×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در سیزدهمین همایش دادستان‌های عمومی، انقلاب و نظامی سراسر کشور گفت: از خداوند بزرگ سپاسگزار و شاکر هستم که در این جمع حضور پیدا کردم و به سهم خود از دادستان کل کشور و کسانی که در برگزاری این همایش زحمت کشیده اند و همچنین از مدعوین تشکر می کنم.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اهمیت نظارت گفت: مدیران قضایی، روسای کل و دادستان ها وظایف قضایی، اداری و نظارتی را برعهده دارند و براساس تجربه ای که همه ما داریم، ثابت شده که اگر نظارت بخوبی انجام شود، امور قضایی و اداری اثربخش و کامل خواهد بود و درصورتیکه این نظارت بخوبی انجام نشود به آن دو وظیفه دیگر خدشه وارد می شود؛ بنابراین باید نسبت به امر نظارت توجه کافی داشته باشیم.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: با طلوع خورشید انقلاب اسلامی قدرت‌های استکباری جهان و بخصوص غرب و در راس آن رژیم غاصب صهیونیستی و شیطان بزرگ آمریکا به مقابله با نور پر فروغ اسلام در عصر حاضر پرداخته است و تمام تلاش خود انجام دادند تا این نور را خاموش کنند و اگر نتوانستند کم نور کرده و جلوی نفوذ آن را در خارج مرزهای ایران بگیرند.
وی ادامه داد: آنها در ابتدا از طریق جنگ سخت وارد شدند و ۸ سال جنگ بزرگی را بر ما تحمیل کردند و همه امکانات نظام سلطه را بکار گرفتند و در داخل کشور نیز از همه جریانات مخالف انقلاب استفاده کردند و بسیاری از استان‌های مرزی و غیره مرزی و تا عمق کشور را درگیر جنگ کردند؛ اما موفق نشدند و انقلاب به جلو رفت و مستحکم‌تر و فروزان‌تر شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: آنها دیدند که جنگ سخت کارساز نیست و جواب نداد تلاش کردند که جنگ سخت را در خارج مرزهای ایران ادامه دهند و در داخل ایران جنگ نرمی را با همان هدف به وجود آورده و دنبال کنند و کشورهای همسایه ما درگیر جنگ شدند و تا امروز همسایگان ما گرفتار استکبار جهانی هستند و در داخل ایران هم جنگ نرمی را زمینه سازی کرده و دنبال می‌کنند.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: آنها سالیان سال در مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کار کردند و تا آنجایی که توانستند در برنامه ها نفوذ کردند. بطور مثال یک زمان برنامه‌ای به عنوان برنامه کشور نوشته شده بود که هنگامی که برنامه را ملاحظه می کردی، اگر به امضاها توجه نمی‌کردیم، تصور می‌شد که این مطالب را ضدانقلاب نوشته است. برخی از اساتید را در دانشگاه‌ها و سپس در دبیرستان‌ها تقویت کردند که آنچه را نظام سلطه می‌خواهد، بنحوی زمینه سازی کنند.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: دشمنان انقلاب در مسائل فرهنگی و اجتماعی وارد شده و نفوذ  و زمینه سازی کردند و در بعضی از خانواده‌های انقلابی و حتی آقازاده‌ها هم یارگیری کردند و توانستند بر نگاه‌ها و فکر برخی از افرادی که با انقلاب بودند و یا منتسب به انقلاب بودند، تاثیر بگذارند و به فرض اینکه فضا آماده شده است، با رمز “تقلب” فتنه ۸۸ را کلید زدند و بسیار امید بسته بودند که با یارگیری‌هایی که کرده بودند و بزعم خود زمینه ها را فراهم کرده بودند، می توانند مثل بعضی از کشورها که در آنجا انقلاب مخملی راه انداختند، با یک اقدام نرم به اهداف خود برسند که با عنایت پروردگار، هوشیاری و تدابیر مقام معظم رهبری و حضور نیروهای وفادار به انقلاب و به برکت بصیرت مردم، موفق نشدند؛ اما در این مقطع هم خسارت زدند و هزینه وارد کردند.
