×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دادستان تهران تاکید کرد: هنگامی که مطبوعات می‌خواهند اخبار قوه قضاییه را منتشر کنند، از صحت آن مطلع شوند و در انتشار آن دقت کنند.

آلودگی هوا دغدغه مسوولان است

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه ۲۹ ـ که در محل کانون اصلاح و تربیت برگزار شد ـ در جمع خبرنگاران درباره آلودگی هوا و ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم در این خصوص، اظهار کرد: خوشبختانه در مورد آلودگی هوا با توجه به قوانین موجود در بخش محیط زیست و همچنین آیین‌نامه آلودگی هوا، مسوولان ورود پیدا کرده‌اند. اکنون آلودگی هوا دغدغه مسوولان است و اجازه دهید به واسطه ورود دادستان پیگیری این موضوع به یک بخش محدود نشود. اجازه دهید شیوه‌ها و راهکارهای ارائه شده از سوی آن‌ها انجام شود و نیازی به برخورد قضایی نباشد.

تصمیم‌گیری برای اجرای حکم؛ پس از تایید دیوان عالی

وی درباره زمان و محل قصاص متهم پرونده سعادت‌آباد نیز گفت: در حکم دادگاه صرفا علنی بودن اجرای حکم تصریح شده است. این مربوط به زمانی است که حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید می‌شود و سپس درباره زمان و مکان آن اتخاذ تصمیم می‌شود.

رسیدگی به پرونده ترورهای اخیر مطالبه مردم و رییس‌جمهور است

وی هم‌چنین درباره ترورهای روز دوشنبه که در شهر تهران اتفاق افتاد، اظهار کرد: بازپرس بلافاصله در صحنه حاضر شد و تا دوشنبه‌شب سرنخ‌های موجود در اختیار ماموران قرار گرفت.

وی با تاکید بر این‌که «رسیدگی به این موضوع مطالبه مردم و همچنین رییس‌جمهور نیز هست» گفت: امیدواریم در زمان کوتاه، عاملان شناسایی شوند.

عوامل حادثه دستگیر شوند

ترورهای اخیر با ترور علی‌محمدی مشابه بود

، دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره سکوت در خصوص پرونده ترور مسعود علی‌محمدی پس از گذشت یکسال نیز گفت: از همان سال گذشته رد این پرونده را داشتیم. البته باید افرادی دستگیر شوند و سپس از آن‌ها تحقیق شود. ما نمی‌خواهیم تلاش ماموران را نادیده بگیریم اما توقع این است که عوامل حادثه دستگیر شوند.

وی با اشاره به این‌که «تشابهاتی میان حادثه روز گذشته و حادثه ترور علی‌محمدی وجود دارد» گفت: امیدواریم سرعت عمل برای مشخص شدن این پرونده افزایش یابد.

در مورد پروند شهلا جاهد شبهه‌ ایجاد نکنید

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اجرای حکم قصاص شهلا جاهد در سحرگاه روز چهارشنبه، اظهار کرد: این حکم فردا(چهارشنبه) اجرا می‌شود. در برخی از سایت‌ها مشاهده کرده‌ام که برخی از افراد در رابطه با پرونده شبهاتی را مطرح می‌کنند که باید به آن‌ها بگویم این شبهات صحت ندارد، زیرا محکوم اعتراف صریح داشته است. بارها به پرونده رسیدگی شده و استیذان نیز شده است. بهتر است افرادی که حرف می‌زنند و شبهه ایجاد می‌کنند از این کار دست بردارند.

متهم هواپیماربایی به ایران بازمی‌گردد

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات متفاوت برخی مسوولان درباره متهم پرونده هواپیماربایی که هفته گذشته صورت گرفت، گفت: با توجه به این‌که هواپیماربایی در خاک سوریه اتفاق افتاده هواپیماربا به مقامات سوریه تحویل داده شده است؛ اما با توجه توافقات صورت گرفته قرار است متهم ظرف چند روز آینده به تهران بازگردانده شود.

وی یادآور شد: هنوز از وی تحقیقی نشده و نمی‌توان درباره بیماری و سوابق وی اظهارنظر رسمی کرد. پس از تحویل متهم به ایران تحقیقات در دادسرای فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.

مصمم هستیم که پرونده فوت دختر نابینا به نتیجه برسد

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده فوت دختر نابینا در متروی تهران، اظهار کرد: از همان زمان با دستورات بازپرس پرونده، کارشناسی تعیین شد. البته مترو پاسخ‌هایی داده و ما مصمم هستیم که این پرونده به نتیجه برسد تا طبق مقررات با متخلفان برخورد شود.

فکر ‌کنم حزب مشارکت تا انقلاب مهدی با صدور بیانیه بگوید حکم ابلاغ نشده است

خبرنگاری درباره ابلاغ نشدن حکم دادگاه به حزب مشارکت از جعفری دولت‌آبادی سوال کرد که وی گفت: فکر می‌کنم حزب مشارکت تا انقلاب مهدی می‌خواهد بیانیه صادر کند و بگوید که حکم ابلاغ نشده است. فعالیت احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین غیرقانونی است و به آن‌ها هشدار می‌دهیم تا اگر با آنها برخوردی شد بعدا گله‌مند نشوند.

پرونده ترورهای اخیر نباید به سرنوشت پرونده دکتر علی محمدی تبدیل شود

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره ترور صورت گرفته در روز دوشنبه با بیان این‌که «ترور انجام شده محکوم است» گفت: متاسفانه دشمنان ما جهالت عمیق دارند. آن‌ها سال‌ها مردم ما را آزموده‌اند.

