×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عباس جعفری روز جمعه در گفتگوی اختصاصی با ایسنا اظهار داشت :با توجه به ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۸۸، اقدام سایت مشرق جرم محسوب می شود و  بر همین اساس بر علیه مدیر این سایت اعلام جرم شد  که  پرونده متشکله پس از تحقیقات لازم به دادگاه ارسال خواهد شد.

به موجب ماده مذکور هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان) به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

دادستان تهران همچنین با استناد به ماده ۲۳ همین قانون گفت: علاوه بر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مقام قضایی رسیدگی کننده به پرونده نیز می تواند نسبت به فیلتر یا مسدود کردن سایتها و وبلاگهای دارای محتوای مجرمانه اقدام کند.

وی افزود : پس از انتشار نامه مذکور در سایت مشرق و یک وبلاگ که به عنوان منبع اصلی انتشار این نامه بود، سایت ها و وبلاگ های دیگر به اقدام مشابه دست زدند که دادستان تهران از کارگروه مذکور خواست نسبت به حذف نامه در سایت ها و وبلاگ هایی که مبادرت به انتشار متن کامل آن نموده بودند، اقدام گردد که برخی انجام دادند و شماری نیز اجرا نکردند.

جعفری با رد برخورد  متفاوت و  ناعادلانه دادستانی با سایت ها اظهار داشت : دستور اولیه مبنی بر این امر بود که کلیه سایت ها و وبلاگ ها، نامه مذکور را حذف نمایند، بنابر این طبیعی است سایت هایی که دستور قضایی را اجرا نکردند، فیلتر شدند و برای وبلاگی که منبع اولیه انتشار نامه بود پرونده تشکیل شد و مدیر آن احضار گردید و در مورد سایت هایی که صرفا خبر این نامه را منتشر کرده بودند تذکر داده شد که نسبت به حذف آن اقدام نمایند.

وی اضافه کرد : هدف دادستانی در تشکیل پرونده و فیلتر کردن برخی سایت ها و وبلاگ ها ، جلوگیری از وقوع جرم، گسترده شدن فضای بداخلاقی ، رواج تهمت و افترا در جامعه است و  بند هـ ماده ۲۶ قانون جرایم رایانه ای نیز بر تشدید مجازات در این گونه موارد دلالت دارد.

دادستان تهران گفت : از نیروهای ارزشی و ولایت مدار انتظار می رود بیشتر از سایرین از مقررات ، قوانین ُو دستورات قضایی تبعیت نمایند .

جعفری با اشاره به سخنان عده ای که معتقدند  قوه قضاییه باید ظرفیت و آستانه تحمل خود را در برابر انتقادها افزایش دهد، گفت: باید بین توهین و انتقاد تفاوت قائل شد. ماده ی ۳ قانون مطبوعات مقرر می دارد: “مطبوعات حق دارند نظرات ، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسؤولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند”. در تبصره ی ذیل آن آمده است “انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می باشد”.

وی با تأکید بر استقبال دادستانی تهران از انتقاد و بیان مشکلات، از مطبوعات، سایت ها و وبلاگ ها خواست تا در چارچوب مقررات جاری کشور فعالیت نمایند.

جعفری در ادامه بااشاره به اقدامات عوامل فتنه در عاشورای سال گذشته،‌ اعلام کرد : تعقیب و محاکمه سران فتنه به عنوان یک مطالبه عمومی مورد توجه قوه قضاییه قرار دارد و در زمان مقرر اقدام خواهد شد.

دادستان تهران همچنین دستگیری دو نفر از خبرنگاران روزنامه شرق به نام های طباطبایی و فرجی را تأیید کرد و گفت که تحقیقات از آنها ادامه دارد .

وی با رد برخی ادعاهادر مورد محمد نوری زاد نیز گفت : وضعیت جسمی وی خوب و مناسب است