×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

هفته گذشته رییس قوه قضاییه در راس مسئولان عالی قضایی به کرمانشاه سفر کرد و روزهای ششم تا هشتم اسفند ۹۲ را در این استان سپری کرد.

 

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی حدود ساعت ۹ صبح سه‌شنبه – ۶ اسفندماه – با استقبال مسئولان استانی از جمله امام جمعه و استاندار کرمانشاه وارد فرودگاه این شهر شد.

 

 

هدف اصلی سفر؛ بررسی وضعیت دستگاه قضایی در کرمانشاه

 

 

وی در بدو ورود به کرمانشاه در جمع خبرنگاران هدف اصلی از این سفر را بررسی وضعیت دستگاه قضایی و سایر سازمان‌های تابعه در استان عنوان کرد.

 

رییس قوه قضاییه گفت: ان‌شاءلله با بررسی مشکلات بتوانیم در حد مقدور آنها را در استان حل و فصل کنیم و اگر نیاز باشد با کمک گرفتن از مرکز،‌ در ادامه این کار را انجام خواهیم داد.

 

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: امیدواریم بررسی مشکلات در استان منجر به رفع آنها و تسهیل امور برای مردم خطه شهیدپرور و پر استقامت در مرزهای کشور باشد.

 

رییس دستگاه قضایی افزود: در کنار این هدف اصلی،‌ ملاقات‌هایی نیز با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران،‌ نخبگان،‌ روحانیون و کارکنان دستگاه قضایی در این استان داریم و امیدواریم این ملاقات‌ها منشا آثار خیر و برکت باشد.

 

 

ادای احترام رییس قوه قضاییه به مقام شهدای کرمانشاه

 

 

آملی‌لاریجانی ابتدا به گلزار شهدای شهر کرمانشاه رفت و با قرائت فاتحه و اهدای گل، به مقام شهدای این شهر ادای احترام کرد و بعد از آن به دیدار خانواده‌ های شهدا، جانبازان و ایثارگران کرمانشاه رفت.

 

 

مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی، ایستادن روی پای خود است

 

 

 

رییس قوه قضاییه در دیدار با خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران استان کرمانشاه با بیان اینکه شهدا چراغ‌های هدایت یک جامعه هستند، گفت: فهم شهادت و ارزش شهید برای همه ملت‌ها شاید به آن مفهوم و عمقی که در میان مسلمانان و کتاب عزیزشان است، میسر نباشد.

 

وی ادامه داد: شهید کمالات و مراتبی را طی می‌کند که هم برای خود و هم برای جامعه و نظام سیاسی آثار و برکاتی دارد.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به الگو بودن شهید برای جامعه، گفت: گاهی اگر صدها نفر در منبرها حرف بزنند ممکن است اثر نداشته باشد، اما شهدا الگو هستند و الگوها با وجودشان نورافشانی می‌کنند نه کلام‌شان و تاثیر بسیار عمیقی در جامعه دارند.

 

آملی‌لاریجانی گفت: شهید مکتب ما حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) از ۱۴۰۰ سال پیش تاکنون دارد نورافشانی می‌کند و این کشور برای اتصال به مقام اهل بیت (ع) روی پای خود ایستاد و این انقلاب با این شعار انقلاب شد و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین برکت شهید برای نظام سیاسی، استقلال است، گفت: ما استقلال خود را وامدار شهدا هستیم و اگر این جانفشانی‌ها نبود کجا می‌توانستیم روی پای خود بایستیم و با کسانی که سلطه‌گری می‌کنند در بیفتیم و حرف خود را بزنیم.

 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اینکه حضرت امام (ره) شعار مرگ بر آمریکا را تایید کردند کار کوچکی نبود. بالاخره ایران یکی از کشورهای دنیاست، اما چطور می‌شود با همه مشکلاتی که یک کشور انقلاب کرده دارد، مردمش به تبعیت از رهبری این شعار را سر بدهند؟ این جز استقلالی که برخواسته از جانفشانی شهدا، ایثارگران، جانبازان و مخلصان باشد، نیست.

 

آملی‌لاریجانی با اشاره به پیشرفت‌های علمی در جامعه، گفت: شما خانواده‌های شهدا و جانبازان در وضعی که ایجاد شده شریک هستید و اینها همه آثار شهدا و صبر خانواده‌های آنهاست.

 

رییس قوه قضاییه افزود: اخیرا مقام معظم رهبری با سیاست‌های ابلاغی مسیر اقتصاد مقاومتی را ترسیم کردند و این مساله بسیار مهمی برای نظام ماست. مهم این است که ما به چه سمت و سویی می‌رویم. اقتصاد مقاومتی برای ایجاد بنیان اقتصادی قوی در یک نظام اعتقادی است.

 

آملی‌لاریجانی گفت: خون شهدای ما پای اعتقاد به ارزش‌های الهی ریخته شده و مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که این جامعه باید روی پای خود بایستد و توجه به اقشار کم‌درآمد مدنظر جامعه‌ی ایمانی باشد.

