×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضاییه گفت که نقدپذیری باید از ویژگی‌های مسئولیت‌پذیری در جامعه اسلامی باشد اما نقدی که برای اصلاح است نه برای گیر دادن و تضعیف کردن. او هم‌چنین تاکید کرد که ظرفیت شنیدن حرف کسانی که از روی اصلاح‌گری انتقاد می‌کنند، باید قدری بالا برود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی در همایش سراسری «امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سیاست» که در دانشگاه تهران برگزار می‌شد، با بیان اینکه تک تک آحاد جامعه وظیفه امر به خوبی‌ها را دارند، گفت: انکر منکرات حکومت شاهنشاهی بود و امروز اعرف معروفات نظام جمهوری اسلامی ایران است. این حکومت سالم است که همه خوبی‌ها را در جامعه گسترش می‌دهد و همچنین حکومت فاسد است که همه زشتی‌ها را در جامعه می‌پروراند.

وی افزود: هیچ کدام از امامان ما نسبت به برخورد با حکومت جور و ستم ساکت نبودند. البته روش‌ها متفاوت بوده ولی سیره امام علی (ع) به همان میزان ضدظلم بوده که سیره امام مجتبی (ع) بوده است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: یعنی اگر پیامبر (ص) ۲۵۰ سال عمر می‌کردند در روش‌های مبارزه با ظلم از همین روش‌هایی استفاده می‌کردند که امامان ما استفاده کرده‌اند لذا اصل مبارزه با منکر، اصلی تعطیل‌ناپذیر است.

وی با تاکیدبر اهمیت مورد توجه قرار دادن صالحان و نیروهای متدین گفت: رمز بقای نظام اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر است و همچنین رمز دوری جامعه‌ی ما از هرگونه شرارت، فسق و جور، امر به معروف و نهی از منکر است.

رییسی تصریح کرد: ما امروز ولایت فقیه را در پرتو امر به معروف و نهی از منکر در جامعه داریم یعنی اگر مردم در راستای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با حکومت ستمشاهی حرکت نمی‌کردند امروز این نظام اسلامی وجود نداشت.

معاون اول قوه قضاییه گفت: این نکته بسیار مهمی است که ما بدانیم امر به معروف و نهی از منکر با اینکه از وظایف نظام کنونی ماست اما این امر به هیچ وجه سلب مسئولیت از آحاد جامعه نمی کند.

وی ادامه داد: ما تشکل و تحزب داریم اما معنای اینها باید اصلاح‌گری باشد یعنی وظیفه تشکل‌ها، اساتید، احزاب و رسانه‌ها، اصلاح‌گری است.

رییسی گفت: نقدپذیری باید از ویژگی‌های مسئولیت‌پذیری در جامعه اسلامی باشد اما نقدی که برای اصلاح است نه برای گیر دادن و تضعیف کردن.

 

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: اگر بخواهیم تهمت، غیبت و در گوشی حرف زدن در جامعه نباشد راهش امر به معروف و نهی از منکر است. رهبر انقلاب هم تاکید داشته‌اند که همه دستگاه‌ها وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارند نه اینکه تنها یک دستگاه یا نهاد خاص این وظیفه را بر عهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه در امر به معروف باید به اختلاف روش‌ها و تناسب زمان و مکان دقت کرد، اظهار کرد: همچنین امر به معروف و نهی از منکر از روی طرح و برنامه انجام شود کما اینکه اصل پنجم قانون اساسی این موضوع را یادآور می‌شود اما متاسفانه مدت‌هاست که این مساله در دولت مغفول مانده است ولی ضرورت دارد حتما طرح آن به سرعت در مجلس به قانون تبدیل و اجرایی شود.

رییسی با تاکید بر اهمیت توجه به اولویت‌ها در امر به معروف و نهی از منکر، گفت: رهبر انقلاب به اصلی و فرعی کردن مسائل در فتنه بعد از انتخابات تاکید داشتند. امروز هم کسانی که از یاس حرف بزنند چه بخواهند و چه نخواهند در جهت دشمن حرکت کرده‌اند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه باید به ایجاد تشکل و تحزب برای اصلاح‌گری میدان داد، اظهارکرد: آمادگی برای حمایت از دین و جان فشانی برای اسلام مساله مهمی است که امروز باید به آن عنایت شود.

وی با بیان اینکه زمینه‌های امر به معروف و نهی از منکر باید از طرف دولت آماده شود، گفت: امروز بیداری اسلامی در جای جای کشورهای اسلامی محصول امر به معروف و نهی از منکر است و اگر در این جهت در ابعاد مختلفی کار شود ما فکر می‌کنیم این بیداری هر چه بیشتر گسترش پیدا خواهد کرد.

رییسی با اشاره به معنی لغوی واژه “امر” گفت: “امر” علی طلب استعلا است، آمر آن است که امر می‌کند. کسی که دارد امر می‌کند مثل قاضی است. قاضی، خداست، رسول‌الله است. قاضی امام است و امروز در غیبت امام، جانشین امام است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند خود را در جانشینی پیامبر گذاشته است. ما به عنوان بخشی از جامعه اسلامی حتما از آمر و ناهی حمایت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اگر در دانشگاه امر به معروف و نهی از منکر انجام شد رییس دانشگاه باید از آن حمایت کند و اگر در اداره این کار صورت گرفت رییس اداره باید از آن حمایت کند تا روح امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گسترش پیدا کند.

رییسی افزود: ما هم به عنوان قوه قضاییه اعلام می‌کنیم که حتما از آمرین به معروف و ناهیان از منکر و کسانی که در جهت اصلاح‌گری حرکت می‌کنند حمایت می‌کنیم.

