×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس دیوان عدالت اداری، بر لزوم تعامل بخش قانونگذاری، بخش تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی و دستگاه‌های نظارتی جهت عدم اجازه‌ی نفوذ قانوندانان قانون‌شکن تاکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگران مبنی بر مراقبت نسبت به نفوذ قانوندانان قانون‌شکن، تصریح کرد: افراد قانوندان و قانون‌شکن کسانی هستند که تسلط کاملی بر قانون داشته و با شناسایی دقیق منافذ ورودی قانون برای سوءاستفاده خود مسیرشان را کاملا بر اساس قانون تنظیم می‌کنند.

وی افزود: هر قانونی که به تصویب می‌رسد، فرجه‌ها و دریچه‌هایی دارد که ممکن است افراد قانوندانان از این فرجه‌ها سوءاستفاده کنند و کسانی غیر از این افراد، آشنا به چنین منافذی نیستند. لذا این قبیل افراد با اشرافی که دارند دقیقا می‌دانند چگونه باید با سوءاستفاده از قوانین موجود، به اهداف سودجویانه خود دست یابند.

رییس دیوان عدالت اداری، تاکید کرد: گام اول در جلوگیری از نفوذ این افراد آن است که در مرحله‌ی تنظیم و تصویب قوانین، کارشناسان و متخصصان با انجام بحث‌های تخصصی، منافذی را که احتمال دارد افرادی از طریق آن اقدام به سوءاستفاده کنند، پیش‌بینی کرده و با تغییر برخی موارد، این منافذ را مسدود کنند.

منتظری منافذ سوءاستفاده از قانون را در اطلاق، عموم، ابهام و اجمال برخی از قوانین برشمرد و اظهار کرد: باید جاهایی که ضرورت به اجمال، اطلاق یا عموم نیست، از وضع چنین قوانینی پرهیز کرد. ضمن آنکه افراد قانوندان دیگر باید نسبت به تحرکات قانوندانان قانون‌شکن حساس باشند و از آنها مراقبت کنند. البته کسانی که قصد دارند جلوی سوءاستفاده از قوانین را بگیرند خودشان باید مسلط به قانون بوده و مبادی را که قانون‌شکنان از طریق آن وارد می‌شوند، بشناسند. سپس متناسب با این ورودی‌ها، موانع لازم را ایجاد کنند.

وی به نقش موثر دستگاه‌های نظارتی در جلوگیری از سوءاستفاده قانوندانان قانون‌شکن اشاره کرد و با اشاره به لزوم دقت در تنظیم آیین‌نامه‌های اجرایی، گفت: اگر آیین‌نامه‌های اجرایی به دقت تنظیم شود، از آنجا که ریزه‌کاری‌های اجرا در این آیین‌نامه‌ها مورد لحاظ قرار می‌گیرد، می‌تواند منافذ ورودی افراد سودجو را ببندد.

منتظری با تاکید بر نقش دستگاه اجرایی در جلوگیری از نفوذ قانوندانان قانون‌شکن، خاطرنشان کرد: اگر عزم و اراده‌ای قوی در این زمینه وجود داشته باشد می‌توان جلوی این افراد را گرفت. تاکید مقام معظم رهبری نیز در این جهت است که برخوردهای لازم با قانوندانان‌های قانون‌شکن متناسب باشد و جلوی اقدامات آنها گرفته شود.