 

وی با اشاره به تاثیر اقتصاد مقاومتی در شفاف‌سازی مسائل اقتصادی، گفت: تاکید سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بر این است که جلوی مفسدان اقتصادی گرفته شود و در بند ۱۹ این سیاست‌ها بر برخورد با مفاسد اقتصادی تاکید شده است.

 

 

تاکید رییس قوه قضاییه بر اهمیت توجه به علوم انسانی

 

 

آملی‌لاریجانی در دیدار با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت بحث سبک زندگی گفت: آنچه امروز در مغرب زمین به عنوان سبک زندگی مطرح می‌شود معمولا به مسائل روبنایی مانند مسکن، پوشش، روابط داخل منزل، حمل و نقل، اوقات فراغت و … اشاره دارد.

 

وی ادامه داد: این مسائل و مسائل مشابه آن مانند ازدیاد طلاق و چگونگی گذراندن اوقات فراغت برای ما نیز اهمیت دارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها همه معلولند و ما باید به علت‌ها توجه کنیم و اگر جایی را ناقص می‌بینیم، علت‌ها را علاج کنیم.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: مسئله‌ای که در حال حاضر مومنان از آن شاکی هستند، محصولی است که از جای دیگری آمده است. در مغرب زمین آنچه که پیش آمده، موضوعی طبیعی است که معلول جریان مدرنیته است که البته ریشه مدرنیته در غرب چند بنیان مهم است و ما باید نسبت به آن یک تحلیل دقیق و فلسفی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با مظاهر یک پدیده مخالفت کنیم، اما بنیان‌های آن را پذیرفته باشیم افزود: یکی از مهم‌ترین ارکان مدرنیته فردگرایی است و آن این است که هر شخصی خودش تصمیم می‌گیرد چطور زندگی کند و این نگاه مرکزیت را از حق تعالی به انسان تغییر می‌دهد.

 

آملی لاریجانی تصریح کرد: مدرنیته ابتدائا ضد خدا نیست، اما نگاه مدرنیته حتما این بوده است. یعنی مبنای آن متوجه کردن مرکز نگاه از یک عالم به عالم دیگر است.

 

وی با اشاره به نسبی شدن ارزش‌های اخلاقی به عنوان یکی از آثار مدرنیته گفت: اینکه هر انسانی خودش راهش را انتخاب کند را در فیلم‌های غربی هم مشاهده می‌کنیم، اما نتیجه حرف غربی‌ها این است که حتی حق‌تعالی نباید برای ما راه را ترسیم کند و لذا یک نسبی‌گرایی در اخلاقیات و ارزش‌های اخلاقی پدید می‌آید.

 

رییس دستگاه قضایی افزود: به دنبال این مسئله عقل ابزاری جانشین عقلی می‌شود که به غایات نگاه می‌کند. کار عقل ابزاری این است که محاسبه‌گر است اما راجع به نتایج اصلی، متمرکز نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: نتیجه عقل ابزاری این است که می‌بینید رشد اقتصادی مطرح می‌شود اما کاری به عدالت اجتماعی ندارند. در همین کشور ما پروژه‌ای را برای رشد اقتصادی گرفته بودند و ۷۰۰ صفحه مطلب نوشتند و گفتند ما دنبال رشد اقتصادی هستیم هرچند منجر به عدالت اجتماعی نشود.

 

وی گفت: عقلانیت ابزاری و نسبیت اخلاقی آسیب سیاسی هم دارد و آن این است که وقتی انسان‌ها می‌گویند راه‌مان را خودمان تعیین می‌کنیم معمولا به درون کشیده می‌شوند و به همسایه خود هم توجه نمی‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در زمان ما مدرنیته بنیان خیلی از مظاهری است که آسیب و چالش محسوب می‌شود. مدرنیته نحوه‌ای از حیات ایجاد کرده است که لایه‌های حیاتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه ما مومنانی هستیم که نحوه حیات قرآنی را برگزیده‌ایم، گفت: مهم‌ترین نکته در این نحوه حیات، نگاه توحیدی است. قرآن سراسر نگاه توحیدی است بدین معنا که همه قدرت‌ها ناشی از خداست و از اینجا این نکته به دست می‌آید که عقلانیت ترسیم شده توسط قرآن غیر از عقلانیتی است که مدرنیته ترسیم می‌کند.

 

وی با بیان اینکه یکی از آثار نگاه توحیدی ترسیم حیات طیبه برای بشر توسط قرآن است گفت: خیلی از داستان‌ها و رمان‌هایی که ترجمه می‌شود مملو از ایده‌های خاص است. این فیلم‌ها و داستان‌ها همان نحوه عقلانیت قرآنی را برای ما تعیین می‌کنند؟

 

وی افزود: این مسئله‌ که “ما به کجا می‌رویم” مربوط به علوم انسانی است و علوم انسان را به جهت تاثیرگذاری عمیق در زندگی باید بسیار جدی دانست.

