×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران عصر امروز در برنامه نگاه روز رادیو ایران با اشاره به دیدار روز گذشته مسئولان عالی قضایی کشور با رهبر انقلاب و این موضوع که از سوی رهبر انقلاب عنوان شد اقتدار و اعتماد از سوی مردم به دستگاه قضایی ۲ رکن اساسی قوه قضائیه است، گفت: مطالبی که رهبر انقلاب گفتند استراتژی مهمی برای دستگاه قضایی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی از درون مشکلات زیادی مانند کمبود نیرو، تربیت نیروی خلاق و کمبود بودجه دارد اما باید در مسیر استحکام قدم بردارد، گفت: قوه قضائیه در ۳۰ سال گذشته گام‌های رو به جلوی بزرگی برداشته اما راه‌های زیادی وجود دارد تا به قله‌ای که به نام قضای اسلامی پیش روی ما است برسیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به این مطلب که راه پیشرفت دستگاه قضایی از درون خود دستگاه می‌گذرد، گفت: البته از این موضوع نباید فارغ شد که طی‌کردن موفقیت‌‌آمیز این مسیر تنها با کمک سایر دستگاه‌ها و قوا میسر خواهد شد برای مثال اگر بودجه دستگاه قضایی حل نشود، اگر قوانین درستی برای ما وضع نشود و اگر کارمندان درستی تربیت نشده و جذب نشوند دستگاه قضایی موفق نخواهد بود.

وی به بحث اعتمادسازی به عنوان دومین رکن دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی همیشه از این موضوع رنج می‌برده است زیرا طبیعی است در همه پرونده‌ها یک طرف پرونده به واسطه صدور رأی ناراضی و طرف دیگر خوشحال باشد اما تلاش می‌کنیم تا با دادرسی‌های عادلانه و برگزاری جلسات رسیدگی سریع جلب اعتماد عمومی را ایجاد کنیم.

جعفری دولت‌‌آبادی از اعتمادسازی به عنوان گفتمان عدالت نام برد و گفت: اگر می‌خواهیم اعتماد سازی کنیم باید عدالت را گسترش دهیم یعنی رسیدگی‌هایمان آنقدر سریع و صحیح باشد تا افرادی که محکوم می‌شوند حداقل در درون خودشان و توسط وجدانشان قانع شوند.

وی افزود: البته اعتمادسازی شاخه دیگری نیز دارد که به عملکرد دستگاه قضایی مربوط می‌شود که در توضیح این موضوع باید گفت اگر رفتار ما در دستگاه قضایی صحیح باشد و منطبق بر قانون خودش موجب اعتمادسازی می‌شود.

* سخنان رهبری اتمام حجت با رسانه‌ها بود
——————————————————

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره موضوع رسانه‌ای شدن اتهامات افراد پیش از اثبات جرم و حتی عدم لزوم این کار پس از قطعی شدن حکم گفت: برای پاسخ به این سؤال به کمی عقب‌تر باز می‌گردم یعنی زمانی که برای اولین بار به عنوان دادستان تهران انتخاب شدم.

وی افزود: در همان زمان بخشنامه‌ای صادر کردیم و مانع از پخش علنی محاکمه افراد دستگیر شده شدیم اما در همان زمان به ما اعتراض شد و عنوان کردند که دانستن حق عمومی شهروندان است و ما با این اقدام آنها را از حق خودشان محروم کرده‌ایم در حالی که ما در همان نقطه اعلام کردیم دستیابی به حق نباید مساوی با هتک حیثیت از افراد باشد و تلاش کردیم حرکتمان بر مدار قانون باشد.

جعفری دولت‌آبادی افزود: مطبوعات برای انتشار اخبار دو چارچوب پیش روی خود دارند که اولی رسالت‌ها، وظایف و اهداف آنهاست،رسالت مطبوعات در قانون تصریح شده که عبارت است از روشن‌ ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح دانش مردم، در حالی که در نقطه مقابل در قانون مطبوعات اشاره شده باید انتشار اخبار با رعایت مصالح جامعه و موازین اسلامی صورت گیرد. به این ترتیب دو عامل موازین شرعی و موازین اخلاقی بر روند انتشار اخبار رسانه‌ها باید نظارت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌شود که سایت‌ها و رسانه‌ها به سرعت پس از وقوع یک حادثه به جزئیات آن دست می‌یابند، گفت: ما امروز در عصر انفجار اطلاعات به سر می‌بریم و پنهان کردن اخبار امکان ندارد. آنچه ما معتقدیم این است که اخبار باید به طور صحیح منتشر شود و در عین حال به این نکته نیز توجه شود که از انتشار آن قصد تخریب نداشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به این مطلب که رسانه‌ها باید به سر خط برگردند و ابتدا صحت اخبار و دوم داشتن مجوز قضایی برای انتشار اخبار را سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: ما خودمان به اطلاع‌رسانی اعتقاد داریم زیرا در برخی از موارد الزام قانونی به اطلاع‌رسانی داریم مانند انتشار اسامی محکومان قطعی در پرونده‌های فساد اقتصادی.