معاون اول قوه قضاییه هم‌چنین در حاشیه همایش سراسری “امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سیاست” تاکید کرد که باید آستانه نقدپذیری مسئولین جامعه بالا رود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی در رابطه با تخلف دستگاه‌های دولتی از اجرای قانون بودجه و اینکه وزارتخانه‌هایی مانند نفت و نیرو به طور خودسرانه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرده‌اند، گفت: یکی از معروف‌ها در جامعه، اجرای قانون است. باید همه مسئولین در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خودشان را موظف بدانند قانون‌گرا باشند.

وی گفت: قانون‌گریزی یک منکر است به ویژه امروز که محاصره اقتصادی دشمن را داریم و دشمن تصمیم گرفته و قرارگاه زده برای اینکه حوزه‌ها فعالیت اقتصادی ما را رصد کند و به جامعه اسلامی ما ضربه بزند؛ ضمن اینکه اگر اقدامی توسط مسئولین ما در بخش‌های اقتصادی و حوزه‌های صادرات و واردات و مسائل پولی و بانکی صورت گیرد آنها دنبال این هستند که با تهدید و تجمیع کشورهای دیگر و سیستم‌های بانکی را نسبت به کشور ما دچار تردید کنند و مانع شوند از اینکه کشور ما بتواند در این جهت اقدامی داشته باشد.

رییسی ادامه داد: هم ملت و هم مسئولین ما نشان دادند که در این ۳۰ ساله بعد از پیروزی انقلاب هم دشمن را خوب می‌شناسند و هم مصمم هستند که در این جنگ هم مانند جنگ نظامی موفق شوند و ما یقین داریم که ملت ما در این جنگ اقتصادی پیروز به در خواهد آمد و انشاءالله پشیمانی برای دشمن می‌ماند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: اما این امر یک الزام دارد و آن، همدلی مسئولین در بخش‌های مختلف است و الزام دیگر این است که باید شرایط دشمن به صورت دائمی رصد شود یعنی همان‌گونه که در یک جنگ نظامی باید شرایط، نیرو و اقدامات احتمالی دشمن پیش‌بینی و با آن برخورد متناسب صورت گیرد در مسائل اقتصادی هم همین‌طور است.

وی ادامه داد: حوزه‌های اقتصادی حتما باید در جهت این قضیه یک اقدام به‌موقع کنند و هم نشان موقع‌شناسی آنها باشد و هم اینکه معلوم شود که دارند دشمن را خوب رصد می‌کنند.

 

رییسی با بیان اینکه یک بخش قضیه به عهده دستگاه قضایی یعنی برخورد با اخلال‌گران اقتصادی است، اظهار کرد:‌ دستگاه قضایی در عمل نشان داده که اراده جدی برای مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی دارد. در این حوزه به دادستان‌های مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه دادستان محترم تاکید شده که انشاءالله یک برخورد قاطع و عبرت‌آموز را با اخلال‌گران اقتصادی داشته باشند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: مردم ما عاشورایی و حسینی هستند و عاشورا برای ما درس‌هایی زیادی از جمله صبر، ایستادگی در راه هدف و دشمن‌ستیزی دارد و انشاءالله ملت ما دشمن را در این زمینه شکست خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی، گفت: سخنگوی محترم قوه قضاییه در یک نشستی مطبوعاتی آخرین وضعیت را اعلام کردند و انشاءالله در نشست بعدی هم ادامه قضیه را اعلام می‌کنند.

رییسی در پاسخ به سوالی در مورد میزان نقدپذیری سیاسیون کشور، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که آستانه نقدپذیری و تحمل ظرفیت شنیدن حرف کسانی که از روی اصلاح‌گری انتقاد می‌کنند باید قدری بالا برود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: حتما ضرورت دارد که آستانه تحمل برای انتقادپذیری بالا رود. انتقادپذیری در جهت اصلاح به نفع نظام، کشور و مسئولین است.

وی اظهار کرد: آنچه که در دستورات دینی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر برای همه‌ی مسئولین و مردم آمده این است که اگر آستانه تحمل بالا نباشد و اگر نقدهای اصلاح‌گر را نپذیرند یقین بدانند که بعدا به شرایط بدتری تن خواهند داد و این شرایط بدتر وقتی است که این سخن از سوی دشمن بیان شود.

رییسی گفت: شرایط بدتر آن است که موضوعی که الان با یک تذکر قابل اصلاح است بعدا به موضوعی تبدیل شود که دیگر به سهولت قابل اصلاح نیست.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد بودجه قوه قضاییه نیز گفت: آنچه که مورد نیاز قوه قضاییه است در بودجه‌ریزی اعلام می‌شود ولی مشکل این است که امروز با مشکلات اقتصادی در کشور مواجه هستیم. ما این مشکلات را کاملا درک می‌کنیم و لذا تلاش بسیار داریم که وضعیت و شرایط‌مان را با یک اقتصاد مقاومتی تنظیم کنیم اما یکسری ضرورت‌ها وجود دارد و آن اینکه دستگاه قضایی، دستگاهی حکومتی است.

وی افزود: نیروی انتظامی و قوه قضاییه بخش‌های حاکمیتی هستند و به همین دلیل نمی‌توان اداره آنها را محول کنیم به اینکه “اگر انشاءالله بودجه تامین شد!”

رییسی گفت: اینها چون بخش‌هایی حاکمیتی هستند و امنیت نظام در گرو فعالیت آنهاست حتما باید در حدی که ضرورت دارد بودجه‌شان را تامین کرد.