×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضائیه گفت: کسانی که می‌خواهند عدالت آفاقی را اجرا کنند باید به عنوان مقدمه از عدالت انفسی برخوردار باشند و کسانی می‌توانند عدالت را به کام جامعه بچشانند که خود از عدالت بهره مند باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی روحانی دوره ۴۸ با بیان اینکه عدالت یک واژه قدیمی و کهن است، گفت:آنچه که در تعریف ارسطویی از عدالت شده به معنای قراردادن هرچیزی در جای خودش است و در حوزه باید و نبایدها از عدالت به عنوان ادا کردن حق هر چیز یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از توحید ما هیچ مفهومی گسترده‌تر و فراگیرتر از عدالت نداریم، افزود: مفاهیمی چون عدالت و خلقت،عدالت و بعثت، عدالت و معاد،عدالت و نبوت،عدالت و فرج،عدالت آفاقی،عدالت اقتصادی،عدالت اجتماعی و عدالت قضائی همه گویای همین مطلب است.

وی اظهار کرد: عدالت دارای کف است بدان معنا که اگر کسی گناهان کبیره را ترک و عدم اصرار بر گناهان صغار داشته باشد این مرحله پائین عدالت است و مرتبه میانی آن نیز در این است که انسان در قوای غضبیه نقطه اعتدال را شجاعت، در شهوت اعتدال را عفت و در عقل اعتدال را حکمت قرار دهد که از قرار گرفتن اینها در کنار یکدیگر فرد عادل می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه در قضاوت باید حب و بغض‌های شخصی را کنار گذاشت و تنها خدا را در نظر داشت و به قانون توجه کرد، خطاب به قضات حاضر در جلسه گفت: این عدالت می‌تواند انسان را پیش ببرد. زمینه‌ای برای شما فراهم شده است که در این دنیا کار انبیا را انجام دهید و در آخرت با انبیا محشور شوید که این زمینه در حوزه وجود دارد اما نه به سهولتی که در قضاوت است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین نکات و ممیزات نظام اسلامی نسبت به سایر نظامات در حکم حکومتی است و مظهر حکومت نیز قضاء است، اظهار کرد: ما پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب باید یک جامعه نمونه قرآنی به عالم ارائه کنیم و بگوئیم یک قضا و حکومت متمایز از شما داریم که خاستگاه آن دین و برگرفته از آمو زه‌های دینی است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به این‌که امروز فقه است که حکومت می‌کند، بیان داشت: در بحث فقه سوالات متعددی وجود دارد و در پرونده‌ها سوالات متعددی وجود دارد که مراجع و علما در این زمینه بحث و استفتائات را پاسخ می‌دهند و این فقه غنی ما است که می‌تواند به همه سوالات پاسخ دهد و ما هیچ چیز کم نداریم.

وی با اشاره به اینکه امام راحل در وصیت نامه خود فرموده‌اند که باید حوزه‌ها نقش جدی برای تامین نیرو در قوه قضاییه داشته باشند، اظهار کرد: خواهش ما از طلاب،روحانیون و علما این است که قوه قضائیه را یاری کنند.

رییسی در همین زمینه اعلام کرد که ما طی چند روز آینده شرایط جذب قضات را اعلام می‌کنیم تا نیازمان را از حوزه تامین کنیم.

معاون اول قوه قضائیه با بیان این‌که افراد نباید هیچ زمانی خود را بی نیاز از دانش بدانند، تصریح کرد: هر کس با هر تحصیلاتی که وارد عرصه قضا می‌شود نباید خود را بی نیاز از دانش بداند و امر قضا می‌طلبد که انسان به دنبال دانش افزایی و به روز شدن باشد و از یافته‌های روز استفاده کند.

وی ادامه داد: با موسسه‌ای که توسط آیت الله لاریجانی ایجاد شده است بحث جذب روحانیون، آموزش و گزینش از قم به صورت متمرکز و گسترده‌تر از گذشته دنبال می‌شود تا با همکاری شورای مدیریت حوزه علمیه قم، مرکز فقهی قضا و با کمک همه بخش‌ها آموزش، گزینش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز قوه قضائیه انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به پرونده کهریزک اظهار کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح پرونده را رسیدگی کرده و گزارشی از روند رسیدگی به مردم اعلام شد و ادامه کار که در دادگاه است به زودی از طرف سازمان قضائی اعلام می‌شود و در این دادگاه مساله مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد: رسیدگی مقدماتی به پرونده کهریزک در دادسرا انجام شده است و دادگاه به زودی موضوع مربوط به کهریزک را رسیدگی می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که مردم می‌دانند و بیشتر بدانند که مطلقا ظلم را در هیچ کجای نظام نمی‌توانیم بپذیریم، گفت: در نظام ما ظلم از هر ناحیه هرکس در هر جایگاه و مقامی که باشد پذیرفتنی نیست زیرا نظام ما یک نظام عادلانه است و نمی‌تواند ظلم را به هیچ وجه بپذیرد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که یک ظلم بزرگ در موضوع بعد از انتخابات واقع شد که از سوی خدا و ملت ما بزرگ و نابخشودنی است و اما تخلفاتی که در برخورد با این موضوع اتفاق افتاد مانند حادثه کهریزک از نظر دور نیست و همانگونه که باید به آن مساله رسیدگی کرد این مساله نیز حتما مورد توجه است.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر متهم بودن یا نبودن دادستان سابق تهران بیان داشت: گزارش کمیته‌ای از طرف شورای امنیت ملی که بررسی موضوع را برعهده داشته حاوی نکاتی است که بخشی از آن در سازمان قضائی نیروهای مسلح مطرح است و بخشی از این گزارش در دادسرای انتظامی قضات در دست رسیدگی است.

وی ادامه داد: سازمان قضایی نیروهای مسلح موضوع را رسیدگی کرده و گزارشی از بررسی مقدماتی را به مردم اعلام کرده و دادسرای انتظامی قضات رسیدگی‌ها را انجام داده و مردم را در جریان قرار خواهد داد.

معاون اول قوه قضاییه همچنین درباره معرفی سخنگوی قوه قضائیه گفت: ما به دنبال بررسی گزینه‌های مختلفی هستیم و در نهایت گزینه‌ای که بتواند مطالب مربوط به قوه قضائیه را بیان و با رسانه‌ها و مردم ارتباط برقرار کند را معرفی می‌کنیم.