×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول رییس قوه قضاییه، حضور روحانیون را در به روز رسانی دستگاه قضایی بسیار مؤثر دانست و گفت: اطاله دادرسی ظلم مضاعف بر اصحاب دعواست.

 

 حجت الاسلام والمسلمین رییسی، پیش از ظهر روز چهارشنبه، در مراسم افتتاحیه پنجاه و یکمین دوره کارآموزی قضات روحانی در قم اظهارکرد: اندوخته‌های حوزوی و دانشگاهی برای شناخت حق کافی نیست، چون قرآن کریم می‌فرماید، «برای شناخت حق حتماً باید تقوا داشته باشید»؛ البته آموخته های علمی لازم است، ولی کافی نیست.

 

وی افزود: مراجع و بزرگان دین اجتهاد در قضاوت را در شرایط امروز کنار گذاشته و اجازه داده‌اند، مقلد نیز قاضی شود، ولی هرگز از شرط عدالت عدول نکرده، چون تقوا و عدالت را مهمترین شرط قضات می دانند.

 

 

حقیقت دستگاه قضایی، حاکمیت دین بر مردم است

 

معاون اول رییس قوه قضاییه ادامه داد: نظامات قضایی کشورهای غربی و شرقی از نظر دادرسی ماهیتاً با نظام قضایی کشور ما متفاوت است، چون نگاه ما در رابطه با قضا و انسان و هستی با دیدگاه آنها کاملا متفاوت است و حقیقت دستگاه قضا در نظام اسلامی حاکمیت دین خدا بر مردم است و چنین مقوله ای در امور قضایی غرب و شرق نیست.

 

وی ادامه داد: کسانی که می گویند دایره حقوق بشر به اندازه‌ای وسیع است که دین دار و بی دین را شامل می شود، دروغ می گویند، چون تا زمانی که تعریفی از هستی و انسان نداشته باشید، نمی توانید نظام حقوقی و حقوق بشری تنظیم کنید، به همین خاطرمعتقدیم غرب دروغ می گوید.

 

حجت الاسلام والمسلمین رییسی گفت: زندان و اجرای حدود الهی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر احکام دینی و الهی است و قاضی نیز بر اساس همین دستورات الهی قضاوت می کند و از جایگاه بزرگی برخوردار است.

 

وی تصریح کرد: شان قضاوت و قضات باید در جامعه ممتاز باشد؛ چون شأن قضات شأن نبی است و اقتضائات خاص خود را دارد.

 

 

قضات نباید به وساطت‌ها و تلفن‌ها ترتیب اثر دهند

 

معاون اول رییس قوه قضاییه افزود: هیچ کس و هیچ قدرتی حتی نفس خود قاضی نباید در او نفوذ کند و در رأی‌اش تاثیرگذار باشد، حتی اگر تلفن‌های پی در پی شد و وساطت‌هایی صورت گرفت نباید ترتیب اثر دهد. وقتی قاضی انشاء رای می‌کند باید خود را میان بهشت و جهنم ببیند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطاله دادرسی بر درد شاکی می افزاید و به نوعی ظلم مضاعف بر اصحاب دعواست، بنابراین روحانیون با حضور خود در دستگاه قضا و کمک در عرصه بروز رسانی رسیدگی به پرونده‌های قضایی و احقاق حق مردم، کمک شایانی به نظام می کنند.