×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: دست گذاشتن بر روی منفی‌ها و چشم پوشاندن از نقاط مثبت با فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی ناسازگار است.

، سید علیرضا آوایی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست شوراهای حل اختلاف استان تهران در بررسی عملکرد مدیریتی اظهار کرد: شوراها در وضعی تاسیس شد که بخشی از درون قوه قضاییه مخالف آن بودند. بنایی عظیم بر روی یک آیین نامه با امکانات محدود گذاشته شد و در این شرایط و فضا آقای ستایشی کارش را شروع کرد.

وی گفت: از آنجایی که تمامی انسان‌ها مجموعه‌ای از قوت، ضعف، خوبی و بدی هستند و هر کدام دارای ویژگی خلقی و شخصیتی هستند لذا عقل و انصاف اقتضا می‌کند که بیشتر نگاه ما به نقاط مثبت باشد تا در این میان همه همدیگر را رشد دهیم و فضایل انسانی رشد پیدا کند و استعدادها شکوفا شود زیرا دست گذاشتن بر روی منفی‌ها و چشم پوشاندن از نقاط مثبت با فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی ناسازگار است.

رییس کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت: مشی پیامبران، اولیا و انسان‌های وارسته این بود که مصدق و موید انسان‌های صالح قبل از خود بودند و مشی دیگران همیشه تخریب پیشینیان بود. کارگزاران نظام اسلامی در تمامی سطوح باید همیشه به دوستان و برادران خود که قبل از آنها مسوولیت داشته و تلاش کرده‌اند، با دید مثبت توصیف کنند تا اخلاق، برادری و قدرشناسی از این تلاش‌ها جزو ملکات افراد جامعه شود.

آوایی افزود: یکی از اشکالاتی که در وجهه‌های مدیریتی وجود دارد آن است که با ورود مدیر جدید می‌گویند که چرا قلع و قمع نمی‌کنید. این‌ها نیروهای مدیر قبلی هستند و ممکن است به او خبر دهند. این چه فرهنگی است که در جامعه جا افتاده که یک مدیر برای اثبات خودش سعی بر نفی مدیران قبلی می‌کند. تقریبا این بدعت در کشور ما در بخش‌های مختلف وجود دارد که با انجام یک جابه جایی همه نگران می‌شوند.

وی تاکید کرد: نوع نیروهایی که در نظام اسلامی مسوولیت دارند غالبا گزینش شده‌اند و بچه‌های انقلاب، دوستان نظام و مریدان ولی فقیه هستند، تقویت این افراد باعث پیشرفت می‌شود و با تخریب به هیچ وجه تقویت نمی‌شویم.

 سید علیرضا آوایی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر توصیه‌اش به خانواده‌ها در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، اظهار کرد: من معتقد به شادی جوانان، خالی شدن هیجانات و شور و نشاط جوانان هستم که این کار بسیار خوب و نیاز جوانان است. منتهی اگر این کار به قیمت مزاحمت برای مردم، خطر جانی برای خودشان و خطر مالی برای مردم باشد‌، دیگر شادی نیست و عزا برای خودشان و خانواده شان است.

وی با بیان این‌که طبق تجربه نیت‌ها برای شادی و دور هم بودن، است، اظهار کرد: قطعا اگر بنا باشد جوانان بخواهند پرهزینه شادی کنند، افرادی بی دقتی کنند، استانداردها را به هم بزنند، برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند و به اموال مردم آسیب برسانند به این هزینه‌ها نمی‌ارزد و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در این موارد برخلاف میل باطنی، به خاطر تعیین تکلیف در مقابل آسیب دیدگان، ناچار به انجام وظیفه قانونی است.

آوایی از خانواده‌ها خواست که فرزندانشان را مدیریت کنند تا شادی‌های آنها به قیمت عزادار شدن دیگران تمام نشود.

رییس کل دادگستری استان تهران توصیه کرد که برنامه جایگزین برای چهارشنبه سوری تدوین شود تا با مدیریت و قرار گرفتن کنار مردم، آثار منفی این قضیه کم شود.

