×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

علیرضا ترکستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اجرای قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ از اول تیرماه سال جاری، نوآوری‌های جدید در این قانون را گامی بزرگ در اجرای هرچه بیشتر عدالت عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این قانون، متهمان در مراحل تحقیقات مقدماتی از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوقی دفاعی برخوردار می‌شوند.

وی گفت: ساماندهی ضابطان دادگستری یکی دیگر از نوآوری‌های جدید در قانون آیین دادرسی کیفری است که به طور دقیقی به آن پرداخته شده است.

صدور کارت برای ضابطان دادگستری

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی همدان ادامه داد: از زمان ابلاغ این قانون همه ماموران شاغل در نیروی انتظامی ضابط محسوب نشده و صرفاً افرادی ضابط تلقی می‌شوند که به موجب قانون علاوه بر مورد اعتماد بودن، مهارت‌های لازم را با گذراندن دوره‌های آموزشی تحت نظارت مرجع قضایی فرا گرفته و کارت ضابطان دادگستری را اخذ کرده باشند.

وی تصریح کرد: اقدامات و تحقیقات صورت گرفته از سوی افراد فاقد این کارت ممنوع بوده و از نظر قانونی اعتباری ندارد به طوری که در مجامع قضایی نیز فاقد صلاحیت است.

ترکستانی با اشاره به تبصره ۲ ماده ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ عنوان کرد: جرائمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است در صورتی که متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی اقدام به معرفی وکیل نکند این مرکز آمادگی کامل در معرفی وکلای تسخیری در اجرای تبصره مزبور را داشته و یاری‌گر دستگاه قضایی است.

وی در پایان سخنانش از برنامه‌های ارائه مشاوره رایگان مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان در هفته قوه قضاییه خبر داد و گفت: مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی در همدان خدمات مشاوره‌ای رایگان به مدت دو روز ارائه می‌کند.