×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای درباره فوت ستار بهشتی، آخرین نظریه کمیسیون پزشکی هفت نفره را اعلام کرد. بر این اساس” محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده‌ی شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد.”

 

دادستانی تهران پیرو اعلام فوت ستار بهشتی، با تأکید بر حرمت نفوس و دماء شهروندان و تلاش در جهت احقاق حق و در راستای انجام وظایف ذاتی خود با تشکیل پرونده‌ای در این خصوص، تحقیقات لازم را در جهت تعیین علت فوت و شناسایی مقصران احتمالی به عمل آورده که خلاصه‌ای از این اقدامات به شرح زیر به اطلاع عموم می‌رساند:

 

متوفی ستار بهشتی در تاریخ ۹۱٫۸٫۹ به موجب گزارش پلیس فتا به دادسرای عمومی تهران وطبق نیابت قضایی صادره در شهرستان رباط کریم با اتهامات مندرج در پرونده دستگیر وپس از تفهیم اتهام و صدورتامین قرار وثیقه در دادسرای شهرستان مذکور به بازداشتگاه پلیس فتا در تهران اعزام می‌گردد. در تاریخ ۹۱٫۸٫۱۰ متهم به همراه مامورین به شعبه بازپرسی اعزام گردیده و پلیس فتا طی گزارشی درخواست می کند به لحاظ انجام تحقیقات بیشتر در مورد متهم ده روز در اختیار مامورین پلیس فتا قرار گیرد که بازپرس متهم را به زندان اوین معرفی و مقرر کرد در تاریخ ۹۱٫۸٫۱۱ از زندان تحویل مامورین مذکور گردد که به همین نحو نیز اقدام گردیده اما در تاریخ ۹۱٫۸٫۱۳ حسب گزارش پلیس متهم در بازداشتگاه فتا فوت می نماید که پس از اعلام مراتب فوت در عصر روز ۹۱٫۸٫۱۳به کلانتری ۱۰۶ و اطلاع دادستانی تهران از واقعه، توسط بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران دستورات لازم به منظور انجام تحقیقات مقدماتی صادر شد. در جریان تحقیقات، توسط بازپرس اظهارات پدر و مادر متوفی به عنوان شاکی استماع و شکایت اعلامی صورت جلسه شد.

 

متعاقباً تحقیقات اولیه از مأمورین پلیس فتا صورت گرفت و با توجه به نتیجه‌ی تحقیقات و اظهارات ماموران پرونده و نیز مراقبین شیفت‌هایی که طی آن متوفی به بازداشتگاه وارد یا خارج شده است، سرانجام به چند نفر از مأمورین پلیس شامل افسران پرونده و مراقبین بازداشتگاه تفهیم اتهام و قرار بازداشت موقت صادر و متهمان به زندان معرفی شده‌اند که در تحقیقات تکمیلی از ماموران نیروی انتظامی، نتایج روشن‌کننده به دست آمده است.

 

هم‌چنین از تنها متهمی که شب پیش از حادثه با متوفی در بازداشتگاه پلیس فتا به سر می‌برده، پیرامون چگونگی حضور متوفی در بازداشتگاه، رفتار مأموران با وی و وضعیت جسمی وی تحقیقات لازم صورت گرفت. همزمان دفاتر مربوط به ثبت وقایع بازداشتگاه فتا بررسی و تصویر تهیه شده از کلیه‌ی صفحات این دفاتر مربوط به روزهای ورود و خروج ستار بهشتی پیوست پرونده گردیده است که مؤید تحقیقات بازپرس از ماموران انتظامی بازداشت شده می‌باشد.

 

بررسی پرونده‌ی پزشکی متوفی در بهداری زندان اوین و تحقیق از پزشکان این بهداری، اقدام دیگری بود که صورت گرفت. در ادامه از زندانیانی که با متوفی در یک بند از زندان اوین به سر می‌برده‌اند و هم‌چنین از مأموران بند محل نگه‌داری متوفی در خصوص وضعیت جسمی و نحوه‌ی رفتار مأموران با مرحوم ستار بهشتی در هنگام ورود به زندان تحقیقات کاملی به عمل آمده است.

 

ذکر این مطلب ضروری است که دادستانی تهران هم چنین در مورد فوت مرحوم ستار بهشتی سوای برخی اتهاماتی که متوجه مامورین بازداشتی است به برخی احتمالات دیگر که ناشی از تبلیغات سوء و نحوه‌ی ‌اطلاع رسانی غیر متعارف برخی سایت‌های معاند در مورد متوفی ستار بهشتی بوده است، توجه لازم را نموده وبه تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

 

در اقدام دیگری طبق دستور بازپرس، جسد به پزشکی قانونی انتقال یافت که پس از معاینه‌ی جسد، گواهی مربوطه که مؤید وجود چند فقره کبودی در کتف و دست و پای متوفی بود، صادر گردید. پزشکی قانونی در نظریه اول، اعلام علت قطعی فوت را منوط به وصول جواب آزمایشگاه سم‌شناسی و نتیجه‌ی کالبدگشایی نمود.

 

در تاریخ ۹۱٫۸٫۲۱ نظریه بخش سم‌شناسی و آسیب‌شناسی پزشکی قانونی واصل شد که طی آن وجود هرگونه دارو یا سم در بدن متوفی منفی اعلام گردید.

 

درنظر ۹۱٫۸٫۲۴ اعلام گردیده است در معاینه ظاهری بعمل آمده چند مورد کبودی در حال جذب در تنه و اندام تحتانی و سائیدگی در قدام ساق چپ مشاهده گردیده و اعلام علت فوت به انجام تحقیقات قضایی منوط گردید.

 

در آخرین نظریه کمیسیون پزشکی هفت نفره (پزشکان متخصص پزشکی قانونی) که به تاریخ ۹۱٫۸٫۳۰٫ صادر گردیده، آمده است: «در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به این‌که در معاینه‌ی جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچ‌گونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده‌ی شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می‌تواند عامل شوک مذکور باشد».

 

با توجه به مراتب فوق، دادستانی تهران با تأکید بر سرعت در مشخص شدن علت فوت و رسیدگی دقیق به پرونده، روند تحقیقات را بدون هیچ‌گونه وقفه و ملاحظه‌ای به طور مستمر در جهت احراز واقعیت و احقاق حق ادامه داده و نتایج حاصل از تحقیقات را به اطلاع عموم خواهد رساند.