×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت یاد امام راحل (ره)، پایمردی و اصرار در اجرای حدود الهی، برخورد قاطع با جریان‌های انحرافی و تکیه بر قدرت مردم را از ویژگی‌های بارز حضرت امام (ره) برشمرد و گفت: بیداری کنونی جهان اسلام از ثمرات مجاهدت‌های حضرت امام (ره) است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی انقلاب عظیم امام خمینی (ره) را سرآغاز راهی نوین در قرن بیستم دانست و تصریح کرد: امام (ره) در جهان امروز، در جهانی که آکنده از نظریات الحادی و اومانیستی است، در جهانی که ایسم‌ها همه جا را در شرق و غرب عالم پر کرده‌اند، در این ظلمتکده جاهلیت قرن بیستم و بیست و یکم راهی برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) مطرح کردند.

وی با اشاره به ماهیت راه امام (ره) اظهار کرد: راه امام (ره) که همان راه اسلام است جمع بین دیانت و سیاست بود، جمع بین دنیا و آخرت بود، بین معنویت و ظاهر و باطن بود و راه نویی است که می‌تواند به نیازهای انسان جهان امروز پاسخی مناسب بدهد و یکی از مهمترین دلایل گرایش مردم در زمان ما به اسلام حتی در قلب دنیای مادی در جهان مغرب زمین و در کشورهای مشرق آزاد شده این است که اسلام به نیازهای انسان پاسخ طبیعی می‌دهد؛ پاسخی که درخور شان انسان باشد، دنیا و آخرت و ظاهر و باطن او را می‌بیند و تاکید بر معنویت دارد. امام (ره) این راه نو را به جهان معرفی کردند.

رئیس دستگاه قضایی به غربت دین در دوران پیش از انقلاب اسلامی و تفکرات متحجرانه اشاره کرد و افزود: زمان‌هایی دین را در خلوت انسان می‌دیدند، زمان‌هایی دین را به گوشه و کنج مساجد می‌بردند اما امام (ره) ورود دین به همه صحنه‌های مختلف حیات بشری اعم از سیاست، اقتصاد، وضعیت فرهنگی و حیات معنوی را با هم در دین می‌دیدند و این راه جدیدی است که امام (ره) در دنیای ما مطرح کرد و از بارزترین خصوصیات امام (ره) پایمردی و اصرار بر اجرای حدود الهی بود.

آملی لاریجانی، امام (ره) را شخصیتی مجاهد دانست که با تمام وجود احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) در تمامی شئون اجتماعی بود و خاطرنشان کرد: امام (ره) به تمام معنا برای اسلام مجاهدت می‌کرد و با تمام وجود برای حیات اسلام جنگید. امام (ره) هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادند که از اجرای حدود الهی تعدی بشود. همه ما به خاطر داریم که در زمانی که نسبت به اجرای برخی از حدود تشکیک شد، امام (ره) چه برخورد قاطعانه‌ای از خود نشان دادند. برخورد قاطعانه با جریان‌های انحرافی چپ و راست مسیر درستی بود که امام (ره) با تمام وجود دنبال کردند و می‌دانستند در این مسیر دشمنان بسیاری وجود دارد و نمی‌توان در هیچ لحظه‌ای فارغ از آنها بود.

وی افزود: تکیه امام (ره) بر مردم و قدرت مردمی از خصوصیات بارز ایشان بود. روش عملی امام (ره) آوردن مردم به صحنه با هدایت مردم به اسلام حقیقی بود.

رئیس قوه قضائیه با بیان وجه تمایز انقلاب امام خمینی (ره) با سایر مکاتب التقاطی و کمونیستی اظهار کرد: فرق امام (ره) با کسانی که دولت‌های مارکسیستی و کمونیستی را تبلیغ می‌کردند همین بود. آنها هم می‌گفتند مردم، اما امام (ره) می‌فرمود مردمی که در چارچوب معنویت هستند و مردمی که به طبیعت خودشان و به فطرت الهی خودشان میل به معنویت دارند و این مردم هستند که باید در صحنه باشند. یکی از نعمات بزرگ حق‌تعالی بر این ملت وجود مقام معظم رهبری بعد از رحلت امام (ره) بود. دشمنان خواب‌های بسیار دیده بودند و گمان می‌کردند که با رفتن امام (ره) و ارتحال ایشان این انقلاب فرو می‌پاشد در حالیکه همه ما دیدیم که خداوند تعالی نعمتی را بر این مردم ارزانی داشت که راه امام (ره) را به تمام معنا دنبال کردند.

