×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 ناصر سراج در جمع کارآموزان قضایی استان آذربایجان شرقی که پیش از ظهر یکشنبه در محل دادگستری تبریز برگزار شد با تبریک آغاز به کار قضات گفت: امسال سی و ششمین سال حضور خود در دستگاه قضایی را پشت سر می‌گذارم و طی این سال‌ها تقریباً همه پست‌های قضایی را تجربه کرده‌ام. تجربه می‌گوید وقتی شما لباس مقدس قضاوت را می‌پوشید همه از شما توقع و انتظار دارند. از شاکی پرونده‌ها گرفته تا اعضای خانواده‌تان توقع دارند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به قضات تأکید کرد هیچ‌گاه خدا را فراموش نکنند و افزود: در غیر این صورت معلوم نیست سرنوشتتان چه خواهد بود. اگر قضات یک‌لحظه قلمشان به انحراف رفت هم دنیا و هم آخرت را از دست خواهند داد ولی اگر احقاق حق کردند، شیرینی که به آنان دست می‌دهد هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. بنابراین قضات باید در همه حال خدا را در نظر بگیرند.
این قاضی عالی‌رتبه خطاب به قضات جوان حاضر در جلسه گفت: قطعاً از فردا پیشنهادات زیادی به سوی شما روانه می‌شود. کسانی که تا دیروز با شما دشمن بودند، از فردا بهترین دوست شما خواهند بود و در برابر شما کرنش نشان می‌دهند ولی شما هیچ‌گاه فریب این صحنه‌ها را نخورید.
وی گفت: شاید کمی غلوآمیز باشد ولی معتقدم اگر کسی قاضی باشد و بخواهد قاضی بماند، باید همه روابط خود را قطع کند و گرنه مشکل جدی برای او پیش می‌آید. حداقل کاری که خانواده و اقوام با قاضی دارند، کمک به آن‌ها برای سر کار رفتن فرزندانشان است که در این صورت مدیون مردم می‌شوند. اگر قضات همه راه‌های نفوذ بر خود را بستند، موفق خواهند شد. این در حالی است که در شهرهای کوچک معمولاً قاضی مورد تقدیس قرار می‌گیرد. بنابراین اگر این قاضی در یکی، دو سال نخست کارش در آن شهر بر عقاید خود ایستادگی کند،‌ می‌تواند یک‌عمر حضور موفق در آن شهر داشته باشد؛ ولی اگر کوچک‌ترین مماشاتی کرد،‌ با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. اما این را باید دانست که قاضی هر عملکردی ارائه دهد، ۵۰ درصد مردم از عملکردشان ناراضی خواهند بود و ازاین‌رو نباید اسیر بدگویی‌ها شوند.
سراج به قضات جوان توصیه کرد در آغاز کار برای صدور رأی با قضات باتجربه متبحر مشورت کنند و افزود: در صدور قرار بازداشت خیلی دقت کنید. اگر فردی حتی یک روز به زندان برود، حیثیت او بر باد رفته و دیگر جامعه پذیرای او نیست. حتی اگر به علت تصادف کسی به زندان رفت،‌ دیگر از سوی جامعه پذیرفته نمی‌شود. بنابراین در صدور قرار بازداشت دقت کرده و آخرین مرحله را به این کار اختصاص دهید؛ آن‌هم در جرائم مسلحانه و در برابر کسانی که امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند.