×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

صرفه جویی در فرآیند برگزاری دو مناقصه به مبلغ پنج میلیارد ریال

ه دنبال بررسی‌های کارگروه نظارت بر مناقصه‌ها و مزایده‌های مستقر در اداره کل بازرسی خراسان رضوی، ‌مبلغ پنج میلیارد ریال صرفه‌جویی خالص در فرآیند برگزاری دو مناقصه‌ی یکی از دستگاه‌های استانی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی حاصل شد.

اداره کل بازرسی خراسان رضوی همچنین اعلام کرد: دستگاه مزبور در سال ۱۳۸۴ جهت احداث ساختمان مرکزی خود، قراردادی به مبلغ تقریبی ۱۳۰ میلیارد ریال با یک شرکت پیمانکاری منعقد کرده بود.

در یکی از مواد شرایط خصوصی این پیمان، مقرر شده بود، در صورت موافقت کارفرما و پیمانکار، می‌توان برخی از ردیف‌های فهرست بهاء پیمان را از شرح خدمات پیمانکار حذف و آنها را با قیمت‌های جدید به پیمانکاران فرعی واگذار کرد.

در این وضعیت کارفرما موظف بود به میزان ۱۴ درصد مبلغ قراردادهای واگذاری جدید، به پیمانکار اولیه تحت عنوان مدیریت پیمان، پرداخت کند.

بررسی‌های گسترده و پیگیری‌های کارشناسان کارگروه نظارت بر مناقصه‌ها و مزایده‌ها مشخص کرد که شرط مزبور بر خلاف شرایط عمومی پیمان (خصوصاً ماده ۲۹ آن) است لذا با انعکاس مراتب به رئیس دستگاه مزبور و اعضای کمیسیون مناقصه و نهایتاً تعامل صورت گرفته، مقرر شد، کارهای مدنظر کارفرما پس از حذف از شرح خدمات پیمانکار اصلی، به صورت مستقل و توسط کارفرما به مناقصه گذاشته شوند.

این مناقصات جمعاً به ارزش ۳۶٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برگزار و قراردادهای آنها با برندگان نیز منعقد شد.

در صورت واگذاری این امور از طریق مدیریت پیمان، کارفرما علاوه بر مبلغ قراردادهای مزبور باید ۱۴ درصد این مبلغ یعنی معادل ۵٫۰۸۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال را نیز تحت عنوان مدیریت پیمان به پیمانکار اصلی پرداخت می‌کرد که اکنون مبلغ مزبور به نفع این دستگاه صرفه‌جویی شده است.