جعفری دولت‌آبادی درباره اینکه به نظر شما راه برون‌رفت از این ماجرا و چالش انتشار اخبار چیست؟ گفت: به نظر من راه‌حل این موضوع در خود دستگاه قضایی است و ما باید بر اساس مرّ قانون اقدام به انتشار اخبار کنیم و در دوره‌ای که رقابت بین رسانه‌ها وجود دارد رفتاری انجام دهیم که مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین درباره این سوال که آیا با منتشر کنندگان چنین اخباری برخورد خواهد شد یا خیر گفت: سخنان دیروز مقام معظم رهبری اتمام حجت بود و ایشان به صراحت گفتند که رسانه‌ها باید از این اخلاق پرهیز کنند و دادستانی با این افراد برخورد خواهد کرد.

* ۸۰ درصد احکام مربوط به پرونده‌های فتنه ۸۸ اعلام شده است
————————————————————————

وی در پاسخ به سؤالی درباره نتیجه رسیدگی به پرونده افراد دستگیر شده در جریان فتنه سال ۸۸ گفت: جریان فتنه در ۲۵ بهمن سال ۸۸ آخرین اقدامات خود را انجام داد و به اعتقاد من به یک انتحار دست زد.

وی افزود: تمام عوامل فتنه دستگیر شده‌اند و بیشترشان محاکمه شدند و تنها تعداد کمی در انتظار محاکمه هستند و این در حالی است که تعدادی پس از قطعی شدن احکامشان امروز در زندان به سر می‌برند و منتظر پایان دوره محکومیتشان هستند.

جعفری دولت‌آبادی گفت: نظام با اقتدار در برابر ظلم بزرگی که عده‌ای با بهانه تقلب در انتخابات به نظام روا داشتند برخورد کرد و آنها را سر جایشان نشاند و من امروز به آنها می‌گویم به طور قطع این افراد راهی به جز بازگشت به دامن اسلام و انقلاب ندارند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به این مطلب که حدود ۸۰ درصد احکام پرونده‌های مربوط به ۸۸ اعلام شده و قطعی شده است، گفت: امیدواریم تا پایان شهریور ماه به پرونده تمام افرادی که مرتبط با فتنه ۸۸ بودند رسیدگی شود البته اینکه می‌گویم رسیدگی منظورمان محاکمه در تمام سطوح از جمله تجدیدنظر در دیوان عالی کشور نیز خواهد بود.

* لیست مفسدان اقتصادی چیزی که عنوان می‌شود، نیست
——————————————————————–

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ارائه لیستی حدود ۳۰۰ نفره از سوی رئیس‌جمهور به دادستانی تهران با موضوع اعلام اسامی مفسدان اقتصادی برای رسیدگی گفت: پس از ارسال این لیست از سوی قوه قضائیه به دادستانی تهران افرادی که در آن لیست نامی از آنها برده شده بود مورد بررسی قرار گرفتند.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این مطلب که برخی از افرادی که نامشان در این لیست بود مشخص شد هنوز پرونده‌ای برایشان تشکیل نشده است و تنها کسانی هستند که به بانک‌ها بدهی دارند، گفت: بانک‌ها مکلف شدند بیایند بر علیه این افراد طرح شکایت کنند تا دادستانی تهران بتواند وارد موضوع شده و به این پرونده‌ها رسیدگی کند.

وی تأکید کرد:البته باید بگویم برخی از این وام‌ها با جعل و حیله گرفته شده که ممکن است از این بابت پس از اقامه دعوا مجرمان تحت تعقیب قرار بگیرند اما اگر اینگونه نباشد و وام به صورت درست و بدون هیچگونه حیله و اعمال مجرمانه گرفته شده باشد وظیفه بانک‌هاست که وثیقه‌های اخذ شده را در جهت حفظ حقوق بیت‌المال استیفاء کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: البته بودند افرادی که در سیستم دادسرا برایشان پرونده‌ای تشکیل شده بود که گزارش آنها را به رئیس قوه قضائیه ارجاع دادیم. در هر حال باید به این نکته توجه داشت که این لیست به آن معنا که از آن قید شده بود اینچنین نبود.

