×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رئیس دانشگاه الزیتونه تونس گفت: شناخت درست از اسلام و مکاتب اسلامی و شناساندن آن به سایر مسلمین مهمترین رسالت هر مسلمان است.

هشام قریسه در کارگاه هم‌اندیشی که حول محور وحدت در جهان اسلام در دانشگاه آزاد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: درک درست و احساس مسئولیت در رابطه با جهان اسلام در میان مردم و مسئولان در ایران به خوبی مشهود است.

وی افزود: امروز، وحدت مهمترین نیاز جامعه اسلامی است که خوشبختانه جامعه ایران و به ویژه کردستان با زندگی با محبت و عطوفت مذاهب مختلف در کنار هم، الگوی خوبی برای وحدت در جهان اسلام هستند.

وی تصریح کرد: آنچه در ایران به راحتی مشهود و قابل لمس است، الفت و اتحاد بین مذاهب مختلف است، اما متاسفانه در بسیاری از کشورها شاهد وجود تفرقه بین مسلمانان هستیم و این تفرقه به دلیل جهل و ناآگاهی از اصول دین و مکاتب دینی اسلام است.

رئیس دانشگاه الزیتونه تونس گفت: شناختن چهره زیبای اسلام باید جزء اولویت‌های هر مسلمان باشد تا از این طریق بتوان زمینه‌های زدودن تفرقه از چهره اسلام را فراهم کرد.

رئیس دانشگاه الزیتونه تونس با تاکید بر اهمیت شناخت درست از ارکان اسلام، ادامه داد: انحراف و عدم شناخت صحیح از دین موجب به وجود آمدن اندیشه‌های تکفیری و جاهلانه در جهان اسلام شده و ضربه سنگینی بر جامعه اسلامی وارد کرد.

وی اظهار کرد: با علم و تبلیغ درست اسلام، می‌توان اسلام راستین را در جهان گسترش داده و مانع از رشد گروه‌های تکفیری و آسیب رسانی به این دین در جهان شد.

هشام قریسه با اشاره به این‌که «اقدامات خودسرانه و بدون بهره‌گیری از خبرگان این حوزه یکی دیگر از آسیب‌های وارد شده به دین اسلام است» عنوان کرد: دین اسلام سلسله مراتبی دارد که شناسایی آن بدون بهره‌گیری از نظر نخبگان این حوزه ممکن نخواهد بود و موجب به وجود آمدن گروه‌های تکفیری و برخاستن این گروه‌ها علیه اسلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن کتاب، مدارس و مراکز علمی برای گروهی همچون داعش و سایر گروه‌های تکفیری که با نام اسلام در پی نامشروع جلوه دادن این دین بزرگ هستند، دلیل این ادعاست.

هشام قریسه بیان کرد: متاسفانه در گذشته، ضعف در آموزش و ترویج دین اسلام، بسیار مشهود بوده اما امروز خوشبختانه امکانات لازم برای احیای علم و تمدن اسلامی فراهم شده و باید با تمام توان برای پیشبرد آن تلاش کرد.

وی اعلام کرد: برگزاری نشست علمی درباره سیره علمی امام شافعی که قرار است سال آینده در کردستان برگزار شود، می‌تواند به عنوان یکی از راههای شناخت الگوهای اسلامی بسیار موثر باشد.

رئیس دانشگاه الزیتونه تونس خاطرنشان کرد: علمای دینی نقش موثری در شناخت به عنوان یکی از مهمترین مسائل در راه درک دین دارند و باید در این زمینه به درستی عمل کنند.

وی در پایان یادآور شد: جریان‌های سیاسی موجب ایجاد تفرقه میان علمای اسلام شده که باید علما با تدبیر خود مانع از گسترش اختلافات شده و همواره برای ایجاد وحدت بین مسلمین و مذاهب مختلف بکوشند