×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضاییه با تقدیر از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای شفاف‌سازی عملکرد موقوفات گفت: حرکتی که در اوقاف برای احیاء موقوفات و صیانت از حقوق آن آغاز شده، حرکت مبارکی است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی روز پنج‌شنبه در همایش «تجلیل از واقفین، متولیان و فعالان عرصه وقف» با اشاره به این‌که «وقف و کارهای خیر از دیرباز در زندگی بشر وجود داشته، اما تفاوت اساسی در احکام و تعالیم دینی ما در ارتباط با وقف وجود دارد» اظهار کرد: این تفاوت در دگرخواهی ما در پرتو‌ خداخواهی است که زندگی ائمه (ع) تابلویی برای این موضوع است.

وی تصریح کرد: خداوند در سوره «هل اتی» دو نکته اصلی را برای نگاه به دیگران مطرح کرده است، اول این‌که وقف انفاقی است که با سایر کارهای خیر تفاوت دارد و دوم این‌که این کار برای همه‌ انسان‌ها است. البته در سایر کشور‌ها موسسات خیریه فراوانی وجود دارد، اما در دین ما تمام این اقدامات برای خدا می‌باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که «توجه به فقرزدایی، محرومیت‌زدایی و جهل‌زدایی از جامعه در راستای خداخواهی است که به آن جاودانگی می‌بخشد» افزود: وقف، یک تصدق بدون منت و وام بدون اضطرار بازپرداخت برای گره‌گشایی از زندگی مردم با حفظ مناعت طبع و کرامت انسانی و بدون تحقیر است.

وی با اشاره به این‌که «وقف پیشینه‌ای در تاریخ اسلام دارد که به وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) بر می‌گردد» یادآور شد: در تاریخ اسلام حضرت علی (ع) به عنوان بزرگ‌ترین واقف و به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده و کمترین مصرف‌کننده یاد شده است.

رییسی در ادامه کارکرد‌های مختلف وقف و موقوفات را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از کارکرد‌های اقتصادی وقف، رفع فقر، محرومیت، تعالی اجتماعی، عدالت اجتماعی، رفع فاصله‌ها و گره‌گشایی از زندگی فقرا و محرومین است و نقش مهمی در ارتباط با مسائل اقتصادی جامعه ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کارکرد‌های موقوفات نیز بسیار ارزشمند است که یکی از جلوه‌های آن عزاداری امام حسین (ع) می‌باشد که موقوفات نقش بسیار مهمی در نشر معارف دینی و فرهنگ اهل بیت (ع) دارد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که «وقف کارکرد‌های علمی بسیاری دارد و بسیاری از علما و دانشمندان در مدارس موقوفی تحصیل کرده‌اند» تصریح کرد: امروز امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان قطب‌های فرهنگی در جامعه ما مطرح هستند که نقش بسیار مهمی در نشر معارف دینی و آشنا‌کردن مردم با معارف دینی و قرآنی دارند.

رییسی با بیان این‌که «موقوفات عنصر تمدن‌ساز و همراه با تاریخ مدنیت است» افزود: ماندگار‌ترین ساختمان‌ها و مراکز در دنیا موقوفاتی هستند که در گذشته افراد خیری آن‌ها را با نیت‌های گوناگون وقف کرده‌اند و قدیمی‌ترین مراکز مربوط به موقوفات است که سال‌ها پیش تاسیس شده است.

رییسی یادآور شد: وقف نقش ارزشمندی در ارتباط با تعظیم شعائر دینی و اسلامی دارد و بهترین ابزار برای تعدیل ثروت با رضا و رغبت افراد است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این‌که «رمز جاودانگی انسان در وقف و انجام کارهای نیک است» افزود: نگاه اسلام به مرگ این است که انسان نمی‌پوسد، بلکه پوسته می‌اندازد و نفس انسان باقی‌ است، لذا ملک انسان و دانش او می‌تواند با وقف جاودانه شود، همان‌گونه که امام راحل جاودانه است، زیرا میراث ایشان انقلاب و پیام و خط اوست.

رییسی با بیان این‌که «در زمان امام راحل و امروز مقام معظم رهبری در نظر و عمل بر حفظ موقوفات و عمل نیک واقفین و عدم تعرض نسبت به موقوفات و بررسی در موارد شبهه‌ناک تاکید دارند» تصریح کرد: بایستی در تعیین متولیان و هیات امنای مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و موقوفات افراد صالح و پاک و شایسته تعیین شوند، زیرا این افراد در ارتباط با جذب دیگران به وقف‌کردن نقش بسیار مهمی دارند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین باید قانون حاکم بر وقف موازین شرعی باشد، بنابراین متولیان وقف دقت کنند که این موضوع رعایت شود و مردم بدانند در موقوفات حکم الهی حاکم است نه نظر و سلیقه‌ اشخاص.

معاون اول قوه قضاییه هم چنین با تاکید بر عمل به نیات واقفین آن را عاملی در تشویق مردم به وقف‌های جدید دانست و افزود: اگر مردم ببینند به نیات و نظر وقف اجداد آن‌ها پس از گذشت سال‌های دور طبق موازین شرعی عمل می‌شود، این مشوق‌ آن‌ها خواهد شد.

رییسی با بیان این‌که «باید با تمام وجود برای جلوگیری از حیف و میل موقوفات تلاش کنیم» گفت: در این جهت نیز متولیان، هیات امنا و سازمان اوقاف مسوولیت دارند و در قوه قضاییه برای جلوگیری از موقوفه‌خواری و تعدی به موقوفات آماده هستیم و تاکنون با اهتمامی که ریاست قوه قضاییه دارند، احکام خوبی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاری که در سازمان اوقاف در جهت شفافیت عملکرد وقف و مکانیزه‌کردن عملیات وقف و هم‌چنین به روز‌شدن اجارات شروع شده اقدام مبارک و خوبی است، زیرا دانستن مردم در ارتباط با نوع تحولات مربوط به وقف و نوع مصرفی که از وقف می‌شود، بسیار موثر است و می‌تواند مشوق مردم باشد.

وی هم‌چنین با تاکید بر استنباط حقوق موقوفات ابراز امیدواری کرد: با این اقدامات بهره‌برداری و بهره‌وری از موقوفات با حفظ موازین شرعی در جهت رفع فقر و جهل و گسترش معارف دینی و تشویق دیگران به وقف‌های جدید موثر باشند.

معاون اول قوه قضاییه از آمادگی و همکاری قوه قضاییه برای حفظ و صیانت از حقوق موقوفات و جلوگیری از تعدی به آن‌ها خبر داد و گفت: اگر مواردی در گذشته نسبت به موقوفات تعرض و تعدی صورت گرفته به سبب برخی سهل‌انگاری‌ها و گاها زد‌وبند‌هایی بوده که امیدواریم بتوانیم با کمک هم حقوق موقوفات را استنباط کرده و جلوی هرگونه تعدی و تعرض به موقوفات را بگیریم.

در این همایش که با حضور رییسی و مدیرکل اوقاف استان تهران برگزار شد از تعدادی از واقفین، متولیان و فعالان عرصه وقف و امامزادگان تجلیل شد.