 

آملی‌لاریجانی خواستار این شد که استادان دانشگاه در کارگروه‌ها خاص راجع به موضوع بنیان‌های حیات طیبه قرآنی کار کنند.

 

 

«تدبیر و امید» امیدوار کننده است

 

 

حضور در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه برنامه پایانی اولین روز سفر رییس قوه قضاییه به این استان بود.

 

وی با اشاره به صحبت‌هایی که در این جلسه درباره وضعیت استان مطرح شد گفت: مایه تاسف است که در استان زرخیز کرمانشاه میزان بیکاری بالا باشد. منتها حتما این طور نیست که گفته شود باید بودجه‌ای از مرکز اختصاص یابد. البته این حتما لازم است منتها باید در هر استان مدیریت و تدبیر وجود داشته باشد.

 

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: خوشحالیم که دولت جدید به حمدالله با اقتدار مشغول به کار شده و بسیار خوشحالیم که شعار تدبیر و امید مطرح شد چون این خودش امیدوار کننده است و ما امیدواریم که این شعار در مرحله عمل هم به منصه ظهور برسد و قوه مجریه در کنار قوه قضاییه و قوه مقننه به اهداف عالیه نظام برسند.

 

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه رسیدگی به مردم وظیفه مسئولین است گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، درباره اقتصاد مقاومتی، بر توجه به اقشار کم‌درآمد تاکید شده است و این امر به همه ما مسئولین برمی‌گردد.

 

وی از استاندار کرمانشاه خواست که پیگیر اجرای مصوباتی که در سفر مقام معظم رهبری به این استاد به تصویب رسیده است، باشد و گفت: مقام معظم رهبری دائما پیگیر مصوبات سفرهای استانی که انجام می‌دهند، هستند.

 

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه وجه مشترک شرکت کنندگان در این جلسه، مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: همه ما برای خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی مسئولیت به عهده گرفته‌ایم و مطلب مهم این است که به شاخصه‌های نظام اسلامی در مقام عمل توجه کنیم.

 

وی ادامه داد: اینکه امام خمینی (ره) بر جمهوری اسلامی بودن ایران نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر تاکید داشت از تیزبینی ایشان بود. نظام ما، نظامی است که مسئولین آن موظف به ترویج ارزش‌های اخلاقی و الهی هستند و انقلاب ما بر اساس معنویت و اخلاق شکل گرفته است.

 

آملی‌لاریجانی گفت: مردم‌سالاری دینی تبیین این معناست که در اینجا هم به آرای عمومی و هم به ارزش‌های الهی اتکا می‌شود و این چیزی است که مسئولین نظام نباید آن را فراموش کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت توجه به ارزش‌های دینی گفت: متاسفانه در دورانی این مسئله کمرنگ شد ولی ما باید بر آن پافشاری و استقامت داشته باشیم.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت خدمت به مردم گفت: جهاد فی سبیل‌الله همیشه جنگیدن در جبهه‌ها نیست بلکه اگر به مردم خدمت شود این جهاد در راه خداست. مخصوصا در شرایطی که دشمن برای ما نقشه‌ها کشیده است.

 

آملی لاریجانی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر انقلاب گفت: این یک وظیفه عمومی است و همان طور که روسای قوا در محضر مقام معظم رهبری هم‌نوا و یکصدا قبول کردند که در چارچوب وظایف خود انجام وظیفه کنند، ان‌شاءالله در اسرع وقت مقدمات اجرای این سیاست‌ها فراهم شود.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: به هر حال انگیزه مقام معظم رهبری این است که این سیاست‌ها اجرایی شود تا هم برای مردم گشایش ایجاد کند و هم باعث اقتدار نظام باشد زیرا نگاه کردن به بیرون موجب سستی و ضعف است.

 

وی با اشاره به صحبت‌های استاندار کرمانشاه درباره اهمیت تبادلات اقتصادی با کشور عراق گفت: مبادلات تجاری با عراق ظرفیت بالایی دارد و الان کشورهای زیادی در این زمینه ورود کرده‌اند اما آمار نشان می‌دهد که ما در این باره عقب هستیم.

 

 

روحانیون بیشتر از دیگران به اخلاق خود توجه کنند

 

 

آملی‌لاریجانی در دومین روز سفرش به کرمانشاه در دیدار با روحانیون، علما و ائمه جماعات این استان با اشاره به اهمیت وظیفه روحانیون در تبلیغ دین، گفت: من نمی‌خواهم بگویم روحانی باید دولتی باشد، بلکه عزت و استقلال روحانی سر جای خود ثابت است، اما در فهم و تبیین اسلام وظیفه دارد.

 

وی با بیان اینکه شبیخون فرهنگی و هدف گرفته شدن نسل جوان ما باید جدی گرفته شود، گفت: ولایت فقیه امروز محور استقلال، آرامش و طمانینه در کشور است و ما باید قدردان این نعمت‌ها باشیم.

