×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

جلسه هیات عمومی وحدت رویه دیوان عالی کشور صبح روز سه‌شنبه با حضور ‌آیت‌الله محسنی گرکانی ریاست دیوان عالی کشور و ححت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و قضات عالی رتبه دیوان عالی برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، در ابتدای این جلسه رییس دیوان عالی کشور ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر معظم اسلام (ص) و سلاله پاکش امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت گفت: همانگونه که پیامبر اسلام فرموده‌اند: باید در برخورد با مردم همانند پدری مهربان باشیم و از بداخلاقی و برخورد بد اجتناب نماییم. فلسفه هفته وحدت نیز این است که پیامبر اسلام را که پیام‌آور وحدت، اخوت، برادری، رحمت الهی و اخلاق اسلامی است الگوی خود قرار دهیم.

آیت‌الله محسنی گرکانی افزود: در کتاب شریف مکاتیب الرسول آمده که پیامبر اسلام بعد از استقرار حکومت دینی در مدینه و اعزام کارگزاران به اطراف و اکناف ‌۴ دستور مهم و محوری را به مردم یمن درباره نماینده خود پس از انتصابش به عنوان حاکم یمن صادر فرمودند، در نامه حضرت به مردم یمن درباره معاذبن جبل آمده: امر ته بتقوی الله و العمل بکتابه و سنه رسوله و ان یکون ابا رحیما.

رییس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: مساله قضاوت که از شئون بسیار بالای اسلامی است را باید همراه با عدالت به پایان برسانیم. فلسفه عدالت در قضاوت حمایت از ستمدیدگان است. اگر عدالت در قضاوت شرط نباشد ابرقدرت‌ها و سرمایه‌داران احکام را به نفع خود ضبط می‌کنند. همانگونه که در دعای امروز آمده است از خداوند منان می‌خواهیم به حق پیامبر بزرگوارش و سلاله پاکش امام صادق در این روز مبارک سه دعا را مستجاب فرماید گناهان ما را ببخشد و بیامرزد و غم‌ها و غصه‌های فردی و خانوادگی و اجتماعی ما را بزدارید و همچنین دشمنان داخلی و خارجی و توطئه‌گران را نابود فرماید.

در این جلسه از قضاتی که در بهمن ماه بیشترین میزان رسیدگی به پرونده‌ها را داشتند نیز تقدیر به عمل آمد.

در جلسه امروز هیات عمومی وحدت رویه دیوان عالی کشور، پرونده ردیف ‌٨۶/۶ وحدت رویه قضایی در مورد دخالت وکیل دادگستری در اقامه دعاوی حقوقی طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای حاضر پس از انجام مذاکرات مفصل در اطراف موضوع به ویژه مواد ‌٣١ و ‌٣٢ قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب ‌١٣۵۶ و مواد ‌٢ ، ‌٣١ و ‌٣٩ قانون آیین‌ دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ‌١٣٧٩ اصول سی و چهارم ، سی و پنجم و یکصد و پنجاه و نهم قانون اساسی، با رای اکثریت قریب به اتفاق دادنامه ‌٢٧/۵/١٣٨۵-۲۷-۱۲۲۰ شعبه پانزدهم دادگاه تجدیدنظر استان تهران را مبنی بر عدم لزوم دخالت وکیل دادگستری در اقامه دعاوی حقوقی، صحیح و منطبق با موازین شرعی و قانونی تشخیص فرمودند که این تصمیم در موارد مشابه برای کلیه شعب دادگاه‌ها و شعب دیوان عالی کشور لازم الاتباع است.