وی ادامه داد: اگر فتنه ۸۸ اتفاق نیفتاده بود، ما در موضوعات مختلف جلوتر بودیم. آنها  ضربه و خسارت زدند و به نظام هزینه وارد کردند؛ اما خودشان هم متحمل هزینه های فراوانی شدند و به فضل پروردگار موفق نشدند و به اهدافشان نرسیدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز دشمن به نقطه ای رسیده که می‌خواهد از یک جنگ تلفیقی سخت و نرم استفاده کند، گفت: دشمن امید بسته است که با جمع کردن جنود خود و جنود ابلیس، جنگ سخت و نرمی را تلفیق کند و با همان هدفی که از ابتدا داشت، با انقلاب و اسلام ناب و جمهوری اسلامی ایران مقابله کند .
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: افسران و سربازان و ابزارها، شیوه ها و تاکتیک هایی که در جنگ سخت استفاده می‌شود، با افسران، سربازان و تاکتیک‌ها و شیوه‌های جنگ نرم متفاوت است. هدف یکی است؛ اما پدافندهایی که در جنگ سخت به کار گرفته می‌شود، با آنچه که در جنگ نرم استفاده می‌کنند، متفاوت است؛ بنابراین در این رویارویی، هر کدام مقاومت و آمادگی بیشتری داشته باشند، پیش می روند.
سخنگوی دستگاه قضا  با بیان اینکه امروز دشمنِ شکست خورده در مراحل مختلف و طی چند دهه، تلاش مضاعفی دارد، گفت: بسیار ساده اندیشی است اگر ما فکر کنیم آمریکایی که روزی احساس می کرد ایران در مقابل آن کشور چیزی نیست و می شود با کمترین تجهیزات نظامی و غیر نظامی ایران را از بین برد، بعد از چند دهه که فهمیده است قدرتی همچون ایران جلوی آن ایستاده که قدرت پوشالی  و شاخ او را شکسته و آبروی آن را در دنیا برده و منافع استکباری آن را به خطر انداخته، امروز  نسبت به ما خوشبین‌تر شده و با ما دوست شده است. به اعتقاد من این تصور ساده اندیشی است.
وی با طرح این سوال که در این جنگ نرم افسر و سرباز دشمن کیست و از چه ابزار و شیوه هایی برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند، گفت: یک قِسم از افسران و سربازان دشمن، منافقین داخل هستند. افسر جنگ نرم یک نیروی نظامی آموزش دیده جنگ نیست؛ منافقی است که در درون جمعیت ما حضور دارد و منافقانه رفتار کرده و با نفاقش زمینه را برای جنگ نرم فراهم می کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: سربازان این منافقین افراد ضعیف،غافل و معیوبی هستند که در زندگی شخصی و اجتماعی خود ضعف هایی دارند و دشمن آن ضعف ها را رصد و شناسایی کرده است و از ضعف ها و آسیب های آنها استفاده کرده و از آنها به عنوان سرباز در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می کند.
معاون اول قوه قضائیه گفت: روش آنها در دستیابی به هدف اینگونه نیست که هواپیمایی بیاید و سروصدایی کند؛ بلکه در مراحلی بسیار آرام و بیصدا و چراغ خاموش وارد شده و نفوذ می کند تا برای ما تصمیم سازی کند و سعی می کنند وانمود کنند که دشمنِ شناخته شده ما دشمن نیست و بیان می کنند که تا کی می خواهید بگویید مرگ بر آمریکا.
سخنگوی دستگاه قضا اذعان کرد: آنها نه با لسان خود و نه با رادیوهای شناخته شده مثل بی بی سی و ماهواره نفوذ می کنند. البته آنها جای خود را دارند؛ بلکه آنها از قلم و لسان ما استفاده می کنند تا خطر دشمن را کم جلو دهند و می گویند دیگر نیازی نیست به آمریکا مرگ بگویید و آمریکا دیگر شیطان بزرگ نیست. آنها فکر می کنند ما با مردم آمریکا مخالف هستیم.

