×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، آزمون وکالت امسال را از نظر امنیت و سوالات مطرح شده از بهترین آزمون‌ها دانست و گفت: این آزمون کیفیت بسیار بالا و خوبی داشت و فقط کسانی می‌توانستند پاسخ صحیح سوالات را بدهند که مطالعات کافی داشته باشند.

 

به گزارش لاویر نیوز-، سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور در نشست خبری روز شنبه با بیان اینکه آزمون اصولا رقابتی است، افزود: افراد به ترتیب نمره انتخاب می‌شوند تا حد نصاب مورد نیاز کانون مرکز تامین شود. امسال ۶۳۱ نفر از بین شرکت کنندگان آزمون وکالت انتخاب می‌شوند. بالاترین نمره می‌تواند شهر محل خود مثلا تهران را انتخاب کند تا پایین‌ترین نمره که بر اساس سهمیه‌ تعیین شده از سوی کمیسیون‌ها در هر کانون می‌توانند اقدام به انتخاب شهرهای مختلف بکنند.

 

 

 یک حقوقدان باید قانون، تفاسیر و محشای قانون را بداند

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر اینکه در این سیستم بهترین‌ها را گزینش می‌کنیم، اظهار کرد: وقتی به عنوان یک حقوقدان در آزمون ورودی شرکت می‌کنیم باید قانون، تفاسیر قانون و محشای قانون را بدانیم. این زمانی است که حقوقدان هستیم و نه حقوق‌خوان.

 

وی افزود: بنده و آقای کشاورز بارها گفته‌ایم سوالات آزمون ورودی وکالت از متن قانون می‌آید، درست هم گفتیم الان هم می‌گوییم از قانون می‌آید؛ اما تفاسیر قانون خارج از قانون نیست بلکه در تکمیل قانون است و باید شرکت کنندگان این تفاسیر را خوانده باشند.

 

 

 چرا نامه‌های اعتراض به آزمون نام و امضا ندارد؟

 

جندقی با اشاره به دو نامه اعتراضی تحت عنوان گروهی از شرکت کنندگان یا گروهی از دانش آموختگان خطاب به برخی از مسئولان که در آن به این‌که سوالات خارج از قانون طرح شده، اعتراضاتی شده است، گفت: این نامه‌ها، نام و امضا ندارد و حرف هایی به طور کلی زده شده است. کسانی که خود را گروهی از دانش‌آموختگان مطرح می‌کنند، چه کسی به آنها نمایندگی دانش آموختگان را داده است؟ اگر مدرکی دال بر نمایندگی دارند ارائه دهند.

 

وی افزود: این اقدامات جز اینکه جو ایجاد کند دردی دعوا نمی‌کند. ضمن اینکه هنوز نتایج آزمون اعلام نشده است. این افراد باید صبر کنند شاید جزء قبول شدگان باشند.

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: واقعیت این است که کانون وکلا به دنبال جذب حقوقدانان زبده است؛ زیرا حقوق مردم مطرح است و باید نسبت به کسانی که به امر وکالت وارد می‌شوند حساس باشیم. آنها باید دانش کافی داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند پس ما زبده‌ها را می‌پذیریم.

 

 

 معترضان به آزمون خودشان را مورد بازنگری قرار دهند

 

جندقی با تاکید مجدد بر اینکه تفاسیر قانون نیز بخشی از قانون است، گفت: اصل ماده قانونی است، در هر دکترین حقوقی، تفاسیر حقوقی و حاشیه‌نویسی ابتدا متن قانون می‌آید. بارها‌ گفته‌ایم سوالات از متن قانون است. الان هم می‌گوییم. سوالات سال‌های بعد هم از متن قانون است؛ اما باید بدانیم تفسیر قانون جزء خود قانون محسوب می‌شود. کسانی که اعتراض می‌کنند یا در تعلیم آنها اشکال وجود داشته یا در تعلم آنها. آنها باید خودشان را مورد بازنگری قرار دهند و با افراد دیگری که قبول شده‌اند مقایسه کنند،‌ باید دنبال ضعف خودشان باشند.

 

وی با انتقاد از ادبیات بکار رفته در این نامه‌ها اظهار کرد: ادبیاتی که در یکی از نامه‌ها که خطاب به برخی مسئولان از جمله لاریجانی نوشته شده، ادبیات یک حقوقدان که در آزمون ورودی شرکت کرده نیست. این ادبیات از جای دیگر نشات گرفته که من نمی‌دانم کجا است.

