×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی در سخنرانی خود در مسجد امام علی (ع) مهدی شهر سمنان که با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس نیروی انتظامی و برخی دیگر ازمسئولان اداری و مردم شهید پرور این شهر برگزارشد، گفت:  برخی قصد دارند تجربه بزرگ انقلاب اسلامی را در حد یک واقعه تاریخی محدود و محصور کنند و این وظیفه نخبگان، عالمان و دلسوزان انقلاب است که برای نسل امروزی جامعه برداشت دقیق و درست از انقلاب را تبیین کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در این سخنرانی که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر برگزار شده بود با اشاره به اینکه انقلاب یک حادثه مهم تاریخی است اما بعد تاریخی انقلاب در قیاس با ابعاد دیگر آن از اهمیت کمتری برخوردار است، گفت:  حادثه که گذشته، آیا باید از این به بعد تاریخ بگوییم؟ آنچه مهم است فهم دو جریان بزرگ اجتماعی و سیاسی است که همراه با تجربه تاریخی انقلاب اسلامی ایران کلید خورد و از همان زمان تا کنون به همراه شرایط مختلف تاریخی تتور پیدا کرده است.

دکتر لاریجانی جریان اول و مهمی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران کلید خورد را تاسیس یک نظام مدنی سیاسی براساس فکر اسلامی و جریان دوم را آغاز بیداری اسلامی بر شمرد و گفت: تاسیس نظام مدنی و سیاسی مبتنی بر عقلانیت و فکر اسلامی مربوط به جغرافیای ایران بود اما جریان دوم که مربوط به بیداری اسلامی می شود منحصر به ایران نماند و همه دنیای اسلام را در بر گرفت و مسلمانان به این فکر افتادند که ما چه چیزی از  ایران کمتر داریم که طاغوت را با دست خود کنار زدند و اینگونه پیشرفت کردند یعنی هم اسلام را دارند هم دموکراسی و هم علم و پیشرفت و عزت را دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه هرکس که این دو جریان را خوب بشناسد انقلاب را شناخته است گفت: تاسیس یک نظام مدنی و سیاسی بر پایه فکر اسلامی و منطبق با مکتب اهل بیت علیهم السلام خط بطلانی بود بر ادعاهای باطلی که می گفتند اسلام دین ۱۴۰۰ سال پیش و مندرس است، یا اسلام متعلق به قوم خشن عرب و منحصر به همان جزیره العرب بوده است و یا اینکه اسلام دین حوزه خصوصی است و نباید در حوزه عمومی وارد شود.

دکتر لاریجانی افزود: در مکتب اهل بیت علیهم السلام این حرف ها بی معنی است چرا که دین اسلام بر اساس این مکتب دینی سرزنده و پویا است و حرام و حلال آن تا قیامت ساری و جاری است و همه نیازهای روز انسان را پاسخ می دهد. همچنین براساس همین مکتب اسلام دینی مخصوص یک قوم و قبیله و نژاد نبوده و نیست و اسلام برای همه بشریت اعم از سیاه و سفید و عرب و عجم و سایرین است و سوم اینکه اسلام به هیچ وجه آنگونه که طرفداران سکولاریسم و لیبرالیسم ادعا می کنند دین حوزه خصوصی نیست و بلکه بسیاری از دستورات و احکام فقهی مکتب اهل بیت به حوزه عمومی بر می گردد و حتی این دستورات در خصوصی ترین حوزه زندگی بشر که مربوط به حب و عشق است نیز وارد شده و فرموده اند حب و بغض باید براساس رضای خدا باشد.

ارزیابی انقلاب؟ آیا موفق بوده ایم؟

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه این سخنرانی که با حضور امام جمعه، فرماندار و مسئولان دیگر مهدی شهر و رئیس دادگستری استان سمنان و برخی دیگر از مسئولان اداری و انتظامی این شهر برگزار شد این سوال را مطرح کرد که یک جوان نسل امروز چگونه می تواند دریابد که این تجره ملت ایران موفق بوده است یا خیر؟

وی سپس در پاسخ به همین سوال گفت: ما باید یک ارزیابی دقیق از انقلاب و دستاوردهای آن داشته باشیم. یکی از ملاک های ارزیابی توجه به اعترافات دشمنان ما درباره دستاوردهای ما است. دشمنان ما می گویند ایران در منطقه ای که وجود دارد از لحاظ پیشرفت های علمی و فناوری و صنعتی که سرآمد است. هیچ کشوری در منطقه این پیشرفت علمی را ندارد. مثلا همین صنعت هسته ای را اگر شما نگاه کنید می بینید که تنها کشوری هستیم که توانسته ایم برقصدها هزار خانه را از این طریق تامین کنیم درحالیکه همه فوت و فن این عمل را هم یاد گرفته ایم.

دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان گفت: همین تحریم ها نشانه موفقیت ایران بوده است. اساس این تحریم ها به خاطر این بود که می خواستند جلوی رشد ما را بگیرند. می گفتند قد ایران زیادی بلند شده است و باید زانوهای ایران را ببریم تا قدش دوباره کوتاه شود. این ها نباید اینقدر رشد می کردند.

نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نمونه دیگر ارزیابی را ارزیابی زورمدارانه دانست و گفت: یکی از اصلی ترین منطق دشمنان ما منطق زورمداری است یعنی آنها اعتقاد زیادی به قدرت دارند. معنی این حرف این است که اگر ایران کشور ضعیفی بود تا کنون براساس این منطق ایران را نابود کرده بودند.

لاریجانی تاکید کرد: شما یقین بدانید که امریکا و متحدانش اگر می توانستند به ایران تعرض کنند تا حالا صد بار این کار را کرده بودند چرا که منطق آنها زورمداری است و اینکه تا کنون این کار را نکرده اند برای این نیست که کشورهای متمدن با ادب و با نزاکتی هستند فقط به این خاطر است که ایران به برکت انقلاب اسلامی کشوری مقتدر شده است و کسی جرئت حمله به آن را ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه همه حرف غرب این است که باید کاری کنیم که این نظام موفق جمهوری اسلامی ایران کار نکند و توفیقات آن را از بین ببریم گفت: آنچه ما به دست اورده ایم یک دستاورد قابل توجه، حتی از نگاه دشمنان است و علت همه دشمنی ها همین است اگر یک کشور عقب افتاده بیچاره بودیم که کسی با ما دشمنی نمی کرد. برای امریکا و غرب بسیار دردناک است که ببینند همه امکانات را علیه ما بسیج کرده اند از پول نفت سعودی گرفته تا راه انداختن داعش و کارشکنی های منطقه ای و بین المللی اما باز هم جمهوری اسلامی ایران قدرتمند باقی مانده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به جریان دومی که با پیروزی انقلاب اسلامی کلید خورد گفت: انقلاب هرگز در مرزهای خودش متوقف نبود از ابتدای انقلاب مردم در کشورهای اسلامی خود را با ایران قیاس می کردند و به این نتیجه رسیدند که باید حکومت هایشان را مانند ایران اصلاح کنند به خودشان بیایند و آنها هم به این مدارج برسند.

وی افزود: وقتی نهضت راه افتاد غربی ها گفتند این بهار عربی است. تنها کسی که از این حرکات و قیام مردم مصر در همان روز اول دفاع کرد حضرت ایت الله خامنه ای بود که به روشنی فرمودند این بیداری اسلامی است . البته این بیداری اسلامی بوجود آمد اما لزوما انقلاب مردم از جمله مردم مصر موفق نبود اما به زودی موفق خواهد شد،ما هم از ۱۵ خرداد که آن بیداری بوجود آمدتا بهمن ۵۷ که انقلاب پیروز شد راه زیادی را طی کردیم.

محسوس بودن خلاء مکتب اهل بیت (ع)

دکتر لاریجانی در ادامه سخنرانی خود به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر در مهدی شهر سمنان با اشاره به نقش مکتب اهل بیت علیهم السلام در کامیابی های انقلاب اسلامی ایران گفت: در هیچ زمانی در تاریخ نقش مکتب اهل بیت اینگونه مشخص و مبرز نبوده است. این مکتب اهل بیت علیهم السلام است که بود آن ایران را به قدرتی در منطقه رساند که در ۵۰۰ سال اخیر نظیر نداشته است و نبود این مکتب سبب شد تا بیداری اسلامی در کشورهای منطقه با ناکامی مواجه شود.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: به عنوان مثل مصر را نگاه کنید مردم مصر  نظام اسلامی می خواستند، اخوان المسلمین هدایت جریان را به دست گرفت اما این اخوان یک خلا نظری بسیار مهمی داشت و مردم را در برابر دو گزینه قرار داد یا یک حکومت سکولار مثل ترکیه داشته باشند یا یک حکومت سلفی . اما واقعیت این است که مردم مصر هیچکدام را نمی خواستند یعنی خلاء هدایتی و فکری اخوان المسلمین مردم مصر را نا امید کرد. چرا اخوان مشکل دارد چون جایگاه مکتب اهل بیت پر کردنی نیست. وقتی مکت اهل بیت نباشد همین جریانات تکفیری و داعشی سر کار می آیند. امروز خطری که غرب احساس می کند این است که ایران برای کشورهای اسلامی یک الگو در این خصوص بشود و مسلمانان متوجه شوند آنچه ایران اسلامی را به قدرتی بزرگ تبدیل کرده همین مبنا قراردادن مکتب اهل بیت است و الا آنها هم نمونه ای می شدند از داعش و تکفیری ها.