وی تصریح کرد: آنها تلاش می کنند که جنایات شیطان بزرگ را به فراموشی بسپارند  و نمی دانند که این مردم مظلوم ایران در زمان رژیم پهلوی هم چه ظلم هایی را از ناحیه قدرت های غربی آمریکا و انگلستان متحمل شده‌اند و اموال آنها به تاراج رفته و ما را از پیشرفت بازداشته‌اند و می خواهند جنایات آنها را تنها به همراهی  با منافقین و یا برخی از گروه های تروریست منحصر کنند و جنایات آنها را کمرنگ کنند و ذهن ها را از دشمنی با دشمن فارغ کنند و با جنگ روانی، ایجاد شایعه، دروغ پراکنی و تهمت زنی جبهه خودی را به خود مشغول می کنند تا از دشمن غافل شود. شما می بینید هر روز یک دروغ یا شایعه ای بخصوص در فضای مجازی علیه یک نهاد یا شخصی منتشر می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: همان منافقان و دنیا پرستان تلاش می کنند که این فضا را به وجود بیاورند. بنابراین برخی از آنها آگاهانه و برخی ناخواسته در جهت خواست دشمن حرکت می کنند. کار دیگری که آنها می کنند این است که می گویند انقلاب تمام شده است و چه لزومی دارد رهبر معظم انقلاب با جریان ها، دستگاه ها، دولت، مجلس، روحانیون،کارگران، دانشجویان و طبقات مختلف بصورت مستمر و مرتب بیان کنند که روحیه انقلابی را حفظ کنید. انقلاب تمام شده و نیازی به کار انقلابی نیست. این افراد همان افسران و سربازان جنگ نرم هستند که این مطالب را ترویج کرده  و این همان خواست دشمن است.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امروز دشمن از حربه های مهمی در داخل استفاده می کند و متاسفانه گاهی از آن غفلت می کنیم که از جمله آنها تهدید و تضعیف نهادهای انقلابی و موثر و اثرگذار در انقلاب است. چرا تا این اندازه تخریب، توهین نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قوه قضائیه مطرح می شود؟ چون آنها می بینند که این دستگاه‌ها مانع کار آنها در جنگ سخت و نرم هستند و نمی‌گذارند امنیت داخلی به هم بخورد. سپاه، ناجا، بسیج، دادستان عمومی، قوه قضائیه و سربازان انقلاب در مقابل نقشه های آنها ایستاده اند؛ بنابراین علیه این نهادها و دستگاه ها می نویسند و می گویند.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: اینکه ماهواره های ضد انقلاب، عوامل ضد انقلاب فراری انگلیس‌نشین، کانادانشین و آمریکانشین علیه انقلاب مطالبی می گویند، جای خودش را دارد؛ شما ببینید امروز از زبان بعضی خودی ها نسبت به نیروهای انقلاب و نهادهای انقلابی چه گفته می شود. اگر یک نفر را پیدا کنند در دیوان عالی کشور که با بیش از ۳۰ سال سابقه هنوز روحیه انقلابی دارد، او را به طرق مختلف تحت فشار قرار می دهند؛ تمام زندگی او را تحت اشراف قرار می دهند تا نقطه ضعفی برای او پیدا کنند و بعد براساس آن نقطه ضعف، علیه  او شانتاژ کرده و او را همراه خود کرده و اگر نتوانستند، از صحنه خارج کنند و گاهی وقت ها با غفلت ها چرا بسا با دست خودمان این اتفاق می افتد. گاهی به حواشی زندگی نیروهای انقلابی می پیچیم  و روی آنها کار اطلاعاتی می کنیم و نقطه ضعفی پیدا می کنیم و آن نقطه ضعف را بزرگ می کنیم و گاهی وقت ها آن نیرو را از گردونه خارج می کنیم.
