×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه ۷۲ مورخ ۱۸اردیبهشت۱۳۹۱ در رای وحدت رویه ای آراء شعبه دوم تشخیص دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه های ۳۶۷-۲۵/۷/۱۳۸۸ و ۱۷۹-۲۷/۵/۱۳۸۸ که به الزام قوه قضاییه به استخدام پیمانی صادر شده است صحیح و موافق موازین قانونی تشخیص می شود.
به گزارش ماوی یکی از موضوعات مورد بررسی در جلسه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری شکایت مدیرکل امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه مبنی بر اینکه از رأی شماره ۲۳۹و ۲۴۰ -۱۳۸۸/۳/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری الزام قوه قضاییه به استخدام پیمانی اشخاص واجد شرایط (قبولی در آزمون استخدامی سال ۱۳۸۳ قوه قضاییه ) استنباط میشود و دلالتی بر استخدام رسمی ندارد،بود که به شرح ذیل می باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
شماره دادنامه: ۷۲
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری
گردش کار: آقای حسن رجبی راد، مدیرکل امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه به موجب نامه شماره ۳/۲۶۷۵۸/۹۰۰۰-۱۶/۴/۱۳۸۹ اعلام کرده است که در استناد به رأی شماره ۲۴۰-۲۳۹ مورخ ۱۷/۳/۱۳۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شعب دیوان آراء معارض صادر کرده اند. مشارالیه رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه را خواستار شده است.
گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:
الف: شعبه اول تشخیص دیوان عدالت اداری، در خصوص دادخواستهای شکات مبنی بر الزام قوه قضاییه به استخدام پیمانی با توجه به قبولی در آزمون استخدامی قوه قضاییه در سال ۱۳۸۳، به موجب دادنامه های شماره ۲۱۱ و ۲۱۰ و ۲۰۹ و ۲۰۸-۳۱/۴/۱۳۸۸ و شعبه دوم تشخیص دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه های شماره ۱۸۰ و ۱۷۸- ۲۷/۵/۱۳۸۸ مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:
با توجه به این که استخدام اشخاص با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه برای تصدی پستهای ثابت سازمانی خدمات اداری پس از توفیق در آزمون مربوط و تایید صلاحیت آنان موافق حکم مقنن بوده است و شاکی واجد شرایط است، مستند به مواد ۳۸ و ۳۵ قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب سال ۱۳۷۳ و رأی وحدت رویه شماره ۲۴۰-۲۳۹ مورخ ۱۷/۳/۱۳۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری حکم به استخدام رسمی شاکی صادر و اعلام می شود.
ب: شعبه دوم تشخیص دیوان عدالت اداری در موارد مشابه به موجب دادنامه های شماره ۱۷۹ -۲۷/۵/۱۳۸۸ و ۳۶۷-۲۵/۷/۱۳۸۸ با استدلال مشابه در بند الف و با استناد به رأی شماره ۲۴۰ و ۲۳۹-۱۷/۳/۱۳۸۸ حکم بر الزام قوه قضاییه به استخدام پیمانی شکات صادر کرده است:
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می‎کند.
رأی هیأت عمومی
نظر به این که در رأی شماره ۲۴۰ و ۲۳۹-۱۷/۳/۱۳۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به مواد ۳۸ و ۳۵ قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب سال ۱۳۷۳، استخدام اشخاص با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به منظور تصدی پستهای ثابت سازمانی کارمند دفتری و مامور ابلاغ و اجراء پس از توفیق در آزمون مربوط و تایید صلاحیت آنان و اختصاص به متصدیان مشاغل تخصصی موافق حکم مقنن اعلام شده است و در مقام رسیدگی به رفع تعارض، آراء صادر شده از شعبه ۲۴ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه های ۱۶۸۸-۲۶/۱۰/۱۳۸۶ و ۸۳۱-۱۴/۶/۱۳۸۶ که مبنی بر وارد دانستن شکایت شاکی و ادعای نامبرده به شرح خواسته موافق قانون تشخیص شده است و در پرونده های شعبه ۲۴، خواسته شکات الزام به استخدام پیمانی بوده است، بنابراین رأی شماره ۲۴۰ و ۲۳۹-۱۷/۳/۱۳۸۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دلالت بر الزام قوه قضاییه به استخدام پیمانی اشخاص واجد شرایط دارد. با توجه به مراتب ضمن احراز تعارض بین آراء شعب اول و دوم تشخیص به شرح مندرج در گردش کار، آراء شعبه دوم تشخیص دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه های ۳۶۷-۲۵/۷/۱۳۸۸ و ۱۷۹-۲۷/۵/۱۳۸۸ که به الزام قوه قضاییه به استخدام پیمانی صادر شده است صحیح و موافق موازین قانونی تشخیص می شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.