×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیر کل آموزش قضات با اشاره به ثبت نام بیش از  ‌١٩ هزار داوطلب درآزمون تصدی امر قضا اظهار داشت:‌ ارتقا و تحقق رویکرد نخبه گزینی برای تربیت قضات قوی وتوانمند مستلزم این است که ورودی منابع انسانی را هم مدنظر داشته باشیم یعنی نخبگان، افراد توانمند، خلاق و تیزهوش و افرادی که  دارای شم قضایی وذوق مدیریت قضایی باشند، برای امر قضا انتخاب شوند.
{به نقل از ماوی}
حسن افشار در گفت‌وگو با ماوی ، درتشریح جزئیات برگزاری آزمون تصدی امر قضا گفت: دستگاه قضایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به لحاظ رسالت خطیر حاکمیتی که براساس قانون اساسی و قوانین عادی برعهده دارد و  همانا رسیدگی به شکایت و تظلمات، احقاق حق، ابطال باطل و اجرای عدالت است و این ماموریت از انتظارات به حق مقام معظم رهبری و مردم است.
وی افزود: در ابلاغ انتصاب آیت الله آملی لاریجانی از سوی مقام معظم رهبری ، به اهتمام جدی و شایسته دستگاه عدالت مبنی بر تلاش فراوان برای  تحقق سلامت  ارکان ، استحکام احکام، سرعت و دقت در اجرای عدالت تاکید کردند. تحقق این سیاست‌ها و منویات رهبری و اجرای اصول ‌١۵۶ و ‌١۵٧ و ‌١۵٨ قانون اساسی و به طور خاص اصل ‌١۵۶ قانون اساسی که ناظر بر بند ‌١٢ سیاست‌های کلی قضایی ابلاغی مورخ ‌٢٩ / ‌٧ / ‌٨١مقام معظم رهبری به قوه قضاییه مبتنی بر تامین نیازهای قوه به ویژه جذب نیروی انسانی، مستلزم شناسایی جذب و استخدام افراد آگاه و قضات شایسته و باتقوا برای رفع کمبودهاست.
افشار در ادامه گفت: ریاست قوه قضاییه در سال جاری با رویکرد جدی مبتنی بر نخبه گزینی در جذب و انتخاب قضات، شناسایی و جذب استخدامداوطلبان تصدی امر قضا را در مرحله آزمون علمی به معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه محول کردند که در تاریخ ‌٢۴ /‌١٢/ ‌٨٨ کارگروه جذب، انتخاب و استخدام داوطلبان امر قضا در معاونت تشکیل شد و دبیری آن برعهده مدیر کل آموزش قضات است.
وی اعضای این کارگروه را برخی مدیران حوزه معاونت آموزش و تحقیقات قوه و معاونت اول عنوان کرد و گفت:‌ بعد از تشکیل کارگروه جلسات متعددی برگزار شد که زمان بندی و برنامه ریزی و فرایند اجرای  ماموریت آن تبیین شد و بر اساس  مصوبات آن  نرم افزار لازم برای ثبت نام اینترنتی و بعد هم انتشار آگهی و اطلاع رسانی مناسب انجام شد. همچنین مکاتبه با روسای کل و مدیران مربوط به عمل آمد  و اطلاع‌رسانی مناسب هم صورت گرفت.
مدیر کل آموزش قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه با اشاره به ثبت نام اینترنتی آزمون به مدت ‌١۵ روز از تاریخ ‌١/ ‌۴/ ‌٨٩ بهاستقبال زیاد داوطلبان اشاره کرد و گفت:بیش از  ‌‌١٩ هزار داوطلب غیر روحانی در سطح کشورثبت نام کردند که دارای مدرک دانشگاهی لیسانس  یا فوق لیسانس حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی هستند و سقف آن هم دکتراست.
