×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

23رییس قوه قضاییه با تاکید بر استقلال قاضی و دستگاه قضایی گفت:‌ خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد دستگاه قضایی تابع باشد و اگر تابع بود آن را می‌پسندیدند اما امروز که دستگاه قضایی بر استقلال، قانون‌مداری و عدم تعدی دستگاه‌ها و قوا به یکدیگر اصرار دارد، مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفته است.

 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در همایش سی امین سالگرد تاسیس دانشگاه علوم قضایی اظهار کرد: دستگاه قضایی در طول مسیر حیات خود تحولات بسیار زیادی را دیده و بحمدالله گام‌های بلندی برای ارتقاء برداشته است و در این امر مهم معمار بزرگ این دستگاه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی نقش بسیار مهمی داشته است.

وی افزود: اگر چه این دانشگاه تا رسیدن به مقصد مطلوب نهایی فاصله بسیار دارد کما اینکه دانشگاه‌های دیگر هم همین طور هستند اما ما باید خود را مغتنم بشماریم و از نیروهای مستعد استفاده کنیم تا بتوانیم در مسیر تعالی به سرعت گام برداریم.

رییس دستگاه قضایی گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان دستگاه قضایی بازسازی نیروی انسانی و جذب نیروهای کارآمد است زیرا ما با نیروهای کارآمد، سالم و متدین می‌توانیم کار را پیش ببریم.

آملی لاریجانی افزود: متاسفانه دستگاه قضایی از کمبود نیرو رنج می‌برد، بنابراین اولین کار در این راستا این بود که نیروهای قوه قضاییه را بازسازی کنیم. البته این تحول فرصت کافی می‌خواهد و تربیت نیروی مستعد چیزی نیست که ما بتوانیم با سرعت آن را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی مستعد باید با دقت، تامل و انگیزه دعوت شود، گفت: یکی از نکاتی که بزرگان به آن توجه دارند این است که اگر دستگاه قضایی تحول پیدا کند کل نظام تحول پیدا خواهد کرد و اگر ما سرمایه‌گذاری خوبی برای این دانشگاه کنیم می توانیم امید زیادی برای جذب نیروی سالم و ارتقای دستگاه قضایی داشته باشیم.

آملی لاریجانی یادآور شد: چندی پیش در محضر اساتید دانشگاه عرض کردم که در کنار تشویق برای جذب نیروی انسانی به تکامل پژوهش‌های قضایی نیز بپردازند. دستگاه قضایی ما به دلیل کمبود نیرو متاسفانه فرصت کافی برای پرداختن به این مسائل را ندارد که این یک آسیب است زیرا پرداختن به پژوهش‌ها و مباحث نظری مانند فلسفه حقوق بحث‌های مبنایی و مهم است.

وی گفت: بسیاری از مباحث مهم حقوقی مانند قراردادها در حوزه‌های ما ریشه دارد و انجام کارهای تطبیقی در زمینه حقوق مثل رشته‌های دیگر آثار مبارکی دارد.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: اخیرا بخش شخصیت حقوقی شرکت‌ها و سهام شرکت‌ها بحث‌های بسیار دشواری برای حوزه‌های ما ایجاد کرده است، زیرا اینها حتی برای مراجع تقلید هم مسائل جدیدی هستند و گاهی برای فتوا هم مشکل پیش می‌آید.

وی با بیان اینکه یک مساله اساسی در دستگاه قضایی و در کل کشور بحث اخلاق است، گفت: دو نکته در مقام اجرا مهم است یکی استقلال دستگاه قضایی و قاضی و دیگری سلامت این دو است. مبارزه با مفاسد را اگرچه دستگاه‌های اجرایی می توانند از خود شروع کنند ولی وقتی به یک جایی رسید دستگاه قضایی باید به آن رسیدگی کند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه «یکی از مهم‌ترین وظایف خود را دفاع از استقلال قاضی و دستگاه قضایی دیده‌ام»، گفت: خیلی‌ها دلشان می‌خواهد دستگاه قضایی تابع باشد و اگر تابع بود هر کاری کرده بود آن را می‌پسندیدند اما امروز که دستگاه قضایی بر استقلال، قانون‌مداری و عدم تعدی دستگاه‌ها و قوا به یکدیگر اصرار دارد مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفته است ولی اشکالی ندارد زیرا اینها هزینه‌هایی است که برای استقلال باید پرداخت کرد.

آملی لاریجانی با تاکید بر اهمیت نظارت بر دستگاه قضایی گفت: نظارت لازم است اما هیچ گاه جای اخلاق را نمی‌گیرد. شما هرچه نظارت بیرونی داشته باشید هیچ گاه بی‌نیاز از ناظر درونی نیستید و من گمان می‌کنم اگر مساله اخلاق در دستگاه قضایی را جدی بگیریم مسلما مهم‌ترین نظارت را اجرا کرده‌ایم.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: چیزی که جوامع سکولار ندارند و ما داریم، نعمت قرآن و ایمان است و اگر از این دو استفاده نکنیم زیان دیده از دنیا می‌رویم زیرا قرآن و ایمان بزرگترین تاثیر را در رسیدن انسان به سوی کمال دارند.

وی ادامه داد: اولین قدم در این مسیر بیداری است که اهمیت زیادی دارد و ما باید ببینیم کجای دنیا ایستاده‌ایم ولی متاسفانه در کارهای روزانه غرق هستیم. حرف‌های اول تا آخر سقراط حکیم این است که خود را بشناسید و ببنید چه کسی هستید.

رییس قوه قضاییه افزود: شناخت خود انسانی و اینکه ما برای بقا آفریده شده‌ایم نه برای فنا اولین قدم بیداری ما است.

وی با بیان اینکه اخلاق،‌ پاکی و طهارت نفس در نزول برکات علمی موثر است، گفت: مرحوم ملاصدرا در جلد سوم اسفار می‌گوید، مهم‌ترین مطلبی که به آن رسیده همین بحث علم است و آنجا که نظر خود را درباره ماهیت علم می‌گوید اذعان می‌کند که این حقیقتی است که در برابرش زانو زده‌ است تا اینکه در خلوت‌های خود با حق تعالی به آن رسیده است.

آملی لاریجانی افزود: همه اینها به پشتوانه علم حضوری است و این حرف کاملا بنیان علمی دارد که اگر ما صفای نفس پیدا کردیم آیینه‌ای برای ظهور معارف می شویم.