×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیرعامل ستاد دیه کشور با تاکید بر ضرورت همکاری سه جانبه شهرداری تهران، ستاد دیه و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این همکاری ضمن کنترل آسیب‌های‌اجتماعی از وقوع آن نیز پیشگیری می‌کند.

اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور، محمد باقر الفت معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به همراه حجت‌السلام امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اولین ساعات بامداد روز گذشته به منظور آشنایی بیشتر از وضعیت مددجویان بی‌خانمان و کارتن خواب‌ مددسراهای خاوران و بوستان شوش (واقع در منطقه ۱۲ تهران) از این اماکن بازدید کردند.

سیداسدالله جولایی با بیان این که افراد به دلیل عدم آگاهی، غفلت و بی توجهی در برخی از امور اجتماعی گرفتار آسیب‌ها می‌شوند، افزود: عمده مشکلات به وجود آمده در جامعه مربوط به عدم آگاهی شهروندان از حقوق اجتماعی خودشان است که لازم است در این زمینه مسئولان ذی‌ربط حقوق و مسایل اجتماعی را برای صاحبان حق توضیح داده و افراد را با قوانین مدنی خودشان آشنا کنند.

وی با تاکید بر تشریح دقیق حقوق شهروندان بویژه در شهرهای بزرگ، ‌افزود: لازم است همه افراد جامعه در قبال مسایل اجتماعی از جمله صدور چک‌های بانکی، ضمانت بدون تحقیق از افراد متقاضی وام، تعهدات مربوط به مهریه و مواردی از این دست با علم و آگاهی دقیق نسبت به عواقب این مسائل مالی اقدام کنند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه یکی از دلایل محکومیت‌های حبس در کشور مربوط به همین بی اطلاعی و عدم‌ آگاهی مناسب نسبت به قوانین و مقررات بعضا ساده اجتماعی است، خاطرنشان کرد: ۲۷ نهاد متولی امر در بحث فرهن‌گسازی باید مردم را بر حسب وظایف ترسیم شده نسبت به حقوق‌شان آگاهی داده و در زمینه پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها و گرفتار شدن خیل عمده هموطنان در منجلاب‌های بزرگ اجتماعی برای اقشار مختلف اجتماعی به خصوص نوجوانان، برنامه‌های مدون و مستمری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های خانوادگی و شهروندی از نیازهای ضروری و اساسی جامعه امروز ما به شمار می آید، افزود: اگر مسایل ایمنی، قوانین راهنمایی و رانندگی به دقت رعایت شود ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه بوده و از هزینه‌های بسیاری در راستای آبادانی کشور صرفه‌جویی خواهیم کرد.

جولایی با اشاره به اینکه طلاق و آسیب‌های شکل گرفته از این امر بیشتر به همین عدم آگاهی شهروندان مربوط می‌شود، یادآور شد: شهرداری کلان‌شهرها به ویژه شهرداری تهران با داشتن امکانات فراوان از جمله ظرفیت‌های بالای فرهنگسراها، مراکز آموزشی و سرای محلات می‌تواند در آموزش به شهروندان پیش قدم باشند.

جولایی با تاکید بر ضرورت همکاری سه جانبه بین شهرداری تهران، ستاد دیه کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، افزود: همکاری سه جانبه و صمیمانه شهرداری، قوه قضاییه و ستاد دیه بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محسوب شده و منشاء خیرات زیادی خواهد بود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به معضل مخدر و اعتیاد در کشور، اظهار کرد: امید است با همکاری مشترک نیروهای انتظامی، قضایی و نهادهای متولی در امر پیشگیری تهران بزرگ را به الگویی در خصوص مدیریت کنترل آسیب‌های اجتماعی تبدیل کنیم.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر سه سامانسرای خاوران و اسلامشهر ویژه آقایان و سامانسرای لویزان ویژه بانوان، در راستای ارائه خدمات به بی‌خانمانها و کارتن خوابها فعالیت دارند که شبانه از ساعت ۱۹ الی ۷ صبح برای اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی به ارائه امکاناتی چون آشپزخانه، حمام، سرویس‌های بهداشتی، سالن استراحت و نیز یک وعده غذا گرم و صبحانه می‌پردازند.