همه جوانان می توانند انقلابی باشند

دکترمحمدجواد لاریجانی در ادامه بحث خود در خصوص دستاوردهای انقلاب گفت: یکی دیگر از ویژگی های بزرگ انقلاب اسلامی ایران منحصر و محدود نبودن آن به زمان و مکان است، رهبر معظم انقلاب فرمودند من انقلابی هستم و بچه های انقلابی باید میدان دار باشند این دقیقا به همین معنا است که انقلاب در زمان و مکان  محدود و محصور باقی نمی ماند.

وی افزود: برخی می گویند فقط ما انقلابی بوده ایم چون در همان روزهای انقلاب و قبل و بعد از آن و یا در جریان اصل و فرع انقلاب بوده ایم. اگر اینگونه باشد که با رفتن این افراد انقلاب هم باید از بین برود. اما رهبر انقلاب فرمودند که اینگونه نیست. حالا سوال برای نسل جدید این است که چگونه می توان انقلابی بود حال آنکه این ها اصلا در آن روزها به دنیا نیامده بودند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: امروز انقلابی بودن یعنی فهم دقیق همین دو دستاورد و دو تجربه بزرگ انقلاب اسلامی ایران.  انقلابی بودن یعنی بدانیم بنای یک نظام سیاسی مدنی بر عقلانیت اسلامی یعنی چه و بدانیم نهضت بیداری اسلامی یعنی چه؟ اول بشناسیم و دوم به حقانیت و درستی آن برسیم و سوم همه توان خود را برای باروری بیشتر این دو پدیده به کار بگیریم. این می شود یک ادم انقلابی و هر جوانی که این ویژگی ها را داشته باشد می شود یک جوان انقلابی و هر پیرمرد انقلابی که این ویژگی ها را ندارد یا داشته و به هر دلیلی از دست داده دیگر انقلابی نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این یک شاخص است و با این شاخص خیلی ها که در آن روزها نبودند انقلابی اند اما خیلی ها که در آن روزها بودند دیگر انقلابی نیستند. به همین خاطر است که رهبر عزیز ما تاکید دارند که راه باید برای انقلابی ها باز باشد، بجه های انقلابی ما باید میدان دار باشند و خود این ها بچه های خود را انقلابی بار بیاورند.

وقت انقلاب بودن این است که چه کار باید بکنم؟ کاری که برای استحکام انقلاب مفید باشد. حرف اینگونه بزنی اوقاتت را اینگونه صرف کنی.

بصیرت لازمه انقلابی بودن

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه با اشاره به فتنه سال ۸۸ گفت: لازمه دیگر انقلابی بودن داشتن بصیرت است. بصیرت موضوع جدیدی نیست  اما این کلید واژه ای است که با فتنه ۸۸ توسط رهبر ما پرده برداری شد و موضوعیتش روشن شد. بصیرت در مکتب اهل بیت حرف غریبی نیست.  بالاترین درسی که در اسلام داریم دعوت به خدا است و این دعوت براساس بصیرت است و یعنی اساس دین ما ب بصیرت است.

دکتر لاریجانی افزود: پایه بصیرت در مکت اهل بیت علیهم السلام تفقه در دین است .  داشتن بصیرت به این معنی است که باید بفهمیم کجا هستیم در آن شرایط چه وظایفی داریم و وقتی متوجه شدیم برای انجام آن وظایف به موقع و به اندازه قیام کنیم. و لذا بچه انقلابی اینگونه است که می فهمد امروز در چه مقطعی و در کجا ایستاده، باید چه کند و با ایمان و اعتقاد نسبت به انجام وظیفه به اندازه و به موقع قیام می کند.

ولایت بزرگترین نعمت الهی

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه بحث خود به موضوع نعم الهی و وظیفه شکرگزاری نسبت به آنها پرداخت و گفت: ما همیشه محفوف به نعم الهی هستیم و بعضا از بهترین نعم الهی که از قضا مخفی تر هستند غافل می شویم.