آملی لاریجانی یادآور شد: مقام معظم رهبری راهی را که دنبال کردند راه امام (ره) بود، راه روشنی بود که انقلاب در طول ده سال پیموده بود و حضرت ایشان با توجه به مجاهدت‌های قبل از انقلاب و انسی که با امام (ره) در طول انقلاب داشتند این خصوصیات بارز را به خوبی در ادامه راه متجلی ساختند و ما خداوند را بر این نعمت شاکریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیداری اسلامی جهان که از نتایج و ثمرات مجاهدت‌های امام راحل (ره) است اشاره کرد و گفت: بیداری جهان اسلام اکنون از ثمرات مجاهدت‌های امام (ره) است و الگوبرداری کشورهای اسلامی و بیداری اسلامی از انقلاب اسلامی، امری انکارناپذیر است که دوست و دشمن به این معنا اذعان دارند. اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته ما صدای خمینی را پشت مرزهایمان می‌شنویم، واقعیتی است که از زبان دشمنان شنیده می‌شود. آری صدای امام (ره) در پشت مرزهای رژیم صهیونیستی شنیدنی است!

رئیس قوه قضائیه انقلاب اسلامی را الگویی دانست که در عمق کشورهای اسلامی نفوذ کرده و افزود: امروز انقلاب اسلامی در اعماق کشورهای اسلامی نفوذ کرده است. این بیداری خود مسلمان‌هاست و بحث تحریک و تحمیل و دخالت جمهوری اسلامی نیست. مسلمان‌ها به باطن خودشان رجوع کرده‌اند، به استقلال خودشان توجه کرده‌اند و لذا الگویی که امام (ره) در انقلاب نشان داد، الگویی شد برای همه جهان اسلام و اکنون این صدا همه جا شنیده می‌شود. ما خداوند را بر نعمت جمهوری اسلامی شاکریم و بر روان پاک امام راحل (ره) درود می‌فرستیم.

آملی لاریجانی در ادامه جلسه امروز مسئولان عالی قضایی به تشریح بیانات اخیر مقام معظم رهبری در ملاقات با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پرداخت و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ملاقات با نمایندگان مجلس مطالب مهمی ایراد فرمودند که فقط به چند نکته اشاره‌ای گذرا خواهم کرد و این از باب تاکیدی است که همه ما باید به آن توجه داشته باشیم. شاید یکی از مهمترین این نکات توجه به سناریوی دشمن در وضع کنونی کشور ما و در این زمان و برهه خاص باشد. دشمن تلاش در اخلال اقتصادی در کشور دارد، تلاش در اختلاف افکنی و در ایجاد تضاد بین مسئولان و اجزای این نظام و ارکان نظام دارد. سعی در رسوخ دادن تفکرات الحادی دارد. بنابراین همه ما باید به هوش باشیم. این انذاری است که مقام معظم رهبری داشتند و انذار واقعا به‌حقی است که همه باید توجه کنیم به این نکته و تلاش کنیم در اینکه این ترفند دشمن هم ناکام بماند.

وی ضرورت مراقبت جمعی و توصیه به تقوا در همه ابعاد، تقوای فردی و تقوای جمعی را از دیگر فرازهای مهم بیانات مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: توجه به تحلیل ایشان از تقوای جمعی برای همه ما مخصوصا مسئولان، امر لازمی است. خصوصا انذاری که به نمایند‌گان مجلس از نزدیک شدن به مراکز قدرت و ثروت ارائه فرمودند. چون در این ایام شایعاتی مطرح است که برخی از اجزای این نظام که دارای ثروت و قدرت هستند در پی جمع‌آوری آرا برای برخی چهره‌ها هستند؛ نمایندگانی که خاضع به پاره‌ای از افکار و آرایی باشند که حتما از سنخ این نظام و از سنخ این حکومت جمهوری اسلامی نیست. بنابراین انذار مقام معظم رهبری در این عبارات بدون اشاره ‌به اشخاص، انذار مهمی است که خود مخاطبان باید با درایت و با توجه، به مصادیق آن برسند.

رئیس دستگاه قضایی تاکید مجدد مقام معظم رهبری به ضرورت عمل به قانون را بسیار مهم دانست و ادامه داد: از جمله مسائلی که مقام معظم رهبری در طول این ایام، سال‌ها در مواضع خاص تاکید کردند و در این جلسه‌ با نمایندگان مطرح فرمودند، بحث عمل به قانون و فصل‌الخطاب بودن قانون بود و اینکه هیچ کسی نباید بعد از مسجل و مصوب شدن قانون و گذراندن مراحل رسمی قانون از اجرای آن سر باز بزند و هیچ‌کسی حق ندارد مخالفت با قانون بکند و مخصوصا توجه دادند که دولت هم باید به قانون عمل کند و بهانه‌گیری نکند.

