×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تصریح کرد: حلول ماه محرم الحرام، ماه حزن اهل بیت و شیعیان ایشان را تسلیت و تعزیت عرض می کنم و امیدواریم که مراسم عزای سیدالشهدا (ع) باشکوه بیشتر از پیش در سراسر کشور برگزار شود و مردم از این طریق قرب و انس بیشتری با اهل بیت و ساحت حق تعالی بیابند.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که حادثه عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نبوده است، اظهار کرد: همانطور که اگر کتاب را مشتی کاغذ و مرکب ببینیم هیچ معنایی از آن دریافت نمی کنیم، افعال انسانی نیز بدون توجه به روح و پیام این افعال، بی معنا خواهد بود. بر همین اساس لازم است برای شناسایی افعال، آنها را با توجه به شخصیت فاعل، زمان، مکان و حواشی افعال مطالعه کنیم که حادثه عظیم عاشورا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آیت الله آملی لاریجانی پیامهای عاشورا را چشمه ای همیشه جوشان توصیف کرد و افزود: ما باید همواره خود را برای دریافت پیامها و عبرتهای همیشه زنده عاشورا آماده کنیم، چون حادثه عاشورا یک حادثه معمولی نبود، یک فعل ساده نبود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تأکید بر اینکه حادثه عاشورا عرصه تجلی جلوه های بی نظیر انسانی مانند صبر، ایثار، عفو و مبارزه با ظلم است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین جلوه های عاشورا که متأسفانه کمتر به آن توجه شده و برخی مواقع مورد غفلت قرار گرفته، جلوه توحیدی و عبودیت است . این عبودیت در سخنان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) موج می زند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به دعوت مخاطبان از سوی امام حسین (ع) پیش از عاشورا و همچنین سخنان ایشان در پایان حادثه عاشورا، روایتی مشهور در این زمینه بیان کرد و گفت: در این روایت می خوانیم که اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند: «انی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّه جدّی و أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَهِ جَدّی وَ أبی علی بن ابی‏طالب (ع)» یعنی اینکه من از سر لذت و خوشگذرانی  و برای فساد و ظلم خروج نکردم، بلکه برای طلب اصلاح در امت جدّم رسول الله قیام کردم. ایشان در واقع هدف و درون مایه حرکت خود را روشن می سازند و اعلام می کنند که مسیرشان، مسیر حق است. در ادامه آنچه را که همواره وظیفه مومنین بوده است یعنی امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان هدف خود معرفی و بر ادامه راه پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) تأکید می کنند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایت دیگری که ابن قتیبه از علمای اهل سنت نقل کرده است، تصریح کرد: این متن که گفته می شود نامه امام حسین (ع) به شیعیان بصره است، در عین موجز بودن، معانی و مضامین بسیار بلندی دارد. حضرت خطاب به شیعیان بصره می فرمایند «فانی ادعوکم الی احیاء معالم الحق و اماته‌البدع فان تجیبوا تهتدوا سبل الرشاد و السلام.» در این جا نیز ماهیت دعوت اباعبدالله(ع) مشخص می شود و آن چیزی نیست جز دعوت به معالم الهی یعنی ایشان می فرمایند هدفشان احیای نشانه های حق است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تمام جلوه های حادثه عظیم عاشورا ذیل توحید و عبودیت معنا دارد، به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره و اظهار کرد: ایشان می فرمایند « لما اشتد الامر بالحسین بن علی بن أبی طالب (ع) نظر إلیه من کان معه فاذا هو بخلافهم ، لانهم کلما اشتد الامر تغیرت ألوانهم ، وإرتعدت فرائصهم و وجبت قلوبهم، وکان الحسین وبعض من معه من خصائصه تشرق ألوانهم وتهدا جوارحهم ، وتسکن نفوسهم.» یعنی وقتی امر بر حضرت دشوار شد، دیگران به ایشان نگاه کردند و دیدند که حال خودشان با حال حضرت کاملاً متفاوت است. هربار کار بر