افشار در ادامه به ارایه ‌آمارهای ثبت‌نامی درمقاطع مختلف پرداخت و گفت: در مقطع کارشناسی حقوق بیش از ‌١٣ هزار و ‌۴٠٠ نفر، علومقضایی ‌٨٠٠ نفر، فقه و مبانی اسلامی بیش از ‌٣٠٠٠ نفر ثبت نام کردند. جمعا بیش از‌١٧هزار و ‌۴٠٠ نفر در مقطع کارشناسی ثبت نام کردند. در مقطع کارشناسی ارشد دررشته جزا و جرم شناسی حدود ‌٨٧١ نفر، رشته حقوق خصوصی ‌۵٣۴ نفر، سایر رشته‌های حقوق‌٢۶٢نفر و فقه و مبانی حقوق اسلامی هم ‌٢۵٠ نفر ثبت نام کردند که در مجموع ثبت نام شوندگان در مقطع کارشناسی ارشد بیش از ‌١٨٠٠ نفر هستند.
وی درباره داوطلبان مقطع دکترا توضیح داد: در آگهی اعلام کرده‌ایم فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های درجه یک کشور از جمله تهران، شهیدبهشتی، امام صادق و تربیت مدرس که بالای نمره ‌١٨ باشد، مستقیما می‌توانند مراجعه کنند و ما آنها را به اداره کل گزینش و استخدام قضات معرفی کنیم تا بدون شرکت درآزمون کتبی برای اختبار و سایر مراحل گزینش بروند. همچنین در آگهی دانشجویان  و دارندگان مدرک تحصیلی دکتریرشته حقوق معاف از شرکت در آزمون هستند که به همین ترتیب نیاز به ثبت نام ندارند.
وی خاطرنشان کرد: برای کسانی که معاف از آزمون هستند، محدودیت زمانی قائل نشدیم. این افراد می‌توانند تا پایان برگزاری آزمون یعنی‌۹/ ‌۷ / ‌٨٩به ما مراجعه کنند اما توصیه می‌کنیم به دلیل طولانی بودن فراینداختبار علمی و گزینش ، علاقه مندان هر چه زودتر مراجعه کنند.
افشار در ادامه گفت:‌ با توجه به اهتمام دستگاه قضایی  کشور  به نخبه گزینی و ارتقا نیروی انسانی، امیدواریم افرادشایسته در این آزمون‌ شرکت کنند و کمبود نیروی انسانی که دستگاه با آن مواجه است، جبران شود.
مدیر کل آموزش قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه با اشاره به اینکه ‌۵ منطقه برای برگزاری آزمون در سطح کشور معرفی کردهبودیم، به تعدادشرکت کنندگان در هر منطقه اشاره کرد و گفت: از  مجموع ثبت نام شدگان بیش از ‌١٠ هزار و ‌۵٠٠ نفر تهران، ‌٣٠٠٠ نفرآذربایجان شرقی، ‌١۵۶٣ نفر کرمان،‌١۵۵۴نفر خراسان رضوی و بیش از ‌٢۶٠٠ نفر خوزستان را به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب کردند.
وی افزود: به منظور رعایت استانداردهای لازم وهماهنگی شایسته در برگزاری آزمون، در هشتمین جلسه کارگروه که با حضور معاون آموزش وتحقیقات قوه قضاییه، روسای کل دادگستری استانهای  خراسان رضوی و خوزستان و معاونان روسای کل آذربایجانشرقی و کرمان و نماینده تام الاختیار مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و اعضای اصلی کارگروه تشکیل شد، ضمن تبیین فرایند اجرای آ‌زمون طی مصوباتی هماهنگی اجرایی ونظارتی آزمون با رعایت استانداردهای لازم و نکات امنیتی و حفاظتی به عمل آمد که انشاالله در ‌ ۹ مهر ماه  و در روز جمعه آزمون در این ‌۵ منطقه برگزار می‌شود.
