×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در حاشیه مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری با رئیس سازمان بازرسی کشور عراق در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در ارتباط با بازداشت یک نفر در شرکت پتروپارس و دریافت مبالغی رشوه گفت: اصل موضوع صحت دارد، یک نفر بازداشت شده و در یکی از قراردادها وجوهی گرفته شده اما اینکه رشوه است یا خیر قاضی باید رسیدگی کند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه زمزمه هایی شنیده شده که یکی از کاندیداهای انتخابات قصد دارد پس از انتخابات نسبت به حکم پسرش درخواستی را به قوه قضائیه ارائه دهد، گفت: چیزی به صورت رسمی یا غیررسمی نشنیدم، حکم قطعی است و قابلیت اجرایی دارد، در مورد ماده ۴۷۷ نیز به احتمال بالا وجهی ندارد چون این حکم خلاف بین شرع نیست.

وی ادامه داد: اگر منظور درخواست اعاده دادرسی است چنین چیزی رسما اعلام نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای در ارتباط با اینکه دولت انگلیس به نوعی از مردم می خواهد که به چه کسی رای دهند و آیا قوه قضائیه در این زمینه ورود می کند، گفت: اینکه آنها احیانا ابراز امیدواری می کنند که فلان لیست برنده می شود هم دولت وهم وزارت خارجه و هم افرادی که در مظان اتهام هستند و انگلیس از آن ها حمایت می کند باید جواب دندان شکنی بدهند.

وی ادامه داد: مردم ذهنیت منفی خود را نسبت به انگلیس در طول سنوات گذشته و طی چند دهه گذشته همچنان دارند و این ذهنیت منفی به گونه‌ای است که هر وقت از این کشور چیزی را بشنوند برخلاف عمل می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: انگلیس به دنبال تفرقه افکنی است و ضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت کن درباره حکام مکاره انگلیس صدق می‌کند و اینکه این کشور قصد دارد کمکی کند خیال خامی است.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای گفت: اگر کسانی منافع آمریکا و انگلیس را تامین کنند و در رابطه‎‌ای در پشت پرده از آن‌ها حمایت کنند، انگلیس و آمریکا مردم را سفارش می‌کنند که به چه لیست و یا چه کسانی رای دهند و یقینا مردم ما هشیار هستند و عکس آن عمل خواهند کرد.

وی در ارتباط با تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفات این هفته نسبت به هفته گذشته چه در فضاهای مجازی و چه در فضای حقیقی افزایش پیدا کرده اما مقدار آن به قدری نبوده که احساس نگرانی کنیم؛ اما باید هم دستگاه‌های نظارتی و هم سیستم اطلاعاتی و انتظامی مراقب باشند تا کسانی که در داخل داعیه های ضدانقلابی دارند دست به کارهای مجرمانه نزنند و برای خود و جامعه مشکل ایجاد نکنند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: فضا آرام است و مردم با نشاط وارد میدان می‌شوند و اوضاع خوب است و افراد زیادی در کرسی‌های مجلس رقابت می‌کنند و امیدواریم همین مختنصر تخلف هم وجود نداشته باشد؛  اما در نهایت وجود ۵۰ پرونده قضایی در سراسر دادگستری‌ها تشکیل شده که در طی هفته‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با اتمام مهلت دو ماهه بابک زنجانی و بحث تسویه بدهی گفت: در چندین نوبت گفته شد اگر وی این وجه را به هر طریقی برگرداند در حکم بی تاثیر نیست؛ اما هنوز آن را برنگردانده است.

وی ادامه داد: زمینه حداقلی آن نیز وجود ندارد که آن را به زودی برگرداند و دادگاه در زمان مناسب رای را صادر می کند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اظهارات وکیل بابک زنجانی مبنی بر مزایده اموال موکلش گفت: از مدت ها قبل با نمایندگی و وکالتی که خود متهم به وزرات نفت و دادستان داده، آن ها در جهت استیفای بخشی از طلب اقدام می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در واکنش به خبر یکی از رسانه‌ها مبنی بر فیلتر شدن شبکه‌های پیام رسان خارجی با دستور مقام قضایی اظهار کرد: روزنامه ای روز گذشته در مورد فیلتر شدن مطالبی را مطرح کرده که این روزنامه اگر غفلت کرده نباید این کار را تکرار کند و اگر شیطنت کرده حتما باید دادستان متعرض آن شود چراکه این مطلب به بیش از یکسال قبل بر می گردد.

