×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: قضات در جایگاهی قرار دارند که باید بسیار مراقب باشند و تسلیم بودن در برابر حق، قانون و منطق از ضروریات کار آنان است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری طی سخنانی در جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری تصریح کرد: اصرارهایی که به‌ویژه برخی قضات به آن گرفتار هستند، خطرناک است. گاهی قضات گمان می‌کنند که چون قاضی هستند و قاضی نیز مستقل است و کسی نمی‌تواند تکلیف کند که فلان رای را بدهد یا ندهد، فهم خود را مبنا قرار می‌دهند و متاسفانه بر آن ولو آنکه خلافش ثابت شود،‌ اصرار می‌ورزند که این اصرار، شخص را به مرحله لجبازی می‌رساند که اصلا جایز نیست.

وی ادامه داد: مباحثه کردن، تبادل نظر، رایزنی و مشورت در کار برای همه امری ضروری است تا خودمان و دیگران را گرفتار نکنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف اصرار غیر حق بر موضعی داشتن و عوارض آن ضمن بیان روایتی از حضرت امام صادق (ع) افزود: حضرت امام صادق (ع) می‌فرماید لجبازی درد بدی است و هیچ خصلتی برای انسان بدتر از آن نیست. این خوی از صفات و سرشت شیطان است و باید مراقب بود که هیچ‌کس در هیچ جایی بدان دچار نشود، چرا که کسی که به خودش و دیگران جاهل است، لجباز و ستیزه‌جو می‌شود.

منتظری اظهار کرد: اینکه قول و عمل انسان، موافق حق و حقیقت نباشد و بر آن اصرار بورزد، لجبازی و عمل شیطان است. چنانکه می توان تبعات این درد را در جامعه که آتشی در زندگی فردی و اجتماعی افراد است، ‌ملاحظه کرد.

وی با اشاره به عوارض چنین رفتاری در مسایل سیاسی و اجتماعی خاطرنشان کرد: گاهی افرادی در جامعه با توجه به اینکه در فلان مقام و جایگاه قرار دارند، حرفی می‌زنند یا اظهار نظری می‌کنند که درست نیست و در مواجهه با یادآوری و تذکر دیگران مبنی بر نادرستی این اظهارات مقاومت می‌کنند و نمی پذیرند. از عواقب چنین رفتاری در صاحب‌منصبان، گرفتاری برای ملت و مملکت است که متاسفانه در مسایل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از این جنس فراوان است.

رئیس دیوان عدالت اداری اصرار بر حق را با لجبازی متفاوت دانست و یادآور شد: اصرار بر حق به تعبیر قرآن پایداری، استقامت و استقرار است؛ مانند آنچه در انقلاب اسلامی ایران روی داد. ملت شریف ایران در بیش از سه دهه پیش اعلام کرد «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که اصلی از اصول انقلاب بود و بر آن تا به امروز هم پای فشرده است ولو آنکه دنیا در مقابلش بایستد که ایستاده است و می‌بینیم که ملت هم‌چنان آن حق را که منطبق بر عقل و وحی بود، حفظ کرده است.

منتظری در ادامه، انحرافاتی را که در جامعه بشری وجود دارد ناشی از لجبازی اشخاص شیطان‌صفت در عرصه بین‌الملل دانست.

وی همچنین با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر و برخی تحولات در منطقه خاورمیانه گفت: ۱۰ سال گذشته حادثه‌ای در آمریکا به نحو مشکوکی اتفاق افتاد. قرائن قوی حاکی از آن است که این اقدام، ساخته و پرداخته خودشان برای رسیدن به اهداف بزرگتر یعنی پیگیری اهدافشان در اشغال خاورمیانه و محاصره و محدود کردن ایران بوده است، به‌طوری که پس از آن با جنگ‌افروزی، جنایاتی را در افغانستان و عراق مرتکب شدند و حالا ملاحظه می‌کنیم که این آتش امروز بحمدالله دامن خودشان را گرفته است.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: منشاء این زلزله‌ که به تعبیر حکام رژیم اشغالگر قدس، استعمار در خاورمیانه به آن دچار شده، همان لجبازی، ظلم و جنایاتی بود که صهیونیست‌ها و آمریکا انجام داده‌اند.

منتظری تصریح کرد: امروز باید مسلمانان را دعا کرد که خداوند متعال نصرتش را بیش از گذشته متوجه دنیای اسلام کند تا در پی این انقلاب‌ها بتوانند استقلال خود را حفظ کنند.