یاران سخت می شد برخی پاهایشان می لرزید و رنگ می باختند اما حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برخی از همراهانشان چهره‌هایی نورانی تر می یافتند و روح و جوارحشان آرام می گرفت. این جلوه یک انسان موحد است که در هر حالتی راضی به قضای الهی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایتی دیگر که سیدابن طاووس در کتاب اقبال نقل کرده است، گفت: سراسر وجود یک انسان باید سرشار از توحید و عبودیت باشد تا با وجود همه ضربات سنگین روحی و جسمی به خود و اهل بیتش، این سخن را در لحظات آخر بر زبان بیاورد که البته به عنوان دعای روز سوم شعبان نیز ذکر شده است «اَللّـهُمَّ اَنْتَ مُتَعالِى الْمَکانِ، عَظیمُ الْجَبَرُوتِ، شَدیدُ الْمِحالِ، غَنِىٌّ عَنِ الْخَلایِقِ، عَریضُ الْکِبْرِیآءِ، قادِرٌ عَلى ما تَشآءُ، قَریبُ الرَّحْمَهِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَهِ حَسَنُ الْبَلاَءِ قَرِیبٌ إِذَا دُعِیتَ مُحِیطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَهِ لِمَنْ تَابَ إِلَیْکَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِکٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَکُورٌ إِذَا شُکِرْتَ وَ ذَکُورٌ إِذَا ذُکِرْتَ‏ أَدْعُوکَ مُحْتَاجاً وَ أَرْغَبُ إِلَیْکَ فَقِیراً وَ أَفْزَعُ إِلَیْکَ خَائِفاً وَ أَبْکِی إِلَیْکَ مَکْرُوباً  وَ أَسْتَعِینُ بِکَ ضَعِیفاً وَ أَتَوَکَّلُ عَلَیْکَ کَافِیاً» این توحید محض است.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: همه ما در مراسم محرم و روز عاشورا باید به دنبال همین معنا باشیم و توجه کنیم که مقصود اباعبدالله از این حرکت عظیم، قرب به حق، عبد صالح خدا و تسلیم بودن در برابر حق بوده است. در این صورت باید از خدا بخواهیم که طعم این عبودیت و تسلیم را به ما بچشاند و قلبمان آماده پذیرش شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مضمون روایتی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه چشمها از اشکباری افتاده زیرا قلب ها قسی شده است، خاطرنشان کرد: اگر دلها نسبت به مصیبت اباعبدالله تکان نمی خورد، قطعا ایراد از جای دیگری است و باید از خدا بخواهیم که در مراسم و عزاداری های این ماه دلهایمان را برای پذیرش و تسلیم در برابر حق آماده کند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته نیروی انتظامی و تقدیر از زحمات تلاشگران ناجا اظهار کرد: از شهدا و جانبازان نیروی انتظامی و همچنین خانواده های معظم آنان تقدیر می کنیم و یادشان را گرامی می داریم چرا که این عزیزان و همه کارکنان محترم نیروی انتظامی برای برقراری امنیت همواره تلاش می کنند و ما می دانیم که امنیت و در کنار آن احساس امنیت، از ضروریات حیات انسانی است و بویژه در کشور ما این امنیت ارزان به دست نیامده است و حاصل مجموعه تلاشهای نیروهای انتظامی، نظامی، امنیتی و قوه قضاییه است.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم تقدیر از تلاشهای نیروی انتظامی توسط آحاد جامعه، ابراز امیدواری کرد که ناجا در راستای رسیدن به اهداف خود جدیت و نظم بیشتری به خرج دهد و در کنار آن همانگونه که همواره تلاش کرده است، رابطه خوبی با مردم داشته باشد تا مردم نیز دلگرم شوند و به عنوان مثال شاهد برخی گلایه ها نظیر آنچه که گاهی در مورد بعضی تحت نظرگاه ها مطرح می شود، نباشیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد شدید از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان، تصریح کرد: وزیر اقتصاد آلمان در سخنانی نادرست، غیرمنطقی و غیرصحیح گفته است اگر ایران می خواهد راه تعاملات تجاری باز شود باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد. ظاهراً ایشان در خواب گرانی به سر می برد و نمی داند که ایران سی و چند سال است که برای مقاومت در برابر چنین خواسته هایی فشارهای زیادی را در مسیر اعتقاد خود تحمل کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ادعاهای حقوق بشری وزیر آلمانی و همچنین اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این شخص و اتحادیه اروپا آیا کشته شدن مردم بی گناه یمن به دست عربستان و پشتیبانی آمریکا را نمی بینند؟ آیا این کودکان چند روزه و چند ماهه که خود سازمان ملل کشتارشان را تایید کرد اما با فشار دلارهای سعودی مجبور به عقب نشینی شد، حقوق بشر ندارند؟ آیا پناهجویانی که به اروپا رفته اند و علت آوارگی شان نیز دقیقا اقدامات جنگ طلبانه اروپا و آمریکا بوده است و امروز نیز تلاش می شود که قوانین سخت گیرانه ای علیه آنان تصویب شود، حقوق بشر ندارند؟ آیا سیاه پوستان آمریکا که همواره از سوی پلیس این کشور هدف تهدید و کشتار قرار می گیرند، حقوق بشر ندارند؟

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به تجهیز صدام به بمب های شیمیایی توسط آلمان در طول جنگ عراق با ایران اظهار کرد: اینکه وزیر اقتصاد آلمان و امثال او پیش از رسیدگی به موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی خودشان و متحدانشان بر اساس اطلاعات کاملا خلاف واقع و ساختگی، کشوری مانند ایران را متهم به نقض حقوق بشر می کنند سخنی نامربوط و ناسنجیده است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اظهارات این قبیل افراد در مورد اعدام ها در ایران نیز خاطرنشان کرد: هیچکس در کشور، از اعدام خوشش نمی آید و از آن دفاع نمی کند اما در مقابل این مجازات باید دید که موادمخدر چگونه به جان جوانهای ما افتاده و اگر سهل انگاری در این زمینه صورت گیرد تخریب نیروی جوان کشور و خانواده های آنان شدت خواهد گرفت. یک معتاد چندین خانواده را درگیر و قربانی می کند، بنابراین ما باید با اتخاذ سیاستهای لازم مقابل این موضوع بایستیم و این نکته را نیز باید در نظر داشت که قوه قضاییه در این امور مجری قوانین مربوط به مجازات اعدام (در باب مواد مخدر یا غیر آن) است و خود نمی‌تواند تصرفی در آنها داشته باشد. برخی از این قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برخی هم مجلس. انتظار تخلف قانونی از دستگاه قضا نیز انتظار نابحق دیگری است.

رئیس قوه قضاییه افزود: برخورد با مقوله موادمخدر در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله کشورهای شرق آسیا به مراتب سخت تر از برخورد جمهوری اسلامی است.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد:مقامات جمهوری اسلامی به امثال وزیر آلمان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهند داد و بنده به دولت و وزیر خارجه پیشنهاد می کنم که اجازه ندهند چنین افرادی وارد کشور شوند؛ افرادی که کشورهایشان در طول چندین سال به بهانه های واهی از جمله موضوع سلاحهای هسته ای که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند “آن را حرام می دانیم”، کشور ما را مورد تحریم قرار دادند و در حال حاضر برای حضور در بازارهای ما به جای آنکه عذرخواهی کنند با لحن طلبکارانه سخن می گویند.

رئیس قوه قضاییه در عین حال تأکید کرد: بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم. طبیعتاً هر قوه‌ای وظایف مختص به خود دارد اما اگر به جای آنها بودم اجازه نمی دادم این وزیر وارد کشور شود. به هرحال دولت و وزیر محترم امور خارجه باید عزتمندی مردم را حفظ کنند و راه را بر این قبیل افراد ببندند تا بفهمند که باید در بیان خود ادب دیپلماتیک را رعایت کنند و با عذرخواهی قدم به پیش بگذارند.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم پاسخگویی قاطع و جدی مسئولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دو راهی است که انسان می تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از سی سال به دلیل استقامت خود انحاء مشکلات را تحمل کرده اند و نباید فراموش کنیم که اگر اتکایمان تنها به خدا باشد خداوند راههای بسیاری را بر انسان می‌گشاید.