×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش روابط عمومی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی گفت: جایگزینی مجازات برای مجازات حبس و استفاده نکردن از این مجازات در احکام قضات از جمله اقداماتی است که در ارتباط با قوانین و مقررات انجام شده است.

معاون اول قوه قضاییه بر جایگاه ادیان الهی در ایجاد نظام‌های حقوقی تاکید و عنوان کرد: برای تبیین جایگاه ادیان الهی، گفت‌وگوی بین ادیان بسیار مهم است.
حجت الاسلام «سیدابراهیم رییسی» در همایش ملی جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی با بیان این مطلب افزود: ادیان الهی دین حنیف ابراهیمی دارند و این موضوع ریشه در فطرت انسان، حق‌خواهی و عدالت‌خواهی آنها دارد و اعتقاد و باور ما باید به همه انبیا باشد.

وی ادامه داد: ‌در ادیان الهی ظلم به خود، خدا و دیگران و محیط زیست محکوم است. هیچ یک از پیروان ادیان نیز نباید ظلم کنند و به طور کلی ظلم از سوی هر یک از مدعیان الهی که باشد باید در مقابلش ایستاد.

وی با بیان اینکه امروزه ادیان در مقابل یک امواج دگرگون‌ساز جامعه بشری قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: مدرن‌سازی، عرفی‌سازی و جهانی‌سازی از جمله این امواج هستند که در مقابل این امواج باید بتوانیم برخوردی متعادل داشته باشیم و در واقع باید پاسخ این پرسش را که تعامل ادیان با یکدیگر در مواجهه با این امواج دگرگون‌ساز چگونه است، به دست آوریم.
رییسی با بیان اینکه باید بتوان از فرصت‌ها بهره جست و تهدیدها را مرتفع ساخت افزود: تمام حقوق سیاسی، اجتماعی و دینی برای متدین و ادیان الهی در نظام اسلامی تضمین و همچنین عدالت اجتماعی و امنیت هم در این نظام تضمین شده است.

وی با بیان اینکه نسبت به مسایل کیفری و جزایی گام‌های اساسی برداشته شده است گفت: جریان‌های ساخته و پرداخته با نام دین و ادیان الهی نباید به حساب دین و ادیان آسمانی گذاشته شوند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: راهکار این موضوع این است که ادیان با هم گفت‌وگو داشته باشند و گفت‌وگوی بین ادیان راهکار بسیار خوبی است و این گفت‌وگوها می‌تواند نسبت به مسایل نظری موثر باشد.

رییسی با بیان اینکه امروز مغرب زمین با نام حقوق بشر، حقوق انسان‌ها را تضییع می‌کند، گفت: مغرب زمین نام حقوق بشر را یدک می‌کشد، اما بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است. ما در زمینه حقوق بشر در جایگاه مدعی هستیم و غرب در این زمینه به عنوان متهم قرار دارد و مدارک بسیار زیادی علیه مغرب زمین در زمینه جرایمی که نسبت به انسان‌ها مرتکب شده‌ است وجود دارد.

وی گفت:‌ کاش دادگاه عالی بین‌المللی در جهان وجود داشت که بدون نفوذپذیری قدرت‌های سلطه‌گر، ستمگرانی را که به نام دین برای امیال ستمگرانه خود به افراد ظلم می‌کنند، محکوم و مجازات می‌کرد.
وی در حاشیه این همایش در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس نیز گفت: حبس‌زدایی سیاستی است که مورد تاکید رییس قوه قضاییه بوده است و در دیداری که قضات با مقام معظم رهبری داشتند ایشان نیز بر مجازات‌های جایگزین حبس تاکید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی با تاکید بر کاهش استفاده از مجازات حبس افزود: ما باید جمعیت کیفری را در کشور کاهش دهیم و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که جمعیت کیفری آن افزایش یابد، البته کسانی که در زندان محکوم شده‌اند اگر کنترل شوند و در حکم آنان ذکر شود که از ابزارهای الکترونیکی (دستبند و پابند الکترونیک) برای آنان استفاده شود می‌توان جمعیت کیفری در زندان را کاهش داد.

وی افزود: اقدامات اولیه برای استفاده از ابزار الکترونیکی ویژه زندانیان فراهم شده و امیدوارم به‌زودی این طرح اجرا ‌شود.