 

آملی‌لاریجانی افزود: گاهی سخنانی گفته می‌شود و انسان احساس می‌کند برخی بی‌اعتنا هستند. ما نمی‌خواهیم نسبت به دولت مداحی صورت بگیرد، اما آنچه که واقعا وظیفه دینی و ایمانی ماست این است که نظامی که این‌چنین برپا شده ارزان از دست ندهیم و در فهم و تبلیغ آن مجاهدت کنیم.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین شان روحانی، فهم کتاب و سنت است و این وظیفه‌ای است که روحانیون در طول تاریخ به خوبی انجام داده‌اند؛ لذا ما الان بر خوان نعمت بزرگی نشسته‌ایم.

 

آملی‌لاریجانی افزود: در جهانی که امروز زندگی می‌کنیم فهم مجتهدانه کتاب و سنت یک جهاد است و ما در برخورد با نظام‌های فکری مختلف همه آنچه را که در فهم کتاب و سنت لازم داشته‌ایم تحصیل نکرده‌ایم. همین‌طور در امور و اصول اخلاقی ما نیاز به اجتهاد داریم. نمی‌شود ما در مقام اخلاق بالای منبر برویم و فقط یک حدیث یا روایت را قرائت کنیم بلکه این کار باید با فهم و اجتهاد صورت گیرد.

 

وی با اشاره به وظیفه روحانیت در تبلیغ دین، گفت: من همواره معتقدم که این وظیفه را دو گروه باید انجام دهند. مثلا خواندن مکاسب و رسائل و … شاید برای مبلغ نیاز نباشد، اما دانستن تفسیر و امور اخلاقی برای مبلغ ضروری است.

 

رییس قوه قضاییه گفت: مبلغ در زمان ما نمی‌تواند به یک روش اکتفا کند و همه روش‌های امروزی تبلیغ ممکن است به کار مبلغ بیاید.

 

آملی‌لاریجانی افزود: وظیفه دیگر روحانیت به فعلیت رساندن تبلیغ است وگرنه همه آنچه که تبلیغ می شود در گوشه مدرسه‌ها باقی می‌ماند. اگر احکامی صادر شود و اجرا نشود یا اصلا قاضی مبسوط‌الیدی نداشته باشیم به چه درد می‌خورد؟ لذا یکی از وظایف مهم ما شرکت در تحقق نظام اسلامی است.

 

رییس دستگاه قضایی اظهار کرد: در قانون اساسی وظایفی وجود دارد که مخصوص روحانیون است. مثلا اعضای مجلس خبرگان باید مجتهد باشند. شش عضو شورای نگهبان باید فقیه باشند. قضات یا باید مجتهد باشند یا مقلدانه فقه را بدانند. رییس قوه قضاییه، رییس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور باید فقیه باشند؛ بنابراین ما به عنوان روحانی در این نظام وظیفه بسیار سنگینی داریم.

 

وی اظهار کرد: در عین حال که امروز شاهد گسترش دایره فهم معارف دینی هستیم شاهد گسترش شیوه‌های تبلیغ نیز هستیم. حوزه‌های علمیه بحمدالله دارند پیشرفت می‌کنند و روحانیونی داریم که با ابزار روز آشنا هستند و می‌توانند مفاهیم را با این شیوه‌ها القا کنند ولی این کافی نیست.

 

آملی‌لاریجانی با بیان این که شبهاتی که نسبت به اصل نظام و اعتقادات ما مطرح می‌شود پاسخ می‌خواهد، گفت: ما در همین ایام کسانی را از مدعیان روشنفکری داشتیم که معتقد بودند فهم کتاب و سنت سر تا پا مصرف‌کننده است که این یک شبهه ناصحیح و دارای آثار مخرب است.

 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: کتاب و سنت راه زندگی را در مقابل این همه «ایسم»هایی که در مغرب زمین و مشرق زمین است نشان می‌دهد. روحانیون جوان باید به ابزار امروزی مسلح باشند تا به این شبهات پاسخ دهند.

 

وی با بیان اینکه نظامی که مبتنی بر ولایت فقیه است نظامی نو در دنیاست، گفت: این نظام را باید خودمان فهم کنیم که چه نسبتی به نظام‌های سیاسی دیگر دارد و هم اینکه بتوانیم احکام آن را مستقلا تبلیغ کنیم.

 

آملی‌لاریجانی افزود: ما باید تبیین کنیم که مشروعیت نظام از چیست و به چه دلیل باید به فرامین حکومت گوش فرا دهیم و اطاعت کنیم.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به تفسیر غربی‌ها از دموکراسی، گفت: نظام‌های دموکراسی رای اکثریت را مطرح می‌کنند، اما این در درون خود تناقضات زیادی دارد. اگر اکثریت برخلاف الزامات اخلاقی رای بدهند و فرضا بر آزادی بی‌بند و باری جنسی رای بدهند آیا واقعا این برای افراد جامعه الزام می‌آورد؟ نظام جمهوری اسلامی تلفیقی از مردم‌سالاری و دیانت است و خود این امر تبیین می‌خواهد و این کار نیازمند مجاهدت است.

