×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور گفت: استفاده از وکیل در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد که بخشی از آن به خود شغل وکالت و بخشی از آن هم به سازمان قضایی کشور مربوط می‌شود.

 بهمن کشاورز در نشستی خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های استان قزوین تصریح کرد: با تصویب طرح جدید «قانون جامع وکالت» که توسط نمایندگان مجلس و با امضای ۱۵۷ نفر از نمایندگان تهیه شده، بخشی از مشکلات نهاد وکالت از نظر حق دفاع حل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چه این طرح، طرح ایده‌آلی نیست ولی طرح قابل قبولی است که در کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسی است.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در مورد ماده ۱۸۷ و مشاوران حقوقی و اجرای آن در کانون وکلا نیز اظهار کرد: ماده ۱۸۷، ماده‌ای بود که در قانون برنامه سوم توسعه تصویب شد و اجرای آن نیز محدود به برنامه سوم توسعه بود. این ماده فقط در آن زمان دارای ارزش اجرایی بود و با انقضای مدت برنامه سوم توسعه زمان اجرای این ماده هم منقضی شد و در حال حاضر نیز جذب وکیل طبق این قانون، غیر قانونی است و ما هم باید مثل سایر نقاط دنیا دارای یک نهاد وکالتی باشیم.

کشاورز در مورد هزینه بالای وکالت خاطرنشان کرد: معتقدیم که مردم باید با هزینه کم از خدمات وکلا و کانون وکلا استفاده کنند.

وی یادآور شد: وضعیت فرهنگی و آگاهی مردم نسبت به استفاده از وکیل و خدمات حقوقی وکلا در بخش‌های مختلف دارای نوسان است و در بعضی مناطق مردم مطلقا با این امر آشنایی ندارند. در کشور ما مردم موقعی به وکیل مراجعه می‌کنند که عملا کار حقوقی در دادگاه تمام شده است.

رییس اسکودا در مورد بیکاری فارغ‌التحصیلان حقوق تصریح کرد: درباره بیکاران رشته حقوق آمار دقیقی نداریم ولی با توجه به فعالیت ۸۴ دانشکده حقوق با خروجی چهار هزار و ۵۰۰ نفر در هر سال، به طور حتم در بین فارغ التحصیلان این رشته هم بیکار وجود دارد.

کشاورز همچنین از پذیرش ۱۲۲۰ نفر در آزمون وکالت امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: مرحله اول آزمون وکالت امسال به صورت تستی برگزار خواهد شد و در مرحله دوم ۱۲۲۰ نفر از طریق آزمون تشریحی از بین ۲۴۴۰ نفر انتخاب خواهند شد.

رییس کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ وکیل و کارآموز در این استان مشغول فعالیت هستند، یکی از مشکلات کانون وکلای استان قزوین را مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با حقوق دانست و اظهار کرد: موضوع بازنشستگی وکلا و همچنین استقلال وکیل از مسائلی است که مسئولان کانون قزوین همانند سایر کانون‌های کشور با آن مواجهند.

وادی خیر افزود: مشکل معیشتی، مشکل دریافت حق وکالت و مشاوره، موضوع بازنشستگی با حقوق بسیار پایین و … از جمله مشکلات اساسی وکلای استان قزوین است.