×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول رییس جمهور در راستای حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری اعلام کرد که دولت وظیفه خود می‌داند در این بخش سریع‌تر لایحه دفاع از حقوق مالکیت معنوی و هنری را به مجلس تقدیم کند.

محمدرضا رحیمی در نخستین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مربوطه در ایران اظهار کرد: پاسداری از حقوق مالکیت معنوی و هنری حق مسلم جامعه ما و تمام جوامع است.همانطور که در بخش سلامت ۵۰ درصد عوامل به جامعه و نابهنجاری در آن مرتبط است در این عرصه هم مبتلابه دردهای ظاهرا بی علاج هستیم که اقتضای درمان آن مراقبت همگانی است.

وی گفت: ما این حقوق را باید از سوی تمام عوامل موثر در جامعه مورد مراقبت قرار دهیم تا از تعرض مصون بماند، در بخش‌های دیگر معنوی از جمله راستی، درستی، سلامت نفس و کالا نیز باید همین گونه باشد. در جامعه اسلامی این مراقبت‌ها باید دارای جایگاه ویژه باشد و نمی‌شود ادعای مسلمانی کرد و به حقوق مردم و صاحبان اندیشه و هنر دستبرد زد. به ویژه ادعای مسلمانی کرد اما با تهمت و افترا، جامعه و افکار عمومی را مخدوش کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: در جامعه امروزی حق مالکیت یک کالا و جنس را همه به رسمیت می‌شناسند؛ به محض این‌که تعرضی اتفاق بیفتد فرد متعرض و متجاوز به عنوان سارق از سوی تمام دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های انتظامی و قضایی مورد تعقیب قرار می‌گیرد اما انگار تولیدات معنوی و ادبی ارزششان از کالا کمتر و پایین‌تر است. در حالی که باید به مراتب از ارزش و قیمت معنوی و هنری بالاتری برخوردار باشند.

رحیمی افزود: در به رسمیت شناختن حقوق صنعتی و صنعت گران در بخش صنعت کاملا آگاهی لازم وجود دارد اما در بخش ادبی و هنری از چنین جایگاهی برخوردار نیستیم گرچه پیشینیان ما بر آن واقف بودند و از آن حمایت به عمل می‌آوردند به طور مثال در صنایع ادبی زمانی شاعری نیم بیتی از شاعر دیگر استفاده می‌کرد به شاعر آن شعر اشاره می‌کرد اما در کشور ما که باید از پیشینیانمان پیشی بگیریم چنین وضعیتی وجود ندارد.امیدوارم با حضور وزیر ارشاد و همکاران وی دست به اقداماتی زده شود تا مراقبت بیشتر و برجسته از آثار ادبی و هنری صورت بگیرد.

وی گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که در این بخش سریعتر لایحه دفاع از حقوق مالکیت معنوی و هنری را به مجلس تقدیم کند گرچه بخش عمده آن انجام شده و برای این موضوع در دولت افرادی مامور شده‌اند که مراقبت کنند و دبیرخانه آن در وزارت دادگستری فعال است و دست به اقداماتی زدیم اما کافی و وافی به مقصود نیست.

رحیمی بر تسریع در ارایه لایحه جامع دفاع از حقوق مالکیت معنوی و هنری به مجلس تاکید کرد و گفت: آثار فرهنگی و ادبی به مراتب از کالا و جنس‌هایی که ما نگهبانان فراوانی برای مراقبت از آنها گمارده‌ایم مفیدترند، نمی‌توانیم مدعی پیروی از مولای متقیان امیرالمومنین(ع) باشیم تا جا پای آنها بگذاریم اما راه دیگری در پیش بگیریم؛ این زیبنده هیچ مسلمانی نیست. در جامعه اسلامی این حقوق به طور مسلم باید مورد حمایت و جانبداری قرار بگیرد، اگر در این عرصه موفق نشویم کفایت خودمان را در بخش‌های معنوی از دست داده‌ایم.

معاون اول رییس جمهور بر صیانت از هنرمندان و آثار آنها تاکید کرد و افزود: حفظ و نگهداری آثار هنرمندان وظیفه اساسی ما است و تمام اقشار در هر صنفی اگر تعرضی دیدند برای کوتاه کردن دست متعرضان باید صدایشان را بلند کنند.