×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس شورای حل اختلاف استان خوزستان از به مصالحه انجامیدن ۲۰ درصد پرونده‌ها در سال گذشته خبر داد.

 ناصر زائری افزود: در سال گذشته تعداد پرونده‌های صلح قابل قبول بوده اما تلاش ما بر این است که تعداد بیشتری از پرونده ها به مصالحه بینجامد.

زائری ادامه داد: به اعتبار فرهنگ خوب مردم خوزستان، شورای این استان یکی از شوراهای پیشتاز بوده و تلاش ما بر این است که موانع موجود را از سر راه برداریم تا بتوانیم به اهداف‌مان برسیم.

وی با بیان این مطلب که در کنار شورا تشکیلاتی به نام شورای قضایی عشایر راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: در این تشکیلات با کمک سادات، روحانیون، بزرگان و تحصیل کردگان اقوام، به حل و فصل پرونده‌ها پرداخته می‌شود.

زائری افزود: آیین نامه این شورا جهت جذب و به کارگیری افراد به شهرستان‌هایی که جمعیت بیشتری از عشایر دارند، ابلاغ شده است.

رییس شوراهای حل اختلاف استان خوزستان یکی دیگر از اقدامات شورا را، اصلاح ابلاغ اوراق قضایی دانست و گفت: این کار از مجتمع شماره ۶ آغاز شده که در صورت جلب رضایت مردم و مسوولان و فراهم بودن امکانات، طرح مذکور در سایر مجتمع ها وشوراهای حل اختلاف این استان نیز انجام خواهد شد.

زائری ادامه داد: شورای حل اختلاف مرکز در تلاش است تا در اصلاح قانون شوراها پیشنهادهای خود را ارائه کند تا این قانون به نحو بهتر و با نگاه ویژه به مساله صلح و سازش، اصلاح شود. هم‌چنین هیات هایی متشکل از قضات و نمایندگان اداره بازرسی جهت سرکشی به شعب تشکیل شده که ضمن رسیدگی به برخی پرونده‌ها، آموزش‌های لازم را نیز به اعضای شورا ارائه می‌دهند.

وی اظهارکرد: هم‌چنین علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی این شورا که به صورت متناوب برگزار می شود، دوره های آموزشی در قالب کارگاه جهت آموزش کارکنان نیز به زودی برگزار خواهد شد.

زائری تصریح کرد: شوراها بر خلاف قضات که نقش تعقیب کننده و صدور رای را به عهده دارند، از باب اصلاح امور وارد پرونده می شوند و نقش مصلح را دارند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان در پاسخ به صلاحیت شوراها در خصوص رسیدگی به برخی اختلافات از جمله فرار از منزل، اظهارکرد: این اتفاقات در اغلب موارد به دلیل اجبار والدین به ازدواج اجباری فرزندان‌شان رخ می دهد و به دلیل اینکه فرار با رضایت و توافق طرفین صورت می گیرد، مجرم در پرونده وجود ندارد، بنابراین شورا صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد.

وی با بیان این که در شش ماهه اول امسال ۱۱۳ هزار و ۶۷۶ فقره پرونده وارد شعب شورای حل اختلاف استان شده است، گفت: ۱۱۱ هزار و ۹۸۲ فقره از این پرونده ها مختومه شده که ۲۰ هزار و ۸۳ فقره آن ها به صلح انجامیده است.

زائری اظهار امیدواری کرد، با اصلاح مجدد قانون شوراهای حل اختلاف کشور، آمار پرونده‌های منتهی به صلح و سازش افزایش یابد.