افشار تاکید کرد:‌ بانک سوالات به صورت بسیارمحرمانه با رعایت نکات حفاظتی از اساتید برجسته و قضات عالی رتبه چند برابر ظرفیت ونیاز تهیه شده که انتخاب نهایی سوالات چند روز مانده به زمان آزمون در شرایط قرنطینه با رعایت نکات حفاظتی انجام خواهد شد. در وضعیت فعلی شماره صندلی و لیست حضور و غیاب و سربرگ پاسخ نامه ها را به صورت مکانیزه تهیه کرده‌ایم.
مدیر کل آموزش قضات  در پاسخ به این سوال که تاکیدات  معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه  بر ارتقا کیفی معاونت آموزش، به چه نحو در اجرای آزمون یاد شده  رعایت شده است؟ گفت:‌ آقای دکتر واعظی به لحاظ شخصیت علمی ،دانشگاهی و حوزوی که دارند در ابتدای ورود و تصدی معاونت با بررسی‌های زیاد و جلسات متعددی که داشتند در ‌۶ ماهه دوم سال ‌٨٨ چهار اولویت اجرایی بسیار مهم را مدنظر قرار دادند که در سیاست‌های اجرایی معاونت آموزش به ادارات کل ابلاغ شد که یکی از این ادارات کل،حوزه  آموزش قضات است و   متولی آموزش بدو و ضمن خدمت قضات می باشد.
افشار با اشاره به آموزش‌های بدو خدمت قضات گفت:   در آموزش بدو خدمت به لحاظ اینکه هدف تربیت قضات آینده کشور را داریم از اهمیت بالاییبرخوردار است به طوری که ریاست محترم قوه قضاییه سال گذشته در همایش  مدیران کل و   معاونین  آموزش دادگستری های سراسر کشور بر تحول در نظام کارآموزی و کارورزی و همچنین نخبه گزینی تاکید کردندو اینک یکی از اولویت های راهبردی معاونت آموزش و تحقیقات قوه می باشد.
وی گفت: رویکرد نخبه گزینی برای تربیت قضات قوی وتوانمند مستلزم اینست که ورودی منابع انسانی را هم مدنظر داشته باشیم یعنی شناسایینخبگان، افراد توانمند، خلاق و تیزهوش و افرادی که به طور ذاتی دارای شم قضایی وذوق مدیریت قضایی باشند، برای امر قضا انتخاب شوند.
افشار گفت:‌ معاونت آموزش و تحقیقات  به منظور  تحول در این حوزه از واگذاری  مسوولیت  برگزاری آزمون علمی از داوطلبان امر قضا؛ داوطلبانهاستقبال کرد وگرنه این اقدام پیش از این در اداره کل گزینش و استخدام قضات انجاممی‌شد. این هم یکی از مقدمات تحول در نظام کارآموزی قضایی و تربیت کیفی قضات آینده کشور است که با رعایت تمام استانداردهای آموزشی و علمی هم در سطح بسیار بالایی انجاممی‌شود.
وی با اشاره به غنای علمی سوالات آزمون تصدی امرقضا گفت: سوالات از آنچنان غنایی برخوردار است که در مرحله اول بتوان ارزیابی کردچه کسانی توانمندی و دانش قضایی بالایی دارند. مرحله بعدی اختبار علمی است. پس ازتصحیح اوراق چند برابر ظرفیت اسامی را مشخص می‌کنیم و دوباره از این افراد اختبارعلمی به عمل می آید . هیاتی از قضات و اساتید در مباحث علمی و حقوقی تشکیل می‌شوند ویک نفر روانشناس حضور دارد تا هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ شخصیتی و رفتاری افرادسنجیده شوند. بعد از قبولی در اختبار علمی نتیجه نهایی به اداره کل گزینش و استخدامقضات برای سایر مراحل گزینش اعلام می‌شود.
