×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

همایش «تبیین اخلاق حرفه‌ای، آسیب‌ها و چالش‌های فراروی وکلا و مشاورین حقوقی با رویکرد صیانت اجتماعی» در دادگستری کل استان یزد برگزار شد.

در این همایش رییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به اخلاق حرفه ای وکالت و آنچه که یک وکیل باید بداند و رعایت کند اظهارکرد: نیت خالص مهمترین ویژگی کار وکالت است و اگر کسی با نیت خدایی انجام وظیفه نماید عمل او عبادت محسوب می شود.

غلامحسین حیدری با اشاره به اینکه طبق گفته معصومین دوستی دنیا سر منشا تمامی خطاهاست افزود: اقتصاد مدارانه حرکت کردن در جهت امرار معاش کار پسندیده ای نیست و هر عملی که انسان انجام  می دهد در وهله اول باید نیت خدایی داشته باشد.

وی تأکید کرد: وکیل باید دفاع از حق و حقیقت را سرلوحه کاری خود قرار دهد و تنها از کسی دفاع کند که ذی حق باشد.

حیدری راز داری حرفه ای و افشا نکردن اسرار موکلان را از دیگر خصوصیات امر وکالت ذکر کرد و تصریح کرد: وکلا نیز مانند قضات باید در وهله اول در جهت صلح و سازش بین طرفین دعوا تلاش کنند.

وی رعایت نظم و انضباط ، وقت شناسی ، متانت و صبوری در رفتار و اعتقاد به اصل نسبی بودن دادرسی را از جمله خصوصیات امر وکالت ذکر کرد و اظهارداشت: وکلا باید ضمن مطالعه دقیق پرونده، مطابق با اسناد و مدارک و قوانین مرتبط با موضوع پرونده نسبت به دفاع از موکل خویش اقدام  نمایند تا مشکلی بوجود نیاید.

در ادامه این مراسم مدیر کل پیشگیری‌های حقوقی، قضایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با اشاره به نقش وکلا در پیشگیری از وقوع جرم گفت: فعالیت وکلا به عنوان مشاوران حقوقی مطمئن در جامعه می‌تواند جلوی تشکیل بسیاری از پرونده‌های قضایی را بگیرد و فرهنگ حقوقی جامعه را ارتقا بخشند.

عسکری افزود: تلاش وکلا در جهت صلح و سازش نیز  مانع از تشکیل پرونده در دادگاه‌ها می‌شود و این مسأله نقش زیادی در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دارد.

وی تأکید کرد: وجود حس عدالتخواهی و احقاق حق در وکلا موجب تسریع در روند رسیدگی پرونده‌ها، اتقان آرا و همچنین نظم حقوقی و ارتقای کار آمدی دستگاه قضائی می گردد.

در ادامه این همایش، دادستان انتظامی وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضاییه نیز اظهارکرد: خوشبختانه استان یزد با کمترین آمار تخلفات وکلا رتبه اول را در سطح کشور دارد.

 

یادگاری در ادامه افزود: دادسرای انتظامی وکلا و مشاورین حقوقی یک نهاد نظارتی جهت نظارت بر کار وکلا و مشاورین حقوقی در کشور می باشد و در صورت بروز تخلف به آن رسیدگی می‌کند.

وی تأکید کرد: وکلا و مشاورین حقوقی باید در راستا و چهار چوب قانون فعالیت کنند و اعتماد مردم به جامعه وکلا را جلب کنند.

 

یادگاری با اشاره به اینکه دادسرای انتظامی وکلا و مشاورین حقوقی با دقت به پرونده ها رسیدگی می‌کند، تصریح کرد: بیشتر شکایاتی که به این دادسرا ارسال می‌شود مبنای درستی ندارد و به همین دلیل برای بیشتر پرونده های تشکیل شده منع پیگرد صادر می‌شود.