراها اندیشمندان را به یاری
خواسته ایم تا هم این نهاد نوپا را به صلاح و سلامت رهنمون شویم و هم در تعاملی تنگاتنگ دانشمندانمان را به دیداری علمی در این شهر دعوت نمائیم که این سرمایه عظیم قوه قضائیه همواره در گفتمان دائمی با هم باشند که امید می رود ادامه ای مبارک داشته باشد.

ما معتقد به آموزش در همه سطوح هستیم گسترانیدن این مفهوم در بین مردم ، دانشجویان ، اساتید و صاحبنظران و تمامی کسانی که باید از عدالت قضائی بهره گیرند.

به همین قصد و نیت بود که این استان آموزش را در سرلوحه برنامه های خود گذاشت گام اول آغاز این راه ورود به مراکز علمی و دانشگاهی بود جایی که فرزندان این مرز و بوم آماده حضور در زندگی اجتماعی
می شوند.

در این جهش علمی رئیس محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی و ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با همتی بلند پیش قدم شدند همراهی و پیگیری مجدانه ریاست محترم کل دادگستری استان همدان و استقبال قابل انتظار معاونت محترم و اندیشمند اول قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی و همچنین توجه ویژه جناب آقای موحدیان مدیرکل محترم و ارجمند حوزه ریاست قوه قضائیه باعث گردید عنایت رئیس محترم دستگاه قضائی به موضوع جلب شده و با برگزاری همایش ملی موافقت نمایند و در مرحله اخیر نیز ابتکار مدیر کل محترم پیگیری امور استان ها و سازمان های وابسته قوه قضائیه و معاونت ایشان به حضور همه معاونین محترم قضائی رؤسای کل در امور شوراهای حل اختلاف ویک عضو نمونه از هر استان باعث غنا بیشتر این همایش شد که در اینجا از همه این بزرگان کمال تشکر و امتنان را دارد.

حضار محترم؛

هدف برگزاری این همایش بزرگداشت مقام و منزلت ، تعریف و تمجید این نهاد تازه تأسیس نیست بلکه ما در مقام نقد ، شورای حل اختلاف را به پای میز قضاوت دانشمندان کشانده ایم و این قضاوت هم قاضیانه و جامعه مدار است و اعتقاد راسخ داریم که در انداختن این مقوله در ذهن جستجوگر و نقاد اندیشمندان فرهیخته باعث تجزیه و تحلیل مطالب و آسیب شناسی هرچه بهتر و دقیق تر این نهال نورس خواهد شد و در این راستا خداوند کریم را شاکریم که بخت با ما یار بود و دبیرخانه همایش میزبان ۱۰۵ مقاله گردید.از محورهای همایش نقش شورای حل اختلاف در قضا زدائی با ۲۶ مقاله ؛ جایگاه صلح و سازش در آموزه های دینی با ۲۵ مقاله و نقش شورای حل اختلاف در توسعه قضائی با ۱۴ مقاله رتبه های اول تا سوم را دارا هستند و کمترین تعداد مقاله در خصوص حل منصفانه اختلافات در نهادهای شبه قضائی می باشد که یک مقاله راجع به آن به رشته تحریر درآمده است گرچه در این مورد نیز در سایر مقالات به موضوع پرداخته شده است.

از مجموعه مقالات ۷۷ مقاله جهت چاپ چکیده ۱۵ مقاله جهت ارائه و سخنرانی و ۱۸ مقاله بعنوان پوستر انتخاب گردیدند و مقرر است ۴۰ مقاله نیز چاپ کامل شوند. در این رابطه برای زدودن شائبات احتمالی و رعایت اصل بی طرفی کامل درخصوص برگزیدن مقالات برای ارائه و سخنرانی در هر مورد سه داور اظهار نظر نموده اند.

انشاءالله در ۲ روز برگزاری همایش ضمن تشکیل آئین گشایش و پایانی در بعدازظهر روز اول ۸ مقاله و صبح روز دوم ۷ مقاله ارائه خواهد شد همزمان از پوسترها نیز بازدید بعمل خواهد آمد.

بعنوان عضوی از اعضاء برگزار کننده همایش برخود فرض می دارد از همه عزیزانی که مارا در این راه یاری نموده اند اعم از مسئولین قضائی و دانشگاهی ، شورای سیاستگذاری همایش ، اعضاء محترم کمیته علمی و اجرائی ، داوران و سایر انسان های خدومی که لحظه به لحظه فعالیت حضور داشته اند تشکر و قدردانی نمایم.

گرانمایه گان ارجمند؛

من این آغاز را چنین به پایان می برم که هیچ پایانی در دنیا وجود ندارد مگر آنکه آبستن آغازی دیگر باشد.

و آری مردم هر روز در پایان روزشان نخ امیدی بر ضریح پاک علم و ایمان شما گره می زنند شاید فردایشان نکوتر و نورانی تر باشد نیک اقبال ترین ضریح آنی است که امیدوران بیشتری را به سوی خود فراخواند.

زندگیتان سبز ، اندیشه تان آبستن ابداع و دست امید از درگاه دلتان کوتاه مباد و همواره ضریح امید امیدوران باشید.

ای دهنده عقل فریاد رس                     تا نخواهی تو ، نخواهد هیچ کس

ما زخود سوی تو گرداندیم سر                 چون توئی از ما به ما نزدیکتر

بر نیاید شرح کل اندر کلام                       پس سخن کوتاه باید والسلام

مرتضی دیناری

دبیر اولین همایش ملی تبیین جایگاه علمی و نقش شورای حل اختلاف در نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران