×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دادستان تهران با تاکید بر مبارزه جدی با پدیده زمین‌خواری، تصریح کرد:‌ افرادی که در این مبارزه وارد می‌شوند نباید دنبال ساختمان، ویلا و ‌زمین باشند. پاک بودن دست‌های مبارزه با زمین‌خواری از نکات مهمی است که معمولا مغفول می‌ماند.

دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه ۳ تهران با تبریک میلاد رسول اکرم (ص) اظهار کرد: ‌این مجتمع به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تخصصی از مجتمع‌های مهم تهران است.

وی در ادامه به ترسیم سیاست‌های برخورد با زمین‌خواری پرداخت و گفت: در بحث مبارزه با زمین‌خواری باید به سیاست پیشگیرانه توجه کنیم. اساسا باید کاری صورت گیرد تا زمین‌خواری رخ ندهد. زمین‌خواری جرمی پیچیده است که دست‌های زیادی در عقبه آن دیده می‌شود. این دست‌های پنهانی در دستگاه‌های اجرایی و سیستم‌ها ریشه دارد که باید آن‌ها را قطع کنیم. در واگذاری‌ها باید دقت شود تا واگذاری به نام مردم و به کام زمین‌خواران نشود.

دادستان تهران خطاب به دستگاه‌های اجرایی گفت: این طور نباشد که زمین‌ها را رها کنید و بعد از دستگاه قضایی مطالبه برخورد داشته باشید. مهم‌ترین اقدام در این مبارزه آن است که دستگاه‌های اجرایی در حوزه واگذاری، حمایت و حفاظت از اراضی را در گام اول قرار بدهند در این صورت تعداد پرونده‌های زمین‌ خواری به حداقل می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که مجرمان اقتصادی باید مبارزه جدی را احساس کنند، گفت: هرجا نظام جدی وارد شده مجرمان کوتاه آمدند اما هنوز زمین‌خواران احساس آرامش می‌کنند و هنوز باور نکردند که دستهای عدالت یقه آنها را خواهد گرفت. مبارزه با این افراد باید برای مردم و زمین‌خواران ملموس باشد.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه ضمانت اجرای این مبارزه قاطعیت و محکم بودن مبارزه است، گفت: وقتی از سوی دستگاه عدالت موجی به وجود می‌آید آنها می‌گویند ما مثل ریگ‌های کف آبیم این موج‌ها می‌آید و می‌رود اما ما هستیم. بنده زمین‌خوارانی را در برخی از شهرهای استان تهران می‌شناسم که هنوز به کارشان ادامه می‌دهند چون احساس می‌کنند کسی از پس آنها بر نمی‌آید.

جعفری دولت‌آبادی مبارزه با زمین‌خواری را مبارزه‌ای پرهزینه خواند و گفت: در زمان مبارزه اول به تخریب قاضی و دستگاه قضایی می‌پردازند سپس به تطمیع و تهدید روی می‌آورند. یا باید وارد این مبارزه نشویم و اگر وارد شدیم با تمام قوا باشد. این مبارزه باید قاطع و شامل حضور تمام دستگاه‌ها باشد. اگر دستگاه اجرایی جرات وارد نشدن نداشته باشد ما نیز کاری از پیش نخواهیم برد.

دادستان تهران استفاده از اسناد جعلی هویت، استفاده از رانت‌های اطلاعاتی اجرایی و …را از شیوه‌های مورد استفاده زمین‌خواران خواند و گفت: از بین بردن این شیوه‌ها از دیگر کارهایی است که باید صورت بگیرد.

وی بر لزوم سرعت در مبارزه تاکید کرد و گفت: رسیدگی در پرونده‌های سنگین طولانی مدت است اگر رسیدگی سریع و با جدیت و قاطعیت صورت گیرد گره گشا است. طولانی بودن رسیدگی به این گونه پرونده‌ها قاضی و پلیس را خسته می‌کند. برای موفقیت پرونده باید در دوره زمانی معینی به نتیجه برسد. این موضوع فقط توسط دادسرا امکان‌پذیر نیست ممکن است دادسرا برخورد کند اما در مراحل بعدی کار صورت نگیرد. در هر حال مبارزه باید کارآمد باشد.

وی در ادامه گفت: مردم از ما انتظار دارند که از حرف و شعار خارج شویم ما سالها آمار اعلام می‌کنیم و گاهی این آمارها بیش از مسافت‌های کشور رفع تصرف شده است. ما باید پرونده‌ها را بررسی و اعلام کنیم و اسناد زمین‌خواران را باطل،‌یقه‌های آنها را گرفته و اراضی از آنها در عمل پس گرفته شود.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه جدیت در مبارزه ۵۰ درصد مبارزه است، گفت: این مبارزه تنها توسط دادسرا انجام نمی‌شود بلکه دستگاه‌های اجرایی و پلیس نیز باید همراهی کنند و در این مبارزه از ظرفیت‌های مردمی باید استفاده شود. مردم اطلاعات ریزی از این متهمان دارند که باید آنها را در این مبارزه دخیل کنیم و مرکزی در پلیس و دستگاه قاضی برای این موضوع راه‌اندازی شود.