* قوه قضائیه عزم جدی در برخورد با شرارت‌ها و جرائم خشن دارند
—————————————————————————-

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود مطالبه عمومی شهروندان مبارزه و برخورد جدی با اشرار و مزاحمین نوامیس است، گفتک یکی از برنامه‌های مدیریت جدید قوه قضائیه مبارزه جدی با شرارت‌ها، سرقت‌ها و جرائمی است که باعث از بین رفتن امنیت عمومی می‌شود.

وی گفت: در قوه قضائیه و دادستانی کل کشور عزم جدی وجود دارد و مثال بارز آن ابلاغ دستور‌العمل دادستانی کل کشور به دادستان‌های سراسر کشور بوده تا بر اساس آن به اینگونه پرونده‌ها رسیدگی سریع‌تری شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به این مطلب که در شهر تهران هر ۱۵ روز یک بار ستاد جرایم خاص با حضور همه عوامل ذی‌مدخل تشکیل جلسه می‌دهد و پرونده‌های مهم را مورد رسیدگی قرار می‌دهد، گفت: به مردم نوید می‌دهیم که مبارزه با اینگونه جرایم همه جانبه خواهد بود اما توجه به این نکته را داشته باشید که همه ما باید نقش خود را ایفا کنیم.

وی تأکید کرد: به نظر ما اجرای احکام صادر شده برای چنین پرونده‌هایی می‌تواند آرامش‌بخش باشد و مردم از ما تضمین داشته باشند که دادستانی برای مبارزه مصمم است.

* باید در بحث برخورد با مواد مخدر به سراغ سرچشمه‌های اصلی قاچاق برویم
—————————————————————————————-

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره خط و مشی دستگاه قضایی در برخورد با مواد مخدر و قاچاق گفت: ۳ پیشبرد اصلی در این مقوله وجود دارد که اولی آن برابر برنامه پنجم توسعه موضوع بستن راه‌های توزیع است.

وی افزود: راه‌حل دوم مبارزه با ورود مواد مخدر است که برعهده پلیس و مرزبانی است و راه‌حل سوم برخورد با سرچشمه‌های اصلی قاچاق است.

وی با اشاره به این مطلب که خوشبختانه پلیس در هفته‌های گذشته تعداد زیادی از معتادان را از سطح شهر جمع کرده است، گفت: بارها شاهد بودیم که همین معتادان جرایمی مانند کودک‌آزاری، مسائل اجتماعی و مشکلات خانوادگی را رقم زده‌اند و باعث شده‌اند پرونده جدیدی در دستگاه قضایی باز شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به این مطلب که در ۳هفته اخیر چندین آزمایشگاه تولید مواد افیونی توسط پلیس شناسایی و عوامل دستگیر شده‌اند، گفت: این مبارزه باید دامنه‌دار باشد و تلاش کنیم به سرچشمه اصلی قاچاق و توزیع مواد مخدر در کشور برسیم.

* احتمالاً تا هفته آینده رسیدگی به پرونده خمینی‌شهر به پایان می‌رسد
———————————————————————————

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این مطلب که موضوع پرونده خمینی‌شهر در حوزه کاری دادستانی تهران نیست، گفت: البته در حاشیه نشست سراسری دستگاه قضایی با رئیس کل دادگستری استان اصفهان ملاقاتی داشتم که متوجه شدم محاکمه متهمان این پرونده آغاز شده است.

وی گفت: امید می‌رود تا پایان هفته آینده رسیدگی به این پرونده پایان بپذیرد البته به این نکته توجه داشته باشید که همین که پلیس و دستگاه قضایی اراده جدی نشان دادند و به سرعت متهمان را دستگیر کردند جای امیدواری دارد که مراحل رسیدگی به این پرونده نیز با سرعت انجام شود.

* پیشگیری از وقوع جرم بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی وظیفه دستگاه قضایی است
—————————————————————————————————

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به این مطلب که وظیفه اصلی دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: پیشگیری واژه‌ای است که از بهداشت به داخل دستگاه قضایی رسیده است زیرا در حوزه بهداشت معتقدند باید پیش از وقوع بیماری با واکسیناسیون افراد از ابتلای آنها به یک بیماری جلوگیری کرد که در دستگاه قضایی نیز اصل بر این است که از وقوع یک جرم پیشگیری شود.

وی گفت: موضوع پیشگیری در دستگاه قضایی را می‌توان به خشکاندن سرچشمه‌های وقوع جرم ربط داد و تلاش کرد تا وضع جامعه به گونه‌ای تغییر پیدا کند که زمینه وقوع جرم در آن وجود نداشته باشد.

