×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر وجود عزم جدی قوه قضاییه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: اطمینان می‌دهم که رسیدگی و برخورد قانونی با پرونده فساد مالی اخیر به دست فراموشی سپرده نخواهد شد.

، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش «پیشگیری و مبارزه با فساد» که در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: قوانین و مقررات می‌توانند نقش بسیار مهمی در بازدارندگی داشته باشند. آن‌چه مسلم است این است که عموم مردم در مورد این موضوع دغدغه دارند و خواسته‌شان این است که بایدها و نبایدها اجرا شود.

وی ادامه داد: با افراد متجاوز نسبت به قانون هم باید طبق قانون برخورد شود اما عموم مردم خود را موظف می‌دانند که قانون‌مدار حرکت کنند؛ لذا قوانین بازدارنده و بایدها و نبایدهایی که بتواند جامعه را به سوی اجرای یک نظام اداری سالم هدایت کند، بسیار اهمیت دارد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با کارکردهای پنج نهاد نظارتی ایجاد شده برای مبارزه با فساد، اظهار کرد: بعضی از این نهادها مانند سازمان بازرسی وظیفه‌ای عام دارند و بعضی دیگر مانند دیوان محاسبات اداری وظیفه‌ای خاص دارند ولی ما وظیفه را باید در سه سطح قرار دهیم؛ یکی اینکه خود کارکنان و دست‌اندرکاران در هر حوزه‌ای تخلف را یک خطای نابخشودنی بدانند که این موضوع به‌ویژه در نظامی که مبتنی بر دین است، بسیار اهمیت دارد. سطح دوم، بحث نظارت مدیران است. ما اصلا تعریفی از مدیریت بدون نظارت نداریم. مدیران باید با فساد برخورد کنند و قبل از هر کسی آنان هستند که باید فریاد بزنند و بسترهای فساد را از بین ببرند؛ لذا اصلاح بسترها بسیار مهم است و ما این مساله را در فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب هم می‌بینیم.

رئیسی در رابطه با سوالی مبنی بر نگرانی مردم از وضعیت رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر خاطرنشان کرد: من به مردم عزیز این اطمینان را می‌دهم که به هیچ عنوان رسیدگی به این پرونده به دست فراموشی سپرده نخواهد شد و با جدیت به آن رسیدگی می‌شود. اطلاع‌رسانی در این زمینه هم توسط سخنگوی قوه قضاییه انجام خواهد شد.

وی در پایان درباره‌ قانون نظارت بر رفتار قضات یادآور شد: ما بخش‌هایی مثل دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات داریم. اگرچه قضات باید خود را دور از هرگونه آلودگی بدانند اما باز هم نهادی برای نظارت بر رفتار قضات ایجاد کرده‌ایم.

معاون اول قوه قضاییه همچنین طی سخنانی در همایش «پیشگیری و مبارزه با فساد» با اشاره به فساد اخیر بانکی گفت: اخیرا اختلاس بزرگی به وجود آمده است که مجرم‌ها متفاوت هستند اما نوعا از یک جنسند.

 رئیسی با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) برگزاری این نشست را به فال نیک گرفت و تصریح کرد: هر سال که از روزهای عاشورا می‌گذرد، پیام عدالت‌خواهی عاشورا و مبارزه با فساد ابعاد بیشتری پیدا می‌کند و موجب انقلاب‌ها و خیزش‌هایی در جوامع بشری می‌شود که بر این اساس جلوه‌های عاشورای حسینی برای مبارزه با فساد روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی خارج شدن هر چیزی از اعتدال را فساد دانست و افزود: قرآن انسان‌ها را به دارالسلام دعوت می‌کند. این سوال مطرح می‌شود که آیا بدون داشتن شهری سالم دست‌یابی به دارالسلام ـ که جایگاهی است در بهشت ـ آسان است؟ دارالسلام جامعه‌ای است که در پرتو عدالت، معنویت و عقلانیت باشد و همه‌ این موارد خلاصه شده در پایه‌های توحید و آموزه‌های دینی. جامعه‌ای که بر پایه ‌آموزه‌های دینی باشد ما را به دارالسلام ترغیب می‌کند. ما به دنبال تشکیل جامعه‌ای هستیم که این جامعه به دنبال روابط سالم است و این جامعه، جامعه‌ای است که در آن فساد وجود نداشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: نگاه ما به جامعه‌ سالم با آنچه که در غرب از جامعه فارغ از فساد وجود دارد، متفاوت است. در مورد «فساد» دو موضوع وجود دارد؛ یکی مبارزه با فساد است و دیگری مبارزه بر اساس مبنای توحید. درست است که از نگاه بیرونی این دو یکی است اما دو معنا دارد.

