×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

یا ساکنان دنیای میانسال مجازی از حضور پلیس جوان “افتا” نگران خواهند شد؟ آیا این دنیای رها شده، سامان می گیرد؟ آیا خواب از چشمان مجرمان مجازی گرفته خواهد شد؟
امروز یکشنبه وقتی فعالیت پلیس افتا آغاز می شود که سالها از سکونت ساکنان این دنیای مجازی می گذرد. این پلیس سایبری که به منظور مبارزه با جرائم اینترنتی و ایجاد امنیت فضای تبادل اطلاعات در کشور راه اندازی شده است، قرار است از وقوع جرائمی نظیر تعرض به حریم خصوصی افراد، کلاهبرداری و جعل در فضای سایبر جلوگیری کرده و با شناسایی و برخورد با متخلفان، امنیت کاربران اینترنتی را نیز تامین ‌کند.
قدمت سکونت ایرانیان در این دنیای مجازی حدود ۱۲ سال و تعدادکاربران در کشور حدود ۳۲ میلیون نفر است. ایران از لحاظ تعداد کاربر اینترنتی به نسبت جمعیت کشور، در رتبه اول خاورمیانه نیز ایستاده است و این نشان از جاذبه های این سرزمین برای ایرانی ها و ضرورت بیشتر حضور پلیس و تمهیدات امنیتی در این جامعه مجازی است.
شرایط سهل اقامت و ارتباط در این جامعه ای که تا امروز تردد در آن بدون چون و چرا بوده است، فرصت های طلایی را برای بزهکاران فراهم کرده بود. فعالیت های نوین مجرمانه با دامنه گسترده تر و خسارات مادی و معنوی سنگین تر، تنها گوشه ای از مانورهای مجرمان در این جامعه بدون نظارت بوده است و گویا قرار است از امروز این حضور جسورانه، کمرنگ شود که منوط به برخورد قاطعانه و وجود کادر متخصص در تشکیلات پلیس “افتا” است.
هر چند دیر اما ارتباطات در فضای آشفته مجازی از امروز کمی محتاطانه تر خواهد شد و این پیش بینی با برخورد قاطعانه پلیس به واقعیت تبدیل می شود. باید زمینه آزمون و خطاها به حداقل برسد تا این اقدام دیرهنگام بتواند با سرعت، خلاءها را جبران کند و بومی سازی تجارب دیگران موثر ترین کاری است که می توان برای کاهش آزمون و خطاها انجام داد.