وی با انتقاد از اینکه تعداد پرونده‌های مهم اقتصادی را هنوز نمی‌داند، گفت: پرونده‌های مهم باید روی میز دادستان باشد تا پیگیر آنها بوده و از روند رسیدگی به آنها آگاه باشد.

جعفری دولت‌آبادی پیشگیری قبل از وقوع جرم، پیگیری بعد از وقوع جرم، قاطعیت، سرعت‌بخشیدن،‌دقیق بودن و نتیجه‌بخش بودن مبارزه را از عوامل موثر در مبارزه جدی خواند و گفت:همانقدر که شما بر طبل مبارزه بکوبید آنها بر طبل تخریب می‌کوبند. زمین‌خواران افرادی ترسو هستند که با دیدن مبارزه کنار می‌روند.

وی در ادامه گفت: دستگاه اجرایی حق ندارد از مبارزه با زمین‌خواران شانه خالی کند. دستگاه‌های اجرایی باید در این بخش تابع دستگاه قضایی باشد. اگر زمینی را واگذار می‌کند باید خودش پاسخگو باشد اما در این مدت فعالیتم در تهران متوجه شدم روح مبارزه وجود دارد و دستگاه اجرایی در این خصوص حساس است.

دادستان تهران در ادامه بر لازم‌الاتباع بودن دستور قاضی برای تمام دستگاه‌های اجرایی کشور تاکید کرد و گفت: وقتی قاضی دستور می‌دهد هیچ‌کس حق مقاومت ندارد متاسفانه یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که فکر می‌کنند مقاومت در مقابل قاضی هنر است و موارد زیادی در این خصوص رخ داده است. مثلا در جایی قتل رخ داده و به بهانه‌های مختلف قاضی و بازپرس را راه نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت:‌ اخیرا در یکی از مراکز دولتی حادثه‌ای رخ داد که چهار نفر کشته و ۴۰ نفر مصدوم شدند که در آنجا مانع ورود پلیس برای انجام تحقیقات به دستور قاضی، شدند. دستگاه اجرایی بداند این به نفع اوست اگر قاضی وارد نشود به ضررش است که در این حادثه به بازپرس گفتیم هرکس مانع شد بازداشتش کنید زیرا استنکاف از دستور دستگاه قضایی جرم است. اگر مصالحی وجود دارد دادستان آن را رعایت می‌کند.

دادستان تهران به دستگاه اجرایی توصیه کرد که دستورات مقامات قضایی را ارج بنهند اگر اشکالاتی می‌بینند به مراکز نظارتی مراجعه کنند و دادسرای انتظامی به همین منظور است.

دادستان تهران ابراز امیدواری کرد که این حادثه دیگر در تهران تکرار نشود تا در جرایم مهم به ویژه قتل حضور بازپرس الزامی است و نباید کسی مانع آن شود.

دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره علل بازداشت جعفر پناهی توضیح داد که بازداشت وی به علت هنرمند بودن ایشان نیست و جنبه سیاسی نیز ندارد. ایشان در مظان ارتکاب برخی جرایم بوده که گزارش شد و به همراه یک نفر به دستور قاضی پرونده دستگیر شد و تحقیقات ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ارسال پرونده روزنامه اعتماد به دادگاه گفت: تا امروز این پرونده نیامده و قرار است ارسال شود اگر بیاید جداگانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام دادستانی در برخورد با کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد گفت: بخشی از موضوع رسیدگی به کمپ‌های غیرمجاز به وزارت بهداشت بر می‌گردد و بخشی به دادستانی که ما در مبارزه با مواد مخدر مشکلی نداریم اگر رسما به ما اعلام شود وارد عمل شده و برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده وقوع حادثه در یکی از مراکز دولتی چیست؟ گفت: موضوع یک حادثه غیرعمد در یکی از مراکز دولتی بود که به خاطر مشکلات فنی دستگاهی چهار نفر کشته شدند و تعدادی نیز مصدوم شدند.از آنجا که حادثه غیرعمد بود پرونده در دست کارشناسی است و با اعلام نتیجه کارشناسی موضوع جداگانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از چند ماه گذشته پرونده‌های زمین‌خواری از شهرستان‌های استان تهران در دادسرای ویژه رسیدگی نمی‌شود آیا این اقدام مانع مبارزه جدی شده است، اظهار کرد: راهکارهایی در این خصوص پیش‌بینی شده است که به زودی اعلام می‌شود. ما نمی‌خواهیم که صلاحیت‌ها مانع مبارزه جدی با پدیده شوم زمین‌ خواری شود. به خصوص اینکه تمام دادستان‌ها مکلف‌اند که طبق قانون مبارزه کنند اما برخی دوستان عنوان کردند که صلاحیت مانع رسیدگی شده به نظر ما با این راهکارهایی که در دست اجرا و پیش‌بینی داریم وقتی عملی شود جای نگرانی وجود نخواهد داشت.