 

وی اظهار کرد: متاسفانه گاهی می‌بینیم که بر روی حرف‌های بزرگان ما در فقه و اصول در حوزه‌ها درست کار نمی‌شود. اینها زحماتی برای ما کشیده‌اند و آماده تحویل ما داده شده است. صاحب جواهر در ۲۵ سال کتاب جواهر را نوشته و اینها وظیفه ما را بسیار سنگین می‌کند.

 

آملی‌لاریجانی با اشاره به اهمیت اخلاق در بین روحانیون، گفت: اگر ما در فقه و اصول سرآمد باشیم و اخلاق نداشته باشیم به درد نمی‌خوریم. ما معتقدیم از بستری بلند شده‌ایم که اصل اصولش از پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

 

رییس قوه قضاییه افزود: ما موظف هستیم به اخلاق خودمان برسیم و توجه داشته باشیم که اخلاص آسان به دست نمی‌آید و ممکن است شرک در اعمال راه پیدا کند.

 

وی در پایان گفت: ما روحانیون موظف هستیم که بیش از دیگران به اخلاق خود توجه داشته باشیم و به گذشته خود نگاه کنیم تا ببینیم چگونه عمل کرده‌ایم.

 

 

 

انتقاد آملی‌لاریجانی از بایگانی شدن لایحه پلیس قضایی در دولت احمدی‌نژاد

 

 

رییس دستگاه قضا در ادامه برنامه‌های خود در سفر به استان کرمانشاه، در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در این استان، با اشاره به اهمیت پلیس قضایی، گفت: پلیس قضایی حتماً لازم است و ما لایحه آن را در سال ۹۰ آماده کرده‌ایم ولی متأسفانه دولت سابق با اجتهادهای کاملاً خلاف قانون اساسی این لایحه را بایگانی کرد.

 

وی افزود: قوه قضائیه به موجب برنامه پنجم موظف به تهیه این لایحه بود ولی این لایحه را بایگانی کردند و این هم از خصایص آن دولت کریمه بود. البته اخیراً قانون خوبی در مجلس تصویب شد که بر اساس آن اگر دولت لایحه ارائه شده توسط قوه قضائیه را ظرف دو دوره سه ماهه یعنی در مجموع شش ماه به مجلس تقدیم نکند، رئیس قوه قضائیه می‌تواند خود لایحه را به مجلس ارائه دهد.

 

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: این کار اقدام بسیار خوبی است گرچه برخی آن را نقد کردند و گفته‌اند خلاف قانون اساسی است اما اشتباه می‌کنند. این کار خلاف قانون اساسی نیست زیرا به حسب اینکه گفته اند رییس قوه قضاییه لایحه را تهیه و تدوین کند این تدوین لایحه برای این نیست که در دولت دوباره تدوین شود.

 

وی گفت: برخی از اعضای شورای نگهبان حرف بالاتری می‌زدند و می‌گفتند اصلا لایحه را نباید به دولت فرستاد بلکه رییس قوه قضاییه باید مستقیم به مجلس بفرستد که این یک بحث فنی و خوب است.

 

آملی لاریجانی با اشاره به اهمیت مسأله نیروی انسانی در دستگاه قضایی نیز گفت: منشاء بسیاری از مشکلات در دستگاه قضایی، مسأله نیروی انسانی کمی و کیفی است. ما برای برطرف کردن این مشکلات کارهایی انجام دادیم که از جمله آنها جذب بیش از دو هزار قاضی ظرف سه سال است.

 

 

جذب ۹۵۰ قاضی تا پایان سال ۹۲

 

 

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: بر حسب برنامه پنجم توسعه، ما مجاز به جذب چهار هزار نفر قاضی در دستگاه قضایی هستیم و بر این اساس، تا پایان امسال ۹۵۰ نفر قاضی جذب دستگاه قضایی خواهند شد. در دو سال گذشته نیز در مجموع ۹۵۰ قاضی جذب دستگاه قضایی شده‌اند.

 

وی اضافه کرد: برای اینکه دستگاه قضایی ارتقا یابد و بگویند قضات جذب شده فضل حقوقی ندارند، امتحانات و مصاحبه‌ها سخت‌تر شده و در سال جاری از مجموع ۲۶ هزار نفری که امتحان دادند، حدود چهار هزار نفر پذیرفته شده‌اند تا مراحل بعدی را طی کنند. وقتی مصاحبه‌های بعدی انجام شود، شاید حدود ۴۰۰ نفر قاضی پذیرفته شوند. از طرف دیگر ما به سمت نخبه‌گزینی رفته‌ایم و آمار افرادی که مدرک دکتری و فوق‌لیسانس دارند و متقاضی تصدی منصب قضا هستند نیز رو به افزایش است.