وی برای مشخص شدن این موضوع مثالی زد و گفت: اگر بانک‌ها پیش از اعطای تسهیلات بانکی سوابق افراد را مد نظر قرار دهند و به کسانی که خوشنام نیستند و سابقه عدم پرداخت تسهیلات را دارند توجه کنند شاهد خواهیم بود که دیگر هیچ بدهکار بانکی به وجود نیامده و دیگر جرمی واقع نمی‌شود.

* افزایش یا کاهش نرخ دیه در حال بررسی است
——————————————————–

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش یا کاهش نرخ دیه گفت: بحث دیه از اختیارات رئیس قوه قضائیه است.

وی ادمه داد: در حال حاضر هیئتی کارشناسی موضوع قیمت واقعی دیه را در دست بررسی دارد و به محض اینکه به نتیجه برسد ابلاغ خواهد شد.

* به عنوان کارشناس معتقدم اجرای حکم در ملاء عام در پیشگیری از وقوع جرم نقش دارد
—————————————————————————————————

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای جعفری دولت‌آبادی به عنوان کارشناس مسائل حقوقی و قضایی فارغ از مسئولیت دادستانی خود نظرش درباره اجرای احکام در ملاء عام و تأثیر آن در پیشگیری از وقوع جرم چیست؟ گفت: به نظر من اجرای حکم در ملاء عام پیشگیری صد در صدی در وقوع جرم دارد.

وی گفت: البته باید به این نکته توجه کرد که اجرای یک حکم در ملاء عام منوط به حکم دادگاه است و مترصد اذن رئیس قوه قضائیه است اما معتقدیم کاملا جنبه پیشگیری دارد مگر آن دسته از جرائمی که بر اساس قوانین موجود نباید در ملأ عام احکام آنها اجرا شود.

*جرائم اقتصادی عموماً جرائم سازمان یافته هستند
———————————————————-

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امسال سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده دستگاه قضایی برای برخورد با مفسدان اقتصادی چه برنامه‌ای در دست اجرا دارد؟ گفت: جرائم اقتصادی امروز چند ویژگی بزرگ دارند که یکی از آنها سازمان یافته بودن آنهاست.

وی افزود: عامل دیگر در وقوع این جرائم این است که عمدتا متهمان اینگونه پرونده‌ها کسانی هستند که در بخشهای مختلف دارای نفوذ هستند البته این به معنای آن نیست که اینگونه مجرمان با دولت زد و بند دارند بلکه راه‌های نفوذی دارند که از آنها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این مطلب که یکی دیگر از ویژگی‌های اینگونه جرائم تخصصی بودن وقوع این پرونده‌ها است، گفت: نمی‌شود اینگونه پرونده‌ها را با پرونده‌های عادی مقایسه کرد. اینها نیازمند قضات متخصص و شجاع هستند زیرا در مرحله اول متهمان این پرونده دست به تطمیع زده و در مرحله بعد اقدام به تهدید می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: برای قضات سخت است که به چنین پرونده‌هایی رسیدگی کند اما خوشبختانه در تهران دادسرای ویژه وجود دارد و به همه مجرمان هشدار می‌دهیم که به دنبال سفارش و پارتی‌بازی نباشند.

* سیاستمان پذیرش گزارشگر ویژه نیست
————————————————

جعفری دولت آبادی در بخش پایانی سخنان خود درباره این پرسش که در چند هفته اخیر رسانه‌های غربی اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با جرائم خاص و برخی جرائم دیگر را به عنوان مصادیقی از نقض امور بشر عنوان کردند و برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز تلاش می‌کنند تا نماینده‌ای را به ایران بفرستند، دستگاه قضایی چه واکنشی نسبت به این موضوع خواهد داشت؟ گفت: غربی‌ها بعد از آنکه در موضوع هسته‌ای موفقیت‌های لازم را به دست نیاوردند به دنبال راهکاری بودند تا جبران خسارت‌های خود را کرده باشند.

وی افزود: آمریکا و انگلیس خودشان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند در حالی که ما معتقدیم حقوق محکومان مورد احترام است و این فریب‌کاری‌هایی که غرب با نام حقوق بشر می‌کند به واسطه شکست خوردن آنها در موضوع هسته‌ای و پس از آن فتنه ۸۸ است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران تأکید کرد: سیاست ما پذیرش گزارشگر ویژه نخواهد بود زیرا معتقدیم هدف از ورود این نوع گزارشگران صرفا دخالت در امور کشورمان است.

جعفری دولت آبادی در خاتمه دغدغه بزرگ خودش را اعتماد مردم به دستگاه قضایی خواند و گفت: امیدواریم مردم ما را به عنوان یاوران خودشان پذیرا باشند و هر کجا از ما نقصی می‌بینند از طریق دفترمان مطلب را به ما ارجاع بدهند زیرا مردم بزرگترین یاور ما خواهند بود.