×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

roznameدادگاه مطبوعات روز یک‌شنبه ۱۷ دی به اتهامات روزنامه «بامداد» رسیدگی کرد و هیات منصفه نیز اعلام کرد که مدیر مسوول این نشریه نسبت به اتهام نشر اکاذیب و توهین مجرم است، این در حالی است که طبق اعلام نماینده دادستان، اصولا کیفرخواستی علیه مدیرمسوول صادر نشده و سردبیر روزنامه در جلسه دادگاه به دفاع از خود پرداخته است.

محمدرضا تقوی‌فرد سردبیر سابق روزنامه بامداد و مدیرمسوول و سردبیر کنونی روزنامه خورشید درباره این جلسه دادگاه و تناقضات مرتبط با آن، گفت: شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات برای بررسی اتهامات مرتبط با این روزنامه، روز یک‌شنبه تشکیل جلسه داد و بعد از اینکه نماینده دادستان کیفرخواست صادره علیه بنده را قرائت کرد، کیفرخواستی برای مدیرمسوول این روزنامه قرائت نشد.

وی ادامه داد: وکیل مدافع شاکی بلافاصله بعد از قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت و نسبت به عدم صدور کیفرخواست برای مدیرمسوول روزنامه بامداد اعتراض و ابراز تعجب کرد که طبق قانون مسوولیت مطالب منتشر شده بدوا برعهده مدیرمسوول و سپس متوجه نگارنده است و خواستار توضیح در این باره شد.

تقوی‌فرد بیان کرد: نماینده شاکی از دادگاه خواست که ایراد عدم صدور کیفرخواست برای مدیرمسوول را بپذیرد و پرونده را مجددا برای تحقیقات تکمیلی و صدور کیفرخواست جدید به دادسرا بازگرداند اما نماینده دادستان این ایراد را قبول نکرد و گفت که تنها برای سردبیر کیفرخواست صادر شده است، بنابراین فقط به اتهام ایشان رسیدگی می‌شود و سپس دادگاه وارد رسیدگی شد.

سردبیر سابق روزنامه بامداد تصریح کرد: اتهامی که به من وارد شد، نشراکاذیب و توهین بود. در حالی که من چنین اتهامی را قبول ندارم، زیرا برای مطلبی که منتشر شده است، اسناد و مدارک لازم وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هیات منصفه دادگاه مطبوعات علی‌رغم عدم صدور کیفرخواست برای مدیرمسوول، در اعلام نظر رسمی مدیرمسوول روزنامه بامداد را مجرم شناخته است؟ گفت: ممکن است هیات منصفه – علی‌رغم اینکه کیفرخواستی برای مدیرمسوول روزنامه بامداد صادر نشده است – او را با توجه به نص صریح قانون که اشعار می‌دارد در انتشار مطالب مدیرمسوول و نویسنده هر دو مسوول هستند، مجرم تشخیص داده باشد.

تقوی‌فرد افزود: در دادگاه بیان شد که برای مدیرمسوول در مرحله دادرسی قرار منع تعقیب صادر و تبرئه شده است، ولی بعد از آن در اعلام نظر هیات منصفه اعلام شده که مدیرمسوول محکوم شده است. معتقدم که اگر مدیرمسوول روزنامه برای این موضوع تبرئه شده و مجرم شناخته نشده است، حتما نویسنده آن مطلب که من بوده‌ام نیز نمی‌توانم مجرم باشم چرا که طبق قانون هر دوی ما در قبال مطلب مورد بحث، مسوولیت حقوقی و قانونی داریم.

وی در ادامه گفت: طبق اظهارات نماینده دادستان در دادگاه، مدیرمسوول به عنوان صاحب روزنامه و به عنوان مقام مسوول تبرئه شده، و این بدین معنی است که اتهامی متوجه ایشان نبوده است و بر این اساس زمانی که او مجرم نباشد، معنی‌اش این است که تشخیص دادسرا چنین بود که جرمی نسبت به ایشان اتفاق نیفتاده و اصولا نشر اکاذیب و توهینی صورت نگرفته که مدیر مسوول مجرم و لایق صدور کیفرخواست باشد. در این صورت قطعا تصمیمی که در مورد مدیرمسوول اعمال شده به طریق اولی باید در مورد من نیز اعمال شود.

تقوی فرد هم‌چنین درخصوص مشروح جزییات دادگاه نیز به ایسنا گفت: اتهامی که به من وارد شد، نشر اکاذیب و توهین بود. این مطلب مربوط می‌شود به مقاله‌ای که من در روزنامه بامداد نوشته بودم که در آن مقاله آمده بود، «هر گردی، گردو نیست و این زاکانی، عبید نیست» که این مطلب با ادبیات طنز نگارش شده بود.

وی ادامه داد: این مطلب با چند مطلب دیگر که روزانه در روزنامه بامداد در قسمت «بود و نبود» نوشته می‌شد، آورده شد که این باعث ناراحتی آقای زاکانی شده و ایشان بلافاصله بعد از انتشار این مطلب، علیه من شکایت کرد. این درحالی است که بعدا خودش همه اسناد و مدارک مربوط به تحصیلش – که اتفاقا مربوط به این مطالب مورد شکایت بود – را نیز در سایت شخصی‌اش منتشر کرد.

تقوی‌فرد ادامه داد: شاید اگر می‌خواستم توجیهات ایشان را در سایت‌شان تحلیل کنم، تمامی آنها را می‌توانستم نفی و آن را نقد کنم اما به دلیل اینکه اصراری بر این قضیه نداشتم، در این راستا ورود نکردم و گفتم که مردم به عنوان خواننده خودشان قضاوت می‌کنند. من هم تمامی این مسائل را در دادگاه بیان و از خود دفاع کردم.

سردبیر سابق روزنامه بامداد تصریح کرد: حرف‌های من درباره فرد گمنامی نبود و ایشان به عنوان نماینده مجلس، وکیل من در مجلس شورای اسلامی است و از این موضوع تعجب کردم که عجب وارونگی‌ اتفاق افتاده است که وکیل از موکل خود در دادگاه شکایت کرده است. گذشته از اینها این فرد خودش دارای سایت و مجله است و روزانه مطالب زیادی را نشر می‌کند و ممکن است افراد مختلفی را به دلایل گوناگون متهم کند اما اکنون خودش تحمل این را ندارد که به او بگویند که تو «عبید» نیستی.

وی گفت: آقای زاکانی (شاکی) در انتخابات مجلس نهم رییس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان بودند و در حال حاضر نیز عضو طیف اصولگرایان هستند. ایشان خودشان صاحب رسانه هستند و به عنوان وکیل مردم در مجلس نباید با فضای باز اطلاع‌رسانی و اطلاعاتی مقابله کنند، لذا اقدام ایشان به نوعی با باورها و شعارهای اصولگرایان منافات دارد و در تضاد است.

تقوی‌فرد در پایان گفت: با نوشتن این مطلب نیت تخریب شاکی را نداشته‌ام و تنها هدفم اطلاع‌رسانی بوده است و اگر می‌دانستم که آقای زاکانی ناراحت می‌شوند، قطعا چنین کاری را انجام نمی‌دادم، هرچند اکاذیبی منتشر نشده و مدارک همه آن مباحث مستند است و اسنادش هم در سایت شخصی ایشان منتشر شده است.