 

آملی‌لاریجانی همچنین با اشاره به اهمیت آموزش قضات گفت: آموزش قضات باید طوری باشد که در حین کار بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند؛ زیرا قوانین جدیدی می‌آید و قضات باید از تغییرات ایجاد شده در قوانین آگاه باشند. بنابراین ما باید چاره‌ای بیندیشیم که آموزش، بخشی از کار قاضی محسوب شود.

 

رییس دستگاه قضایی با تاکید بر اهمیت بخش فرهنگی و اخلاقی در قوه قضائیه، اظهار کرد: با تأسیس معاونت فرهنگی و همچنین انجام توصیه‌های اخلاقی در همه سطوح، فکر می‌کنیم تحولی در این زمینه انجام شود ولی این کافی نیست.

 

وی به صحبت‌های نماینده قضات کرمانشاه مبنی بر ضرورت استفاده از بازنشستگان برای قضاوت نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از بازنشستگان خلاف قانون است؛ منتها اینکه برخی قضات با حدود ۵۰ سال سن بازنشسته می‌شوند، حیف است. برخی از رؤسای دادگستری نیز این نکته را متذکر می‌شوند که ما نباید نیروهایی با بیش از ۳۰ سال تجربه را به راحتی از دست بدهیم. به همین دلیل من اخیراً در این زمینه از مقام معظم رهبری تقاضایی کردم.

 

آملی لاریجانی افزود: مقام معظم رهبری انصافاً در طول این پنج سال در مواقع مختلف به دستگاه قضایی عنایات ویژه‌ای داشته‌اند. گاهی مسأله‌ای ممکن است خلاف قانون باشد، ولی مصلحت عمومی اقتضا می‌کند که تا قانونش را تصویب می‌کنند، این کارها انجام شود. یکی از این موارد، بحث بازنشستگان بود که ما به صورت کتبی از مقام معظم رهبری کسب اجازه کردیم و ایشان پاسخ دادند.

 

 

رسانه‌ای شدن انفصال قضات به مصلحت دستگاه قضایی است

 

 

وی درباره انتقادات برخی قضات از رسانه‌ای شدن انفصال قضات در رسانه‌ها گفت: این مسأله ممکن است به مذاق قضات خوش نیاید ولی به مصلحت دستگاه قضایی است، زیرا اولاً اگر این کار انجام نشود، در درون دستگاه قضایی بازدارندگی ندارد. یعنی ما باید کاری کنیم که اگر کسی وسوسه می‌شود، شدت برخورد نگذارد دنبال کسب مال حرام برود و نکته مهم‌تر این است که تخلف قضات موجب مخدوش شدن چهره کل قوه قضائیه نشود و اگر ما اعلام کنیم چهار قاضی منفصل شده‌اند، شبهه را از بقیه قضات دور کرده‌ایم.

 

 

مطرح شدن لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت بازسازی تشکیلات قوه قضاییه مواردی همچون تأسیس معاونت پیشگیری از وقوع جرم، معاونت راهبردی، معاونت فرهنگی و مرکز آمار و فناوری در قوه قضائیه از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط دستگاه قضایی در این زمینه عنوان کرد.

 

آملی‌لاریجانی ادامه داد: تاسیس معاونت پیشگیری از وقوع جرم کار بسیار مهمی بود زیرا پیشگیری از وقوع جرم وظیفه‌ای است که به موجب قانون اساسی بر عهده قوه قضائیه است؛ منتها لایحه‌ای که در این زمینه تهیه شد، به سرنوشت عجیبی گرفتار شد، ولی ان‌شاءالله به زودی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به تأسیس مرکز رسانه قوه قضائیه اظهار کرد: مرکز رسانه تأسیس شد تا کار رسانه در قوه قضائیه متمرکز شود و این مرکز در فکر این است که بتوانیم یک شبکه برای دستگاه قضایی ایجاد کنیم و ما امیدواریم این شبکه بتواند زودتر کار خود را شروع کند.

 

آملی لاریجانی با اشاره به تاسیس و فعالیت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: این مرکز تلاش های بسیار خوبی داشته و آنطور که گفتند بیش از ۹۸ درصد نقاط کشور به سیستم cms متصل هستند و اینها علاوه بر اینکه سطوح ارتباطات را بهتر کرده، کار نظارت را هم بسیار تقویت می‌کند.

 

وی ادامه داد: معاونت نظارت که در دیوان عالی کشور تاسیس شد از همین سیستم دارد استفاده می‌کند و اولین کار هم رسیدگی به پرونده‌هایی بود که در خود دیوان عالی بود و نکات بسیار جالبی از طریق همین رسیدگی از طریق فناوری اطلاعات پدید آمد که گزارش آن به من ارائه شد.

 

آملی لاریجانی با شاره به فعالیت آزمایشی دفاتر خدمات الکترونیک در تهران و بعضی مراکز استان ابراز امیدواری کرد که با بر طرف شدن مشکلات، این دفاتر در سطح کشور توسعه یابند.