آملی لاریجانی به وظایف خطیر نمایندگان در کلام رهبری هم اشاره کرد که فرمودند نمایندگان مجلس هم در تصویب قوانین باید توجه به مقدورات و امکانات دولت داشته باشند و گفت: امیدواریم این تاکیداتی که معظم‌له فرمودند راهگشای مشکلات و پیشرفت باشد.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رجب، مضامین ادعیه این ماه را بسیار بلند دانست و افزود: در ماه مبارک رجب ادعیه مضامین عجیبی دارند. مفاهیم توحیدی در این ادعیه موج می‌زند و انسان اگر با توجه مداومت بکند در این ادعیه روحش پرواز و به عوالم دیگری سیر خواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان برخی از فرازهای دعای ماه رجب خاطرنشان کرد: این تعبیر «خاب الوافدون علی غیرک و خسر المعترضون الا لک» می‌فرماید که وافد به غیر الله ضرر می‌کند، خسران می‌کند و نا امید می‌شود. انسان فقط باید به یک نقطه توجه داشته باشد. این عین توحید است. در برخی ادعیه دیگر این ماه تعابیر فوق‌العاده عجیب و دقیقی است. در این دعایی که بزرگان بر آن مداومت می‌کردند «اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک المامونون علی سرک» و همین طور باز اوصافی هست تا اینجا که «یعرفک بها من عرفک لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک … » بین اولی‌الامر و حق‌تعالی فرقی نیست «الا انهم عبادک و خلقک» البته قبل از این تعبیر «آیات» هم دارد که برخی از مترجمان این ضمیر را به آیات برگرداندند و فرقی هم نمی‌کند. چون قبل از آن آمده است که «ولات امر» ارکان آیات الهی‌اند. فبهم ملأت سماءک و ارضک حتی ظهر ان لا اله الا انت فبذلک اسئلک، ظهور لا اله الا الله به این اسما است به این آیات است به این ولات امر است. خیلی عجیب است این تعابیر بهم ملأت سماءک و ارضک حتی ظهر ان لا اله الا انت.

آملی لاریجانی به دعای روز بیست و هفتم ماه رجب که برخی از بزرگان فرموده‌اند دعایی است که امام موسی کاظم (ع) در مسیر بغداد این دعا را می‌خواندند نیز اشاره کرد و افزود: این دعا هم مضامین عجیبی دارد. در بخشی از این دعا آمده است «انک لا تحتجب عن خلقک الا ان تحجبهم الاعمال دونک و قد علمت ان افضل زاد الراحل الیک عزم اراده یختارک بها و قد ناجاک بعزم الاراده قلبی … ان افضل زاد الراحل الیک عزم اراده یختارک بها» انسان یک قدم با حق‌تعالی فاصله دارد و آن قدم هم عزم و اراده‌ای است که یختار بها الله آدم این قدم را که بردارد و آن وقت حق تعالی هست و حق تعالی. خداوند متعال از هیچ‌کس در حجاب نیست مگر آنکه اعمال خود ما این حجاب را ایجاد کند، لا تحتجب عن خلقک الا ان تحجبهم الاعمال دونک. فقره فقره این تعابیر و ادعیه این‌ها همه‌اش انسان را به عوالم دیگری می‌برد که امیدواریم خداوند به همه ما توفیق بدهد ان‌شاالله که متنعم به نعمت قرب الهی، انس با حق تعالی، مناجات با حق تعالی باشیم و این هم یکی از مشکلات مخصوصا ما مسئولان است که کارهای زیاد و روزمره ما را غرق می‌کند. بر همه ما واجب است که ایامی را به خودمان اختصاص دهیم و همینطور در هر روز زمانی را برای خودمان بگذاریم برای محاسبه اعمال خودمان و برای فکر کردن در اعمال و آینده‌مان و الا انسان غرق می‌شود، غرقی که هیچ راه نجاتی ندارد. از خداوند می‌خواهیم که آنچه که از حق و آنچه که از نعمات بر اولیای خاص خودش مقدر کرده برای همه ما هم مقدر بفرماید.

وی در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی نامه وزیر دادگستری به وی در خصوص درخواست تمدید مهلت برای عدم اجرای افزایش میزان دیه را مطرح کرد و گفت: در بحث دیه قوه قضائیه بحث و تحقیق بسیاری کرد. ما علاوه بر استعلاماتی که از مراجع ذی‌صلاح کردیم تحقیق میدانی خاصی هم خودمان انجام دادیم و بر اساس آن نرخ دیه یعنی همان نود میلیون تومان را برای اجرا از شانزدهم خرداد اعلام کردیم اما روز گذشته وزیر دادگستری در نامه‌ای تقاضا کرد به خاطر پاره‌ای از مشکلات و تحقیق بیشتر در این مسئله اجرای این افزایش قدری به تعویق بیفتد و با توجه به مشکلاتی که مطرح شده خصوصا از جانب قوه مجریه و پاره‌ای تذکرات که بعضی از دلسوزان نظام داده‌اند من معتقدم که این کار مفید است و با درخواست وزیر دادگستری موافقت شد.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، در این جلسه مواد دیگری از اصلاحیه قانون دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادامه آن به جلسات بعد موکول شد.