×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: چنانچه بخواهیم وظایف خود را تا حد قابل قبولی انجام دهیم، دادگستری استان تهران دست کم به ۲۰۰ قاضی نیاز فوری دارد.

سید علیرضا آوایی طی سخنانی در همایش سراسری قضات دادگستری کل استان تهران با «موضوع شان و استقلال قضایی قضات و تاثیر آن در اجرای عدالت و احقاق حق» اظهار کرد: قضاوت، عدالت، دادرسی، احقاق حق، بیطرفی، رفع ظلم، اقتدار و قانون از جمله کلیدواژه‌ها و مفاهیم پر ارجی هستند که همچون ستاره‌های درخشان در آسمان و فضای قوه قضاییه پرتوافشانی می‌کنند. استقلال قاضی و قضا نیز در زمره همین گوهرها و ستاره‌های تابناک است.

وی ادامه داد: رابطه تنگاتنگی میان استقلال قضایی قاضی با دادرسی عادلانه و احقاق حق ستمدیده از یک‌سو و ویژگی‌های درونی و صفات نفسانی شخص قاضی و مجری عدالت از سوی دیگر وجود دارد و این موضوعی است که می‌تواند محور مباحث و پژوهش‌های دقیق علمی و حرفه‌ای مرتبط با نهاد قضاوت واقع شود.

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: این موضوع همواره عمده‌ترین دغدغه و دل‌مشغولی مدیریت فعلی و مجموعه قضات شریف و پاکدامن دادگستری استان تهران بوده است و آنان تلاش کرده‌اند که این پایبندی، حتی در اوج حوادث اجتماعی و سیاسی نیز به فراموشی سپرده نشود.

آوایی افزود: رجای واثق داریم که با الطاف و عنایات خداوند و در نتیجه تلاش مستمر و منسجم همه ارکان حاکمیت در جهت ارتقای استقلال و اقتدار و عزت قوه قضاییه و قضات و همچنین با حمایت عادلانه از جامعه قضایی، ‌اوضاع کشور بیش از پیش سامان یابد، مردم در پناه تشکیلات قضایی احساس امنیت کنند و اعتمادشان به نظام قضایی و قوه قضاییه مضاعف شود، مجرمان احساس خوف و ناامنی کنند، قضات و کارکنان دستگاه قضایی بیش از پیش احساس عزت و شخصیت کنند و همچنین گرایش نخبگان حوزوی و دانشگاهی در جهت خدمت به قوه قضاییه افزایش یابد.

وی گفت: ساختار و تشکیلات دادگستری استان تهران به لحاظ تنوع، پیچیدگی، کمیت و کیفیت شکایات و دعاوی و پرونده‌های مطروحه در آن و همچنین جمعیت تحت پوشش خدمات قضایی قابل مقایسه با هیچ یک از دادگستری‌های سایر استان‌های کشور نیست.

آوایی با اشاره به تعداد دادگستری‌ها، دادسراها، دادگاه‌ها و مجتمع‌های قضایی در سطح استان تهران تصریح کرد: تعداد قضات شاغل در استان تهران در حال حاضر ۱۴۵۸ نفر است. با توجه به بررسی‌های جدید انجام شده چنانچه بخواهیم وظایف خود را تا حد قابل قبولی انجام دهیم، دادگستری استان تهران دست کم به ۲۰۰ قاضی، ۴۰۰ کارمند اداری و ۲۰۰ نیروی خدماتی نیاز فوری دارد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد ده ماهه دادگستری استان تهران در سال جاری خاطرنشان کرد: در سال جاری و تا پایان دی‌ماه بیش از ۵۷۵ هزار پرونده وارده دادسراها بوده که ۹۷ درصد از همین میزان مختومه شده است. در طی همین مدت، پرونده‌های وارده به دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان، بیش از ۵۸۰ هزار فقره و در دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری استان نیز حدود ۹۰ هزار پرونده بوده است که خوشبختانه به میزان ۱۰۰ درصد پرونده‌های وارده، پرونده مختومه داشته‌ایم.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسراهای استان ۸۴ روز،‌ محاکم عمومی حقوقی ۱۵۰ روز، محاکم عمومی جزایی ۹۰ روز و دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری استان نیز ۹۰ روز است.

آوایی در خصوص طول عمر پرونده‌های قضایی جریانی در دادگستری استان تهران اظهار کرد: در تاریخ ابلاغ بخشنامه رییس سابق قوه قضاییه مبنی بر لزوم تعیین تکلیف نهایی پرونده‌های جریانی مسن و قدیمی قبل از سال ۱۳۸۶، بیش از ۲۷ هزار پرونده، مشمول بخشنامه مذکور بود که با تلاش مجدانه همکاران قضایی و اداری تا پایان دی‌ماه سال جاری، ۹۴ درصد آنها با صدور رای و یا با اتخاذ تصمیم قضایی تعیین تکلیف و مختومه شده‌ و فقط حدود ۱۶۰۰ پرونده از آن تعداد باقی مانده که در جریان رسیدگی قرار دارد.

رییس کل دادگستری استان تهران در خصوص عملکرد شوراهای حل اختلاف تهران نیز گفت: در اجرای طرح ساماندهی شوراها مصوب مرکز شورای حل اختلاف قوه قضاییه،‌ تعداد حوزه‌های شورای حل اختلاف در سطح استان تهران از ۱۲۷۰ حوزه در ابتدای سال جاری به ۷۳۲ حوزه تقلیل یافته و به همین ترتیب تعداد ۶۰۰۰ عضو و دبیر شورا به تعداد ۵۰۲۲ نفر کاهش یافته است. در مجموع تعداد ۴۸۷ نفر از قضات استان نیز به عنوان قاضی مشاور در حوزه‌های قضایی شهری و ۳۱ مجتمع عمومی و تخصصی شورایی در کلان‌شهر تهران به خدمت اشتغال دارند.