 

وی با اشاره به تاسیس مرکز پژوهش‌های قوه قضاییه گفت: این مرکز ابتدای کارش است اما مشغول هستند و کارهای خوبی دارند انجام می‌دهند. عده‌ای از متخصصان و استادان دانشگاه آنجا مشغول هستند و جلسات نقد و بررسی رای در آنجا برگزار می‌شود.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: آقای امینی معاون آموزش قوه قضاییه گفتند برخی اساتید و حقوقدانان قبلا ادعا می‌کردند که آرای قضات خیلی قوی نیست. در این جلسات قاضی صادر کننده رای شرکت می‌کند، بحث و گفت‌وگو می‌شود و بسیاری موارد نظر اساتید و حقوقدانان برگشته است.

 

وی تاکید کرد که تعامل بین دانشگاه‌ها و حقوقدانان با دستگاه قضایی بسیار مفید و پرثمر است که آثار آن به طور مکتوب دارد بیرون می‌آید.

 

رییس قوه قضاییه با اشاره به تاسیس بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت که تاسیس بازرسی ویژه برای این است که برخی از پرونده ها مستقیما مورد نظارت قرار گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: در معاونت قضایی کار خوبی که انجام گرفته بحث سرعت بخشیدن به پرونده‌های قصاص است که متاسفانه این پرونده‌ها انبار شده بودند. همین طور پرونده‌های موضوع اعمال ماده ۱۸ که به حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار پرونده از این دست فقط در مرکز انبار شده بود.

 

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه به حمدلله این پرونده‌ها تقریبا به روز شدند، افزود: پرونده های قصاص با یک برنامه ریزی دقیق و فنی به طوری که اطمینان کامل حاصل شود که آنچه در دیوان عالی کشور تایید شده مشکلی ندارد بررسی شدند و اذن‌ پرونده‌هایی که مشکل نداشت را صادر کردیم و به حمدلله سیر خیلی خوبی پیدا کرده و گمان می‌کنم در پایان امسال جز حدود ۳۰۰ پرونده که مقداری قابل بحث هستند و خود من هم شخصا باید آنها را ملاحظه کنم برای بقیه اذن صادر شده است.

 

رئیس دستگاه قضایی در پاسخ به پیشنهاد یکی از کارکنان دادگستری استان کرمانشاه مبنی بر تأسیس بانک مختص به قوه قضائیه گفت: من با تأسیس بانک موافق نیستم، زیرا اشکال آن این است که ممکن است دستگاه قضایی کم کم آلوده شود و مشکلاتی نظیر آنچه در مشهد و در رابطه با مؤسسه میزان اتفاق افتاده، ایجاد شود.

 

آملی لاریجانی در پایان در رابطه با موضوع افزایش حقوق کارکنان دستگاه قضایی گفت: در رابطه با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دستگاه قضایی، یک کارگروه در قوه قضائیه تشکیل شد و این موضوع ابلاغ شد، اما معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری معتقد است که این امر خلاف قانون است و در نتیجه ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

 

 

مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضائیه به استان کرمانشاه

 

 

مسئولان عالی قضایی در پایان سه روز سفر خود به استان کرمانشاه به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی تشکیل جلسه دادند و به بررسی نتایج سفر سه روزه به این استان پرداختند.

 

در این جلسه که تا بعدازظهر به طول انجامید، آیت‌الله آملی لاریجانی سفر به استان کرمانشاه را سفری پر برکت دانست و گفت: در این سفر بحمدالله مشخص شد که انسجام و همدلی خوبی میان مسئولان استانی وجود دارد و تلاش مناسبی به منظور خدمت‌رسانی به مردم و حل مشکلات آنان صورت گرفته است.

 

رئیس قوه قضائیه افزود: هدف سفر به استان کرمانشاه آشنایی از نزدیک با مسائل و مشکلات و کمبودهای دستگاه قضایی استان بود که امیدواریم در همین جلسه مسائل و مشکلات به خوبی شناسایی و تبیین شود و در حد امکان در سطح استان مصوبات اجرایی و در صورت نیاز در تهران پیگیری شود.

 

در ادامه این جلسه، هرکدام از مسئولان عالی قضایی که به نمایندگی از رئیس قوه قضائیه به شهرستان‌های استان کرمانشاه سفر کرده بودند، گزارش‌های مبسوط خود را ارائه کردند.