 

یکی از خبرنگاران پرسید شما تصور می‌کنید این نامه‌ها حساب شده هستند در حالی که در سال‌های گذشته نیز اعتراضاتی به نحوه برگزاری آزمون صورت گرفته است؟

 

جندقی پاسخ داد: ما هر سال تلاش می‌کنیم وضعیت خود را بهبود ببخشیم. در همان سالی که اعتراضاتی مطرح شد یکی از بهترین سال‌های امتحان ما بود و هیچ کدام از اعتراضات وارد نبود.

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سوالات و نکات مطرح شده از سوی برخی خبرنگاران مبنی بر اینکه نظرات مطرح شده در تفاسیر حقوقی متعدد هستند، گفت: نظریات متفاوت نیست. اگر دقت کنید نتیجه نهایی آنها یکی است.

 

جندقی خاطرنشان کرد: می‌پذیریم که سطح سوالات آزمون امسال از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است.

 

جندقی در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا ماده ۱۸۷ در این قضیه (اعتراضات) نقشی داشته است، گفت: نه، فکر نمی‌کنم.

 

وی خاطرنشان کرد: شاید برخی از موسساتی که دوره‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌کنند نقشی داشته‌اند البته اطلاع دقیقی ندارم.

 

 

آزمون وکالت سال آینده کانون مرکز دو مرحله‌ای است

 

جندقی با اعلام این خبر که آزمون ورودی وکالت در سال آینده در کانون‌های وکلای مرکز و همدان دو مرحله‌ای خواهد بود، افزود: مرحله اول این آزمون به صورت تستی برگزار می‌شود و تعداد دو برابر مورد نیاز از سوی کانون پذیرفته می‌شود که برای این افراد آزمون تشریحی برگزار خواهد شد و از این طریق بهترین‌ها را انتخاب خواهیم کرد.

 

جندقی در پاسخ به این سوال که برخی در مورد دو مرحله‌ای شدن آزمون کانون نگران هستند که ممکن است سلیقه‌ای عمل شود، گفت: آزمایش می‌کنیم اگر نتیجه‌بخش بود ادامه می‌دهیم.

 

 

ما بنگاه کاریابی نیستیم

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که فارغ‌التحصیلان حقوق در آزمون وکالت پذیرفته شوند.

 

وی با بیان اینکه نتایج آزمون وکالت ۸۹، ۲۰ دی ماه منتشر می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم وضع تحصیلی فارغ‌التحصیلان حقوقی به نحوی باشد که بتوانیم همه را جذب کنیم ولی ما بنگاه کاریابی نیستیم. قوه قضائیه، موسسات و شرکت‌های دیگر هم می‌توانند زمینه جذب فارغ‌التحصیلان حقوقی را فراهم کنند. ما در حد قانون و با نظمی که هشتاد سال است در کانون حاکم است اقدام به جذب نیرو می‌کنیم.

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه ما پشت سر قانون راه می‌رویم، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نتایج نامه‌های اعتراضی برخی داوطلبان، گفت: دو نامه که هر دو دارای متنی مشابه هستند نوشته شده است؛ اما هیچ کس با ما در این زمینه صحبتی نکرده. از طرف قوه قضائیه هم هنوز برای پیگیری این نامه‌ها تماسی با ما گرفته نشده است.

 

وی درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیشنهاد طرحی درخصوص جذب داوطلبان دارای دانشنامه حقوق در آزمون ورودی وکالت گفت: در پیش نویس جامع وکالت این موضوع پیش بینی شده است که دارندگان دانشنامه حقوق بتوانند در آزمون وکالت شرکت کنند.

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تاکیدکرد: در آزمون ورودی سال آینده فقط کسانی می‌توانند شرکت کنند که دارای کارت پایان خدمت یا معافیت دائم باشند. دلیل تصویب چنین امری این است که افرادی که بدون کارت پایان خدمت کارآموزی می‌کنند باید پس از دوره کارآموزی به سربازی بروند در حالی که موکلین آنها از نبودشان و پیگیری نشدن پرونده شاکی می‌شوند و این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است.

 

 

 با حذف ماده ۱۸۷ مکرر وکالت در روالی قانونی انجام شود

 

جندقی در ارزیابی از ایرادات وارده به ماده ۱۸۷ مکرر برنامه پنجم از سوی شورای نگهبان گفت: ماده ۱۸۷ مکرر ابتدا در برنامه پنجم توسعه نبود، ‌در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شده. در مورد طرح جامع وکالت که در مجلس مطرح است و ۵۰ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند از بین ۵۰ نفر، ۱۹ نفر عضو کمیسیون تلفیق هستند که طرح جامع وکالت را نیز امضا کرده‌اند که فکر می‌کنم با تصویب این طرح موضوع حل شود.

 

وی از نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون تلفیق و نماینده دولت درخواست کرد با حذف این ماده اجازه دهند امر وکالت در یک روال قانونی و نظام‌مند انجام شود.