نشست هیات عمومی اصراری حقوقی دیوان عالی کشور صبح روز سه شنبه به ریاست آیتالله محسنیگرکانی و با حضور قضات عالی رتبه دیوان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه آیتالله محسنی گرکانی با قرائت آیه شریفه «واتوا النساء صدقاتهن نحله» و بیان اینکه نحله به معنی بخشش و عطیه آمده است گفت: راغب در کتاب مفردات قرآن می گوید، این کلمه (نحله) از ریشه نحل به معنی زنبور عسل است، زیرا بخشش و عطیه شباهتی به کار زنبوران عسل در دادن عسل دارد. در تفسیر جمع البیان نیز آمده است «واعطوا النساء مهرهن عطیه من الله للنساء» مهریه زنان را که یک عطیه الهی است به طور کامل اداء کنید.
رییس دیوان عالی کشور در ادامه افزود: مهریه یک پشتوانه اجتماعی برای زنان است به خاطر اینکه حقوق زن در اجتماع حفظ شود و ضعف جسمی زنان نسبت به مردان جبران گردد به آن مهریه عطا میشود.
وی با طرح این پرسش که «بعد از آنکه قرآن دستور میدهد پس از ازدواج مهریه زنان را بدهید به کلمه نحله چه نیازی است که بعد از صدقاتهن آمده است»، افزود: سوال دیگری که مطرح می شود این است که مرد و زن از مساله ازدواج به طور یکسان بهرهمند میگردند و پیوند زناشویی براساس منافع مشترک است همانطور که در تفسیر مجمع البیان نیز آمده است «و ذلک ان الله تعالی جعل الاستمتاع مشترکا بین الزوجین» همانا خداوند تبارک و تعالی بهره مندی و تمتع را در ازدواج بین زن و مرد به طور مساوی و مشترک قرار داده است، پس علت اینکه خداوند نحله را برای زنان معین فرموده است چیست؟
رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: دلیل این عطیه الهی این است که هنگام جدایی زن و مرد از یکدیگر، زن خسارت بیشتری را متحمل می شود. مخصوصا اگر زن بخشی از عمر و سرمایه جوانی و زیبایی خود را از دست داده باشد و شانس ازدواج مجدد برای او کمتر باشد، به همین دلیل حکمت نحله بودن مهریه روشن می شود.
وی در ادامه و با تبیین این نکته که قرآن کریم در آیه مورد بحث به حفظ حقوق زنان مسلمان اهمیت ویژهای با قراردادن مهریه قائل شده است افزود: غربیها با مساله مهریه قهرند و قراردادن مهریه در آنان معمول نیست. غرب زدهها نیز به این تفکر که مهریه به شخصیت زن لطمه میزند دامن میزنند در حالی که حذف مهریه همانطور که اشاره شد به زیان زن تمام میشود و در حقیقت مهریه تامین کننده آینده زنان است.
https://lawyernews.ir/?p=2794