 

در پی گزارش هیأت‌های اعزامی به شهرستان‌های تابعه استان و بحث و بررسی‌های انجام شده، موارد زیر به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و درباره آن دستورات لازم صادر شد:

 

۱- جذب ۲۰۰ نفر جهت تکمیل نیروی انسانی حوزه‌های قضایی شهرستان‌های استان

 

۲- اختصاص بودجه مناسب جهت تأمین و نوسازی تجهیزات دادگستری استان و سازمان‌های تابعه

 

۳- تأمین زمین مناسب و هزینه مورد نیاز به منظور احداث، تکمیل و نوسازی ساختمان‌های ادارات تابعه و ساختمان‌های دادگستری در مرکز و شهرستان‌های استان

 

۴- برنامه‌ریزی و تأمین هزینه‌ها به منظور تأمین خانه‌های سازمانی مورد نیاز در برخی شهرستان‌های استان

 

۵- اختصاص امکانات رفاهی مناسب از جمله احداث مهمانسرا و اعطای وام مورد نیاز به قضات و کارمندان دادگستری

 

۶- اختصاص منابع مناسب به منظور احداث و نوسازی زندان‌های استان

 

۷- ایجاد مجتمع فرهنگی و رفاهی قوه قضاییه به منظور استفاده قضات و کارکنان دستگاه قضایی در بیستون

 

در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی که پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شد، گزارش هیأت‌های اعزامی به شهرستان‌های استان ادامه یافت و پس از بحث و بررسی‌های انجام شده موارد زیر به تصویب رسید و درباره آنها دستورات لازم از سوی رئیس قوه قضائیه صادر شد:

 

۸- بررسی مجدد پرونده محکومان مالی معسر

 

۹- اعطای ۵ روز مرخصی به زندانیان دارای شرایط به مناسبت سفر هیأت عالی قضایی به کرمانشاه

 

۱۰- ارائه پیشنهاد عفو به زندانیان دارای شرایط از جمله زندانیان بیمار، زنان و زندانیان سالخورده

 

۱۱- پیگیری احداث یک مجتمع بزرگ قضایی در مرکز استان

 

۱۲- تخصیص اعتبار لازم به منظور احداث مراکز پزشکی قانونی مورد نیاز در شهرستان‌های استان

 

۱۳- تخصیص اعتبار به منظور احداث مجتمع شورای حل اختلاف و ساختمان سازمان قضایی نیروهای مسلح در مرکز استان

 

 

 

 

تشریح دستاوردهای سفر ۳ روزه مسئولان قضایی به کرمانشاه

 

 

به گزارش ایسنا، برگزاری نشست خبری آخرین برنامه روز پایانی هشتمین سفر استانی رییس قوه قضاییه بود.

 

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در پایان سفر سه روزه خود به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: از مردم خونگرم، میهمان‌نواز و قهرمان کرمانشاه و مسوولان استان به ویژه امام جمعه، استاندار و رییس کل دادگستری و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم.

 

وی اظهار کرد: هدف اصلی ما در سفر به استان کرمانشاه بررسی تشکیلات دستگاه قضایی در این استان بود، اما اهداف مهم دیگری هم در دیدار با قشرهای مختلف از جمله خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان داشتیم. همچنین دیداری با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این استان داشتیم که جلسه بسیار خوبی بود و نکات بسیار خوبی در آن مطرح شد.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسه با روحانیون استان کرمانشاه گفت: در این جلسه مسوولیت‌های عظیم روحانیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: ما در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با مشکلات این استان آشنا شدیم و من هم نکاتی را در جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم این استان مطرح کردم.

 

وی با اشاره به دیدارش با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در استان کرمانشاه گفت: ما در این جلسه مشکلات قضات و کارکنان دستگاه قضایی را شنیدیم و امیدواریم بتوانیم پاره‌ای از آن‌ها را برطرف کنیم.

 

وی اظهار کرد: در این سفر کار مهمی انجام گرفت؛ مسوولان استان در گروه‌های مختلف با ریاست یکی از مسوولان قضایی به ۱۴ شهر استان کرمانشاه سفر کردند و نتایج این سفرها را به جلسه مسوولان قضایی آوردند تا برای برطرف کردن مشکلات راه‌حل پیدا کنیم.

 

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: در این سفر کار مهمی که انجام شد افتتاح بانک ژنتیک در پزشکی قانونی استان کرمانشاه بود و طرح‌های دیگری نیز افتتاح شد.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسه مسوولان عالی قضایی در آخرین روز سفر به استان کرمانشاه گفت: جلسه مسوولان عالی قضایی بیش از شش ساعت به طول انجامید و در آن نتایج سفر مسوولان قضایی به شهرهای مختلف کرمانشاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

آملی‌لاریجانی به ترمیم کادر قضایی و بازسازی فضای فیزیکی دادگستری استان کرمانشاه به عنوان نتایج مسوولان عالی قضایی اشاره کرد و گفت: اعتبارات قابل توجهی به این امور اختصاص داده شد و من امیدوارم در اسرع وقت این مبالغ هزینه و چهره دستگاه قضایی عوض شود.

 

رییس دستگاه قضایی گفت: مسوولان استانی در کرمانشاه این سفر را مثبت ارزیابی کردند و من امیدوارم این سفر آثار و نتایج خوبی داشته باشد.

 

وی در پایان از حمایت‌های رهبر انقلاب از دستگاه قضایی به منظور بهبود وضعیت قوه قضاییه تقدیر و تشکر کرد.