×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

درباره قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل

اداره کل حقوقی طی نظریه ای مشورتی به پرسش­های مطرح شده در خصوص ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل برای کارکنان مشاغل دولتی پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی قوه قضائیه، پرسش های مطرح شده و پاسخ های صادره به شرح زیر است :

سوال :

با عنایت به اصل ۱۴۱ قانون اساسی و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل که اشتغال کارکنان وزارتخانه ها در سایر مشاغل دولتی و موارد مصرح را ممنوع اعلام نموده، مستدعی است اظهار نظر فرمایید :

۱- آیا نوع استخدام کارکنان دولت (رسمی، پیمانی و …) اساسا تاثیری در حکم ممنوعیت شغل دوم دارد یا خیر؟

۲- با توجه به ذیل اصل ۱۴۱ قانون اساسی و تبصره ۱ ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل که سمت های آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی را از حکم کلی مستثنی نموده است، آیا عضویت در هیات های علمی دانشگاه ها از مصادیق سمت های آموزشی محسوب می شوند یا خیر؟

۳- آیا اعلام موافقت وزارتخانه های دولتی با عضویت کارکنان رسمی خود در هیات های علمی با قوانین مارالذکر مغایرتی دارد یا خیر؟

۴- آیا وزارتخانه های دولتی مجازند اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی که مستخدم رسمی یا پیمانی دانشگاه مربوطه می باشند را به صورت رسمی، پیمانی یا خرید خدمت به استخدام خود در آورند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه :

۱- تمامی کارمندان دولت که رابطه استخدامی تحت هر عنوان (رسمی، پیمانی، قراردادی، خریدخدمت، روز مزد) با یکی از دستگاه­­های دولتی دارند، در صورت دارا بودن تصدی بیش از یک شغل دولتی، مشمول ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۱/۱۰/۱۳۷۳ می­ شوند.

۳ و ۲- اعلام موافقت وزارتخانه­ های دولتی با عضویت کارکنان رسمی خود در هیئت علمی در ساعات اداری، با توجه به تعریف شغل در تبصره ۲ قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۱/۱۰/۷۳، جزء اختیارات قانونی آنان نبوده و مغایر با قانون یاد شده می باشد (بدیهی است تدریس کارکنان مذکور در خارج از وقت اداری، بلا مانع است) پاسخ سؤال ۲ روشن نیست.

۴- به استناد تبصره ۱ ماده واحده قانون مارالذکر، دستگاه ­های دولتی می­ توانند، از اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی به عنوان مأمور در دستگاه خود، استفاده نمایند و با آن ها همانند مستخدم پیمانی رفتار نمایند؛ اما استخدام رسمی و پیمانی و… اعضای مذکور، توسط دستگاه ­های دولتی مجاز نیست.

‌ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل :

با توجه به اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر شخص می‌تواند تنها یک شغل دولتی را عهده‌دار شود.

‌تبصره ۱ – سمت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی از این حکم مستثنی می‌باشند.

‌تبصره ۲ – منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست ثابت سازمانی، یا شغل و یا پستی که به طور تمام وقت انجام می‌شود.