وی در ارتباط با ورود قوه قضائیه به مؤسسات مالی غیرمجاز گفت: رسیدگی به این مسئله از دو طریق صورت می گیرد اول اینکه غیر مجاز بودنشان رسماَ از طرف دستگاه های ذیربط و بانک مرکزی اعلام شود و دادستان در این زمینه ورود می کند همچنین اگر دستگاه ای ذیربط نیز شاکی باشند به آن رسیدگی می شود اما در مواردی که آنها ادعا می کنند که جواز داریم اما غیر مجاز بودنشان به صورت رسمی از مراجع رسمی اعلام نشود دستگاه قضایی وارد نمی شود.

معاون اول قوه قضائیه در ارتباط با حضور مردم در انتخابات و نسبت آن با اقتدار جمهوری اسلامی ایران گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند که واجدین شرایط مشارکت حداکثری داشته باشند، هر چقدر مردم برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند به نفع امنیت و عزت کشور خواهد بود همچنان که در طول ۳۷ سال مردم ما این کار را انجام دادند.

حجت الاسلام  و المسلمین اژه ای تصریح کرد: شرکت در انتخابات از وظایف اسلامی وملی است و دشمن نسبت به آن حساس است بنابر این یقیناَ هر مقدار مشارکت بیشتری و جود داشته باشد در جهت تثبیت و امنیت و منافع ملی مؤثر است.

وی افزود: مردم هوشیار باشند و از طریق شبکه های ماهواره ای ، شبکه های ضد انقلاب فریب نخورند و دست به کارهای مجرمانه نزنند.
معاون اول قوه قضائیه در ارتباط با مداخلات بی جای کشور انگلیس در زمینه انتخابات گفت: این اقدامات نابخردانه دو پاسخ دارد که یک جواب آن را باید از ملت بشنوند و پاسخ دیگر را مشخصا دولت، وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی باید برخورد فعالی در این زمینه داشته باشند و لازم است افرادی که در مظان اتهام هستند وانگلیس از آنها حمایت می کند جواب دندان شکنی به این کشور بدهند و چنانکه از کنار آن بگذرند باید بدانند که این مسائل از ذهن مردم پاک نخواهد شد، برخی جواب داده اند و لازم است بقیه نیز جواب دهند، این امر نیاز است از لحاظ بین المللی بررسی شود اما دستگاه قضایی هنوز وارد نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شده هشت خبرگزاری و سه روزنامه مرتکب تخلف شده اند و اعلام شده که خبرگزاری هایی که ردیف بودجه از دولت دارند حق ندارند تبلیغات انتخاباتی کنند آیا این قضیه بررسی می شود؟ گفت: موارد طبق قانون بررسی و خارج از نوبت رسیدگی می شود. اما از تعدادی که شما می گویید اطلاع ندارم، هیچ دستگاه دولتی حق ندارد از امکانات دولت و یا نشریات وابسته به دولت درجهت منافع شخصی یا گروه خاصی استفاده کند اگر موردی مشخص شود برخورد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین اژه ای در ارتباط با اینکه آیا اعضای دولت و وزرا می توانند در وقت اداری در مورد منافع انتخاباتی از گروه یا فرد خاصی حمایت کنند، گفت: به نظر می رسد چنین حقی ندارند وطرح چنین موضوعاتی خارج از بحث اداری هم قابل بحث است.

وی در پایان در ارتباط با احضار مدیر مسوول روزنامه ایران به دادسرا گفت: من فکر می کنم تخلفی صورت گرفته که انشأالله تکرار نخواهد شد