وی با طرح این سوال که امروز که دشمن جنگ نرم و سخت را به صورت تلفیقی به کار می برد، چه باید بکنیم، گفت: بسیاری از شما در جنگ سخت در صدر مبارزه با تروریست ها بودید و در میادین جنگ با نظام سلطه مبارزه کردید و در تمام حوادث فتنه و بعد از آن در صحنه بودید و مقابله کردید و در مقابل تمام ترفندهای دشمن اعم از اقدامات ضد امنیتی و اقدامات مافیایی و مواد مخدر و قاچاق کالا و سایر شرارت ها در میدان عمل بودید.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای خطاب به دادستان‌ها گفت: دادیار، قاضی و بازپرس به پرونده های زیادی در طول روز رسیدگی می کند؛ گاهی قاضی را وسوسه می کنند و یا توهین و تهدید می کنند و کسانی را سراغ آنها می فرستند تا  نتوانند کار انقلابی خود را انجام دهند. آنچه که لازم است این است که امروز بیش از پیش باید آگاهی داشته باشیم و به روز باشیم و از توطئه های مختلفی که فرارویمان است مطلع شده و از آن پیشگیری کنیم و به صورت قاطع برخورد کنیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امروز بر همگان آشکار شده است که رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی دست به دست هم داده اند، تا ضد انقلاب را  جمع کنند و با آموزش و کمک رژیم غاصب صهیونیستی و امریکا و پول و مال عربستان آنها را مجهز کنند. آنها تمام تلاش خود را می کنند که منافقین و هر جریان ضد انقلابی از سلطنت‌طلب‌ها گرفته تا کومله را احیا کنند تا بتوانند ناامنی را در داخل ایجاد کرده و جنگ نرم خود را پیش برده و جنگ سخت خود را نیز دنبال کنند تا به سهم خود در این مقطع پیروز شوند؛ بنابراین ما باید مراقب باشیم و با تمام وجودمان گوش به فرمان ولی امر که محور اصلی مقابله با همه ابن ترفندها و شگردها بوده و هستند، باشیم.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در این شرایط مراقبت و صیانت مدیران نسبت به زیر مجموعه ها اهمیت فراوانی دارد تا خدای نکرده لغزش و خطایی نکنند؛ چرا که دشمن از این مسئله بیشترین بهره را می برد؛ بنابراین مراقبت و صیانت مدیران نسبت به زیر مجموعه ها از وظایف نظارتی ماست.
وی با اشاره به دقت و فتانت در اقدامات قضایی، اداری و نظارتی گفت: استقلال قاضی و قضا هیچ منافاتی با مشورت، تدبیر و مدیریت پرونده های قضایی ندارد؛ بنابراین در چگونگی اقدامات و کیفیت کارها مشورت کنید و از طرفی همه دادستان های استان ها به روز باشند.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: قاطعیت و سرعت توام با دقت در اجرای احکام اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه دراینصورت پیشگیری تحقق پیدا می کند و اگر خدای نکرده به تاخیر بیفتد، همراه با مفسده خواهد بود. بنابراین اگر حکمی قطعی شد و به هر دلیلی جهاتی وجود داشت که اجرا نشد، با ذکر دلیل اعلام کنید. بطور مثال حکمی در سال ۸۷ صادر شده؛ اذن اجرا گرفته؛ ولی دادستان آن را اجرا نکرده است؛ در اینجا این سوال پیش می آید که چرا دادستان آن را اجرا نکرده است؟ اگر دلیل موجه وجود داشته و یا اجرای حکم به مصلحت نبوده، باید اعلام شود. این برای دادستان بسیار بد است و چه بسا ممکن است قابل تعقیب باشد و از طرفی باید رئیس کل هم نظارت کند.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: بعضا ما می بینیم نامه هایی می آید مبنی بر اینکه فردی ۱۰ کیلو هروئین و شیشه داشته است و دستور اجرای حکم  نیز داده شده است  و درخواست فرد دوبار در کمیسیون عفو رد شده است؛ اما بعد از مدتی دادستان یا رئیس کل  نامه ای نوشته مبنی براینکه ما شنیده ایم سیاست دستگاه قضایی در مورد مسائل عوض شده است. در اینجا باید گفت چه کسی گفته عوض شده است و چه زمانی سیاست تغییر کرده است؟ ممکن است صحبتی باشد، اما اگر تغییر سیاست شود، ابلاغ می شود. ما که نمی توانیم به سلیقه خودمان بگوییم استشمام کردیم که سیاست عوض شده  و حکم را اجرا نکنیم؛ این کار تالی فاسد دارد.
سخنگوی دستگاه قضا بر جلوگیری از اطاله دادرسی تاکید کرد و گفت: گزارشات خود را بصورت گویا ارسال کنید تا نیازی به ارسال پرونده نباشد. گاهی گزارش گویا نیست و آن پرونده خواسته می شود که این خود موجب می شود در مسیر ارسال پرونده فسادی پیش بیاید و از طرفی ارسال پرونده هزینه دارد و زمانبر است.