حسن افشار دبیر کارگروه جذب ،انتخاب و استخدام کادر قضایی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که فرایند بعدی آزمون علمی و اعلام نتایج چیست؟ اظهار داشت:
مطابق شیوه نامه مصاحبه علمی داوطلبان تصدی امر قضا که به تصویب معاون آموزش و تحقیقات قوه رسیده ،کمیته های متعدد برای ارزیابی علمی شفاهی با حضور متخصصان در امور فقهی و حقوقی و یک نفر روانشناس تشکیل می شود و داوطلبانی که حد نصاب نمره آزمون علمی را کسب نموده اند به کمیته های مصاحبه و ارزیابی علمی معرفی می شوند و در آن کمیته ها در حوزه امور مدنی و جزایی در چهار محور شامل( توان پاسخگویی ،قدرت تفسیر مواد قانونی ،قدرت فهم متن فقهی و توانایی و قدرت تجزیه و تحلیل )مورد ارزیابی قرار می گیرند و پس از تجمیع نمره آزمون کتبی با امتیاز ۶۰ درصد و محاسبه مرحله مصاحبه علمی با امتیاز ۴۰ در صد ، واجدین شرایط به اداره کل گزینش و استخدام قضات معرفی خواهند شد.
وی با بیان اینکه ارتقا کیفی در آموزش‌ها با سیاست نخبه گزینی از بدو ورود منابع انسانی لحاظ شده است، افزود: در حوزه آموزش بعد ازحضور دکتر واعظی اکثر آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها اصلاح و به روزشد. در برخی موارد که آیین نامه و ضابطه‌ای نداشتیم،تهیه و تدوین شده و در فرآیند اجرا قرار گرفته اند .
وی گفت:‌ اگر می‌خواهیم این تحول صورت گیرد، بایداین آیین نامه‌ها و ضوبط اجرایی ابلاغ و با احساس مسئولیت خوب اجرا شوند .  در تدوین متون هم نگاهکیفی و کاربردی به تهیه و تدوین متون از جمله سیاست‌های آموزش است اما چون آموزش وتحقیقات معمولا چراغ خاموش حرکت می‌کند خروجی آن زود بازده نیست بنابراین باید به آینده نگاه کنیم.
وی به داوطلبان آزمون رعایت برخی نکات را توصیه کرد و گفت: داوطلبان چند روز قبل از زمان آزمون باید با مراجعه به سایت معاونت بهنشانیwww.lawtraining.ir   کارت ورود به جلسه آزمون را چاپ ‌کنند و حداقل یک ساعت قبل از زمان آزمون در محل برگزاری حاضر شوند. در کارت شرکت در جلسه حوزه امتحانی آنها و زمان دقیق مشخص خواهد شد و داوطلبان اگر در چاپ کارت با مشکل مواجه شدند قبل از آزمون با ستاد مرکزی برگزاری آزمون در تهران از طریق شماره تلفن های       ۰۲۱۸۸۹۱۹۴۶۳ و۰۲۱۸۸۸۰۹۰۶۲و ۰۲۱۸۸۸۰۹۰۶۶ تماس حاصل نمایند.
وی همچنین گفت:‌ تصحیح اوراق به صورت مکانیزه درشرایط قرنطینه خواهد بود یعنی با حضور نمایندگان مرکز  حفاظت و اطلاعات و  معاونت آموزش و تحقیقات و مجری نرم افزار تصحیح صورت خواهد گرفت. انتظاراین است که نتایج تا یک هفته پس از برگزای آزمون  مشخص  شود و سپس به اطلاع داوطلبان عزیز برسد.  در خصوص مواد درسی،  ‌١١ماده درسی پیش بینی شده که آین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای عمومی واختصاصی، حقوق مدنی، فقه در قالب ‌٢٠ سوال چهار گزینه‌ای و بقیه مواد درسی در قالب‌١٠سوال چهار گزینه‌ای است. امید است داوطلبان با توکل به خداوند متعال ضمن مطالعه جدی و تمرکز و آرامش  فکری درآزمون شرکت کنند و موفق باشند./پایان