×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: تراکم جمعیت کیفری، واقعیت تلخ و غیر قابل انکاری است که برای مقابله با آن، اتخاذ رویکرد تلاش برای کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک جریان به طور مستمر، پیگیری و دنبال می شود.

غلامحسین اسماعیلی در سومین جلسه ویدئو کنفرانس ماهانه با مدیران ستادی و استانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته از رایزنی‌های گسترده و مستمر این مدیریت با مراجع عالی قضایی که منتهی به صدور بخشنامه‌هایی مؤثر در راستای بهبود روند زندانبانی و هدفمندسازی استفاده از مجازات زندان شده است، خبر داد و تصریح کرد: در خصوص کاهش جمعیت کیفری در ابتدای ماه جاری موضوع اعطای مرخصی دو ماهه به زندانیان جرایم مالی که قابل تمدید هم هست، ابلاغ شد. موضوع زندانیان اتباع بیگانه نیز مورد پیگیری قرار گرفت و تعیین تکلیف شد.

وی با اشاره به موضوع عدم پذیرش معتادان به زندان‌ها اظهار کرد: این دسته از زندانیان در صورت معرفی به زندان مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و تاکید قاطع رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم پذیرش معتادان در زندان‌هاست.

رئیس سازمان زنددان ها در رابطه با مدیریت وضعیت تراکم جمعیت کیفری موجود بر راهکارهای آموزشی تاکید و به برخی از راه حل‌های اجرایی اشاره کرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به زندانیان در ارتباط با زندگی در شرایط جمعی زندان و تبیین انتظارات زندان از زندانیان در بدو ورود و قرنطینه‌ها یکی از راهکارهای اجرای انتظام و هنجارپذیر کردن آنان است.

وی افزود: ابعاد این آموزش‌ها که محور اجرای آن باید بدو ورود و اماکن قرنطینه را هدف قرار دهد، باید شامل مقررات حقوقی و کیفری و آشنایی زندانی جدیدالورود با مفاهیم مقدماتی حقوقی از جمله چگونگی استفاده از قرارهای کفالت و سپردن وثیقه برای خروج از بازداشت و همچنین مبانی کلی حقوق و تکالیف زندانیان و انتظامات و نظم مورد انتظار حاکم بر زندان باشد تا زندانی بداند مدت توقف خود در زندان را باید با رعایت چه معیارهایی، بر اساس چه تکالیفی و مبتنی بر چه حقوقی سپری کند.

رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: پیگیری روند تعیین تکلیف زندانیان تحت قرار که مکرر مورد تاکید بوده از جمله ابزار ایجاد آرامش روانی و فکری زندانیان در زندان‌هاست تا آنها بدانند که حقوق آنان در عین اعمال مجازات، دنبال می‌شود.

اسماعیلی یادآور شد: یکی دیگر از ابزارهای مدیریت زندان در شرایط بحران تراکم جمعیت کیفری، حضور هدفمند و مفید روسای زندان‌ها و مددکاران در بین زندانیان، استماع مسائل و مشکلات درون مجموعه آنها و رسیدگی به این مسائل است که باید به شکل مستمر انجام شود و موضوع دیگری هم که دغدغه‌های کیفری زندانی را کاهش می‌دهد، حضور پررنگ دادیاران ناظر زندان در زندان‌ها و رسیدگی به تقاضاهای کیفری و پرونده‌ای آنان است که باید مورد توجه ویژه باشد و با رایزنی و تعامل با دادستان‌ها، موجبات حضور پررنگ و اثر بخش دادیاران ناظر بر زندان درون زندان‌ها و دیدار و رسیدگی قضایی همه زندانیان حوزه قضایی ذی‌ربط با ایشان فراهم آید.

وی از ضرورت بازرسی‌های مکرر و مبتنی بر رعایت حرمت‌ها و کرامت انسانی زندانی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای استقرار نظم و امنیت در زندان‌ها یاد کرد و گفت: این نظارت و بازدیدها باید مکرر انجام پذیرد و بازخورد آن و اثر گذاری آن مورد مداقه باشد. خلوت‌سازی زندان از وجود ابزار و آلات و وسائل مازاد و غیر لازم نیز به درستی انجام شود تا زندانی بداند به حال خود رها نشده و باید نظم، ترتیب و حضور و استقرار درست در زندان را رعایت کند.

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه از مفاد و ظرفیت‌های آئین‌نامه‌ای باید برای اهداف کلان سازمانی به خصوص خلوت‌سازی درست زندان استفاده کرد، افزود: از این جمله اعزام افراد واجد شرایط و دارای اولویت به زندان‌های باز است که باید مورد توجه درست و اصولی روسای زندان‌ها باشد.

اسماعیلی در پایان بر تجدید نظر بر نحوه طبقه‌بندی زندانیان، تجدید نظر بر نحوه انتخاب رابطان و وکیل بندها و اهتمام جدی به وضعیت بهداشت و درمان به‌ویژه بهداشت زندانیان تاکید کرد.