وی در ادامه گفت: سه نعمت مغفول در زندگی بشریت عبارتند از نعمت بودن، نعمت انسانیت و نعمت هدایت و ما همواره باید متذکر باشیم که خداوند منت بر سرما نهاده است که ما را بوجود آورده است، در وجود نیز منت بر سرما نهاده که ما را از میان همه خلایقش انسان افریده و سپس بدانیم که اصرار بر هدایت ما داشته است.

لاریجانی در تشریح نعمت هدایت به حدیثی از اما رضا (ع) اشاره کرده و ولایت را شرط لازم برای پذیرفته شدن نماز و روزه و حج و جهاد عنوان کردند و گفتند بر اساس مکتب اهل بیت کارهایی که باید انجام دهیم برای ولایت این است که بدانیم ولی حقش چیست؟ بدانیم مصداقش چیست؟ و قیام کنیم برای اینکه حقش دست خودش باشد. گاهی ادم نمی داند ولایت حقش چیست گاهی صرف نمی کند که بگویند حق با کیست و اگر هم تشخیص دهند برخی برای آن قیام نمی کنند و این ها همه کفران نعمت است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه به حدیث دیگری از امام صادق  علیه السلام اشاره کرده و افزود: از وجود مبارک ایشان سوال شد که مفهوم ظلم چیست؟ در تفسیرفرمود بالاترین ظلم ها این است که در امر حق ولایت یا سخن نگوییم، یا مصداقش را اگر فهمیدیم پنهان کرده و جابجا کنیم و یا در راه رسیدن حق ولایت به صاحب آن قیام نکنیم.

داعش نمونه ای از نماز و روزه بی ولایت

لاریجانی در ادامه با اشاره شرایط منطقه گفت: خیلی ها می گفتند چگونه می شود که مسلمانی نماز بخواند و روزه بگیرد اما بدون ولایت قبول نباشد ولی حالا با وجود داعشی ها این سوال پاسخ یافته است. بسیاری از این داعشی ها بیشتر از مسلمانان دیگر نماز می خوانند و ورزه می گیرند اما چرا به این ورطه خطرناک افتاده اند چون ولایت ندارند. حالا مشخص می شود که چرا امام رضا (ع) فرمود نماز و روزه بدون ولایت قبول نیست. دلیلش همین است که بدون ولایت هرکسی در هر مقامی که باشد با خطر انحراف رو برو است.

انحراف در همه جریان های سیاسی بوده است

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: اگر ولایت و پیروی از ولایت نباشد انحراف قطعی است. این انحراف هم محدود به جریان انحرافی در طیف اصولگرایی محدود نمی شود. جریان اصلاح طلبی هم دچار انحراف شد. انحراف آنها این بود که گفتند دیگر اسلام جوابگو نیست و مثل این است که با دوچرخه بخواهیم به کره ماه برویم و رفتند به سمت سکولار ـ لیبرال شدن حکومت. این یک نوع انحراف است. انحراف دیگر هم از نوع غلات در دوران احمدی نژاد شکل گرفت که گفتند خوب همه چیز امام زمان (عج) است و دیگر نیازی به ولایت و علما و مراجع  نداریم و این هم شد یک انحراف دیگر .

لاریجانی در پایان خطاب به جوانان انقلابی کشور گفت: مادام که پیرو ولایت باشید و این ویژگی ها را مد نظر داشته باشید انقلابی باقی می مانید و با خاطر داشته باشید که جوان انقلابی ما باید بداند که شکر نعمت اسلام به این پنج عمل اصلی بستگی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه پنچ عمل اصلی که برای به جا آوردن شکر نعمت اسلام لازم است  را شناختن درست دین، انجام وظایف دینی، معرفی دین ، اقامه دین و دفاع غیرتمندانه از دین عنوان کرد و گفت:  نخست اینکه باید دین را درست بشناسیم. فهم درست دین بسیار اساسی است و برای این کار باید رفت سراغ علما و دائم در اطراف علما بود. دوم اینکه وظایف دینی را انجام بدهند باید برای انها قیام کند نمی توان یک بچه مسلمان انقلابی بود ولی وظایف دینی را عمل نکرد. وظایف دینی را نیز باید شناخت.سوم اینکه یک جوان مسلمان انقلابی باید دین خود را به اندازه خود به دیگران معرفی کند. چهارم برای اقامه دین قیام کند یکی از مصادیق امروزی قیام برای دین شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح است و پنجم اینکه جوان مسلمان انقلابی باید غیرت دینی داشته باشد. برخی می گویند نباید متعصب بود این حرف درستی نیست. تعصب درهمه جا بد نیست.  برای دین باید غیرت و تعصب داشت. نباید اجازه داد برخی بوالهوس به دین توهین کنند و ما ساده از کنار آن بگذریم.