رئیسی افزود: جامعه‌ سالم که دور از فساد و انحراف تعریف شود جامعه‌ای است که مبتنی بر یک نظام عاشورایی و بر مبنای عدالت، عقلانیت و توحید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نگاه امروز ما این است که نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر یک نظام عاشورایی و توحیدی است، پرچمدار مبارزه با فساد اعم از فساد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. جمهوری اسلامی در هر بعدی می‌خواهد جامعه‌ سالم ایجاد کند و امروزه می‌خواهیم بر اساس آموزه‌های دینی جامعه‌ای سالم را بنا کنیم که همخوانی با فساد ندارد. اساسا نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد که لانه‌ای از فساد در این نظام ایجاد شود اما به هر حال کسی نیست که دچار فساد نشود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: بسیاری از فسادهای سیاسی ریشه در فسادهای اقتصادی دارد. در جامعه‌ دینی ما مبارزه با فساد که در اصل مبنایی دیده می‌شود نه تاکتیکی، یک استراتژی است و این با نظام دینی ما عجین شده است.

رئیسی اظهار کرد: رویکرد ما نسبت به کشورهای مختلف در بحث مبارزه با فساد یک رویکرد علمی، ارزشی و تجربی است که امروزه بیشتر بر محوریت توسعه‌ فرهنگ سازمانی تاکید دارد؛ البته این توسعه هر روزه بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر سالم تشکیل یافته از افراد سالم است؛ افرادی که از سلامت اخلاق و روح برخوردارند و قانون‌مدار هستند. افراد عاقل می‌توانند جامعه را سرشار از عدالت کنند و این افراد نیز می‌توانند جامعه را از فساد دور کنند.

معاون اول قوه قضاییه درمورد پیشگیری از فساد در مراحل تربیت، یادآور شد:‌ پیشگیری از فساد را باید از دو سالگی یا از دوران جنینی و قبل از جنینی آغاز کنیم زیرا پیشگیری از فساد دامنه‌ گسترده‌ای دارد که از مدرسه و دانشگاه شروع نمی‌شود. توجه به باید‌ها و نبایدها در جامعه و داشتن اخلاق سازمانی و جمعی در مسائل مختلف حائز اهمیت است. اگر انگیزه فساد به وجود آمد، اول باید تلاش شود که این انگیزه از بین برود یا اصلا ایجاد نشود. در مرحله‌ دوم اگر ایجاد شد، بسترها نباید اجازه دهند تا افراد به فساد گرفتار شوند.

رئیسی درخصوص فساد مالی اخیر یادآور شد: اخیرا فساد بزرگی به وجود آمده است که مجرم‌ها متفاوت هستند اما نوعا از یک جنسند و از همان بسترهایی که ذکر شد، استفاده کرده‌اند. معتقدم اگر زمینه‌های فساد از بین برود افرادی که انگیزه‌ انجام فساد را دارند، نمی‌توانند فساد کنند.

وی ادامه داد: ما چرا همواره به دنبال تقصیرها هستیم و از قصورها نامی بر زبان نمی‌آوریم؟ در بیشتر کارهای کارشناسی و مدیریتی قصور‌ها می‌توانند زمینه‌ ایجاد فسادهای بزرگ شوند. اگر افراد کوتاهی‌هایی را مرتکب می‌شوند باید به آن توجه خاص شود که این توجه مختص به دستگاه قضایی نیست بلکه نیازمند نظارت کلی سازمان‌های مختلف است. این نظارت اگر قدرت لازم را نداشته باشد نمی‌تواند موفق واقع شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: برای به دست آوردن این موفقیت باید از مدیران با کفایت و کارآمد و ارزش‌مدار استفاده کرد.

به گفته رییسی برای برخورد با فساد، تقویت سیستم اداری کشور نیز مهم است و مدیران باید از هرگونه فساد جلوگیری کنند و اراده‌ قوه قضاییه برای مقابله و برخورد با فساد دارای ارزش است.

وی افزود: شورای عالی نظارت در قوه قضاییه تشکیل شده است تا بتواند با نظارت برون‌سازمانی بر کارها بهتر عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور توانسته به خوبی عمل کند و استفاده از فناوری یکی از نکات مهمی است که می‌توان با فساد مقابله کرد. یک اراده‌ جدی در قوه قضاییه در مقابله با فساد وجود دارد که مربوط می‌شود به منشور ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری که اگر به اجرا می‌رسید شاید این پرونده‌ها که اکنون ذهن افراد را به خود مشغول کرده به وجود نمی‌آمد.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: اگر به نسخه‌ جامع و کامل رهبری در فرمان ۸ ماده‌ای به دقت توجه کنیم زمینه‌های فساد را از بین می‌بریم.

رئیسی در پایان گفت: اکنون در نظام جمهوری اسلامی که اقتدارش خودنمایی می‌کند نیازمند اعتماد مردم هستیم تا بتواند در تمامی صحنه‌ها حضور داشته باشیم و این اعتماد عمومی هر چه قدر بیشتر باشد، بیشتر باعث ناامیدی دشمن می‌شود.