جفری دولت‌آبادی افزود: متاسفانه دشمنان ما جهالت عمیق دارند، امروز بدنامی و ذلت برای تروریست‌هاست و امیدواریم دستگاه امنیتی و پلیس با قاطعیت و تلاش بیشتر این خائنین به مردم و انقلاب را دستگیر و به سزای اعمال خود برسانند.

وی با بیان این‌که «از همه نیروهای امنیتی و پلیس تقاضا دارم که این پرونده زودتر به نتیجه برسد و این پروند به سرنوشت پرونده دکتر علی محمدی تبدیل نشود» گفت: قابل قبول نیست که پرونده‌ها این‌گونه بماند.

ما تهاجم نکنیم، مجرمان به ما حمله می‌کنند

وی درباره حوادث رخ داده برای ماموران پلیس در هفته‌های اخیر نیز اظهار کرد: بارها گفته‌ام که اگر ما تهاجم نکنیم، مجرمان به ما حمله می‌کنند. مجرمان حسابگر هستند و سبک و سنگین می‌کنند. ما باید با قاطعیت با آن‌ها برخورد کنیم.

دادستانی تهران در عین حال با خسته نباشید به پلیس اظهار کرد: از دادسراها درخواست می‌کنم که جرایم قتل‌های شنیع، تجاوز به عنف، سرقت و تعرض به ماموران را مهار کنند و سریع به این پرونده‌ها رسیدگی کنند. نباید در چنین شهر بزرگی مجرم به پلیس تعرض کند و دادستانی تهران با تمامی امکانات در اختیار مردم است و مهار این نوع جرایم در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به پرونده دیگری تصریح کرد: در پرونده‌ای خانمی را در اطراف تهران سوار ماشین کرده و به منطقه‌ دوری برده و عمل شنیع انجام دادند که خوشبختانه مجرمان دستگیر شدند و باید هرچه سریع‌تر به سزای اعمال‌شان برسند و امیدوارم همه دادستان‌ها این نوع پرونده‌ها را در صدر رسیدگی‌ها قرار دهند. پرونده‌های مهم نباید با تانی پیش رود.

رسانه‌ها در انتشار اخبار قوه قضاییه دقت کنند

وی خطاب به مطبوعات و اهالی رسانه اظهار کرد: به دلیل اهمیت اقدامات دستگاه قضایی، اخبار این دستگاه بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین هنگامی که مطبوعات می‌خواهند اخبار قوه قضاییه را منتشر و از صحت آن مطلع شوند و در انتشار آن دقت کنند. در مطبوعات خواندیم که فلان مقام قضایی قاضی ویژه پرونده مهدی هاشمی شده است از فردی که خبر را منتشر کرده سوال کردم که آیا شما نمی‌توانستید این موضوع را از دستگاه قضایی پرس و جو کنید، قوه قضاییه دارای مسوولانی است؛ بنابراین باید به آن‌ها مراجعه شود. وی در پاسخ می‌گوید فلان آقا این مطلب را گفته؛ مگر حرف فلان آقا وحی منزل است. ما، رسانه و گوینده خبر را داریم تعقیب می‌کنیم.

چرا با قضات این‌گونه برخورد می‌کنند

جعفری دولت‌آبادی اظهار کرد: در نمونه دیگری درباره رشوه‌گیری از قضات من از گوینده سوال کردم، وی بیان می‌کند که من این‌گونه نگفتم. باید توجه داشت که وجود چند قاضی مشکل‌دار به معنای فساد در آن دستگاه نیست؛ چرا با قضاتی که با استرس فراوان و وجدان کاری مواجه هستند، این‌گونه برخورد می‌کنند.

وی تاکید کرد: کوبیدن قشر عظیمی که امنیت عمومی مردم به دست و قلم آن‌هاست، درست نیست. از روزنامه مذکور سوال کردیم که چرا این کار را انجام داده، بیان می‌کند که فلان فرد گفته است. این موضوع هم در مورد مسوولان و هم در مورد مردم صحت دارد، حتی در این مورد تعدادی از قضات شکایت رسمی کردند.

پنهان کردن مسائل کشور هنر مدیران نیست

جعفری دولت‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه ۲۹ که در محل کانون اصلاح و تربیت برگزار شد، پرداختن به مباحث اطفال را حائز اهمیت برشمرد و با بیان این‌که «کشورها بحث اطفال را در اولویت قرار می‌دهند» ادامه داد: امروز در همه نظامات حقوقی توجه به حقوق کودک حائز اهمیت است و سال‌هاست که در تهران دادسرا و دادگاه اطفال وجود دارد.

وی با بیان این‌که «در رسیدگی‌ها توجه به شخصیت اطفال از الزامات بشمار می‌رود» گفت: اگرچه در روزنامه‌ها خواندم که وزارت دادگستری متولی حقوق کودک در ایران است امیدوارم بتواند نقش تاریخی‌اش را در این زمینه ایفا کند.

وی با اشاره به اظهارات رییس کانون اصلاح و تربیت مبنی بر افزایش ورودی به کانون اصلاح و تربیت، اظهار کرد: آمار ۴۰۰ نفری کانون باید به ۱۰۰ نفر کاهش یابد. رییس کانون اصلاح و تربیت باید درهای کانون را به روی مردم، حقوقدانان و روان‌شناسان باز کند. افزایش آمار کانون اصلاح و تربیت زنگ خطر جدی است.

دادستان تهران با بیان این‌که «آمار ۴۰۰ نفری به هیچوجه قابل قبول نیست» گفت: اگر این روند ادامه یابد باید زندان بزرگی را برای اطفال ایجاد کنیم. در این زمینه پیش‌گیری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌های اصلاحی افزایش یابد. پنهان کردن مسائل کشور هنر مدیران نیست.

lawyernews.ir