×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس دیوان عدالت اداری ضمن اعتراض به زیر سوال بردن اصل قصاص که از محکمات اسلام است، طرح چنین سخنانی را به دور از مسلمانی و خلاف عقل و تدبر دانست.

 

، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری گفت: انتظار ما مخصوصا از کسانی که در عرصه علم و دانش فعالند و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزوی کار می‌کنند، این است، حرفی را که می‌زنند بر اساس مطالعه علمی، تدبر و عقل باشد.

 

وی افزود: تعجب‌آور است اینکه فردی که خود را مسلمان می‌داند، در یک سری از مسایل که جزء مسلمات قرآن است، تردید ‌می‌کند. وقتی کسی در محکمات اسلام و قرآن تردید ایجاد می‌کند، این با مسلمانی فرد ناسازگار است. چندان که هیچ کس نمی‌تواند بگوید مسلمانم و درباره اصل نماز یا روزه اشکال کند.

 

رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه مسلمانی یعنی شخص اسلام را با دلایل منطقی و عقلانی پذیرفته باشد، اظهار کرد: اگر شخصی با چنین شرایطی اسلام را پذیرفت معنای آن این است که ملتزم به همه محکمات آن است و چنین فردی نمی‌تواند یک سری احکام مسلم اسلام را رد کند.

 

منتظری خاطرنشان کرد: هیچ فقیه و مجتهدی در هیچ عصر و زمانی اصل قصاص را که از محکمات و مسلمات اسلام است، مورد تردید قرار نداده است؛ زیرا خداوند در قرآن بر این موضوع تصریح دارد و نمی‌توان چنین مسلمی را در دین انکار کرد.

 

رییس دیوان عدالت اداری افزود: شاید یک سلسله مسایل از محکمات و مسلمات اسلام و قرآن نباشد و اندیشمند، متفکر یا فقیه و استادی درباره آن موضوع به بحث و تحلیل بپردازد، چنین امری پذیرفته و قابل قبول است.

 

منتظری با اشاره به اینکه اجتهاد در این معنا یکی از بزرگترین و مهم‌ترین جهات پویایی تشیع و اسلام ولایی ادامه داد: این از افتخارات ما در مکتب تشیع و پیروی از ولایت محسوب می‌شود که با اجتهاد، راه تحقیق، بررسی، تفحص، جامع‌نگری و مطالعه باز گذاشته شده است و تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام و تشیع نیز این معنا را به خوبی نشان می‌دهد.

 

وی در ادامه به یک رویداد تاریخی و حکم حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با آن موضوع، اشاره کرد و گفت: در زمان حیات امام راحل رضوان الله علیه نیز وقتی مقرر شد، قوانین اسلام جایگزین قوانین دوران طاغوت شود و در قانون مجازات اسلامی، موضوع قصاص آورده شد، عده‌ای در جبهه ملی به قصاص به عنوان یک مساله غیرانسانی اعتراض کردند. در آن مقطع حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد عارف حکیم بلافاصله تا این خبر را شنیدند، حکم ارتداد ایشان را صادر و تاکید کردند که اگر سخن خود را پس نگیرند، مرتدند.

 

رییس دیوان عدالت اداری افزود: حالا با گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی دوباره افرادی که کژفکری، کژاندیشی و کژفهمی آنان ریشه در همان جبهه ملی دارد، دوباره همان سخن را می‌گویند تا موجی در جامعه ایجاد کنند و تحت لوای آزادی بیان، احکام مسلمه قرآن را زیر سوال ببرند.

 

وی خاطرنشان کرد: چنین افرادی به عنوان استاد و اندیشمند می‌توانند یکسری از مسایل را که از محکمات نیست، مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند، آن هم با فرض اینکه اهلیت و تخصص انجام چنین کاری را داشته باشند.

 

رییس دیوان عدالت اداری با بیان این موضوع که اظهارنظر اشخاص باید در حوزه دانشی و تخصصی‌شان باشد، ادامه داد: فردی که استاد فیزیک، برق یا معماری و عمران است چگونه به خودش اجازه می‌دهد که راجع به مقولات اسلامی و احکام نورانی قرآن اظهار نظر کند. مصیبت این است که برخی که عنوان استادی دانشگاه را یدک می‌کشند، به خود اجازه می‌دهند راجع به مسایل اعتقادی مردم حرف بزنند و در مسلمات و محکمات دینی آنان تردید کنند.

 

منتظری اضافه کرد: چرا برخی حریم‌ها را حفظ نمی‌کنند و در حالی که صلاحیت و دانشی در این عرصه ندارند، به خود اجازه می‌دهند راجع به مساله اعتقادی مردم سخن بگویند.

 

وی در ارتباط با ضرورت تامل و تعقل در انجام امور با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) به نقل از کتاب مکارم الاخلاق گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، «هنگامی که می‌خواهید کاری را انجام دهید، آن را با دانش و خرد انتخاب کنید، مبادا کاری کنید که پیرامون آن فکر و تعقل نشده است».