آوایی در پاسخ به سوال مبنی بر این‌که چه هشداری برای افرادی دارید که احیانا بخواهند در چهارشنبه آخر سال قضایای سیاسی را دنبال ‌کنند، گفت: اولا بعید می‌دانم کسانی از درون نظام چنین اهدافی داشته باشند، کسانی که به این کشور علاقه‌مند هستند این کار را نخواهند کرد در این موضوع تردید ندارم. غالبا کسانی که گاهی انتقاداتی نسبت به مجموعه ما و نظام دارند، کشور و نظام را دوست دارند مثل خیلی‌ها که هم نظام و کشور را دوست دارند و ولی فقیه را قبول دارند اما اشکالاتی نیز دارند، هرگز وارد این وادی‌ها نخواهند شد.

وی گفت: اگر کسانی بخواهند به قیمت ناامن کردن و تخریب اموال مردم وارد شوند، این دیگر هدف سیاسی نیست بلکه ناامنی و تقابل است حتی اگر برخی از آنها متوجه نباشند اما نتیجه همین است.

آوایی ادامه داد: اگر فردی اموال عمومی را آتش بزند و بگویید نیت بدی نداشتم، عقلا و عرف جامعه آن را نمی‌پذیرید البته امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد.

رییس کل دادگستری استان تهران با بیان این‌که امیدوارم تمام کسانی که امنیت کشور و مردم را دوست دارند به حساسیت شرایط توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد:‌ اگر افرادی از روی جهل یا تجاهل دست به این گونه اقدامات بزنند طبعا دستگاه انتظامی و قضایی از تمام ظرفیت قانونی موجود در برخورد با این افراد استفاده خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وضعیت پرونده عبدالمالک ریگی گفت: پرونده‌ها ابتدا در مرحله دادسرا تنظیم و تکمیل می‌شود سپس به دادگاه ارسال می‌شود و با توجه به این‌که این پرونده هنوز به دادگاه نیامده، نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

آوایی اظهار کرد: موفقیت مجموعه نظام را در برخورد با این شرور تبریک عرض می‌کنم و امیدواریم دستگیری ریگی موجب عبرت خود او و سایر افرادی شود که برای رسیدن به امیال دنیوی با همه چیز بازی می‌کنند.

وی گفت: قطعا دستگیری عبدالمالک ریگی در اقتدار نظام و امیدواری مردم به آینده کشور بسیار موثر است.

آوایی در مورد برگزاری جلسه دادگاه متهمان بازداشت شده در روز عاشورا گفت: دادگاه ادامه داد منتهی اگر بناست که رسیدگی منصفانه اتفاق بیافتد قدری زمان بر است، برخی پرونده‌ها حجیم است و نیاز به مطالعه و استماع دفاعیات وکلای متهمان دارد.

وی در مورد برگزاری علنی یا غیرعلنی این دادگاه‌ها گفت: اصل بر علنی بودن این دادگاه است مگر این‌که در قانون احصا شده باشد که برگزاری علنی مخل امنیت و عفت عمومی باشد.

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: سیاست قوه قضاییه این است که این پرونده را هر چه سریع تر به نتیجه نهایی برساند.

آوایی در مورد لزوم تعیین سخنگو برای قوه قضاییه گفت: در حد تجارب خود وجود سخنگو را برای قوه ضروری می‌بینم زیرا قوه قضاییه محل مراجعه مردم است که یکسری خدمات، کارهای بزرگ و نقاط مثبت و منفی در کنار وجود اشکالات در آن انجام می‌شود که جهات منفی را رسانه‌ها می‌گویند و گفتن گله‌ها برای رفع مشکلات به ما کمک می‌کند، اما جنبه‌های مثبت، تلاش، زحمات، خدمات، کار طاقت فرسا و پراسترس که در این قوه انجام می‌شود معمولا منعکس نمی‌شود که به نظرم سخنگوی قوه می‌تواند بخشی از این موارد را نه با مبالغه و اغراق گویی، به مردم منتقل کند.

رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر این‌که به سخنگویی که مردم را در جریان اخبار واقعی قوه قضاییه قرار دهد به شدت نیاز داریم، گفت: این سخنگو باید عالم و توانا باشد تا بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مهم ترین اتفاق سیاسی سال ۸۸ چیست؟ گفت: مهمترین اتفاق سیاسی سال ۸۸ بحث انتخابات بود، انتخاباتی با آن شکوه و عظمت و حضور، اتفاق بزرگ و مثبت کشور بود و اتفاق منفی، عوارض و اغتشاشاتی بود که مقداری شیرینی این انتخابات را به تلخی تبدیل کرد.